Sigma 50 mm f/1,4 DG HSM Art - test

Sigma 50 mm f/1,4 DG HSM do druga stałka z serii Art w portfolio marki. Jasny obiektyw standardowy ma oferować świetną jakość obrazu już od maksymalnego otworu względnego przysłony. W naszym teście zweryfikowaliśmy zapowiedzi producenta.

Autor: Patryk Wiśniewski

22 Maj 2014
Artykuł na: 17-22 minuty

9. Aberracja chromatyczna

Aberracja w obiektywie Sigma 50mm f/1,4 DG HSM jest bardzo dobrze skorygowana już od maksymalnego otworu względnego. W całym zakresie przysłon jest na niskim poziomie i nie powinna przeszkadzać w fotografowaniu. Możemy ją zaobserwować tylko w brzegach kadru, i to tylko przy uważanym przeglądaniu zdjęć na ekranie monitora.

Aberracja na odbitkach 20x30 cm nie będzie widoczna już od najmniejszego otworu przesłony.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Podłużna aberracja chromatyczna

Jasnych obiektywów dotyka problem podłużnej aberracji chromatycznej. Wpływa ona na obszary przed punktem ostrości oraz za punktem ostrości, dając im kolorową obwódkę zieloną lub magentową. Nie inaczej jest w przypadku obiektywu Sigma 50mm f/1,4 DG HSM.

Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że Sigma świetnie sobie poradziła z tą wadą już w przypadku dużo trudniejszej konstrukcji optycznej, czyli obiektywu Sigma 35mm f/1,4 DG HSM.

Najwyraźniej tę wadę optyczną zaobserwujemy na maksymalnym otworze względnym przysłony, czyli f/1.4. Wraz z przymykaniem jej wartości wada coraz mniej wpływa na jakość zdjęć, a przy f/2,8 jest już praktycznie niewidoczna. Poniżej prezentujemy wycinki z plików JPEG ilustrujące zachowanie obiektywu.

Zobacz wszystkie zdjęcia (4)
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
30
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)