Sigma 24-105 mm f/4 DG OS HSM - test

Sigma 24-105 mm f/4 DG OS HSM to uniwersalny zoom do lustrzanek z matrycą pełnoklatkową. Obiektyw ma stabilizację obrazu i stałą światłosiłę - f/4. Przekonajcie się jak wypadł w naszym teście.

Autor: Marcin Grabowiecki

6 Marzec 2014
Artykuł na: 23-28 minut

9. Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:

poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry

0.5-1.5 - obraz ostry

1.5-2.5 - delikatne rozmycie

2.5-3.5 - rozmycie widoczne

3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące

powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

set1
set1
set1

Wartości dla odbitki 20x30 cm:

poniżej 10 - obraz zbyt ostry

10-20 - obraz ostry

20-30 - delikatne rozmycie

30-40 - rozmycie widoczne

40-50 - rozmycie jest denerwujące

powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

set2
set2
set2

Jak widać na powyższych wykresach, rozmycie w plikach RAW może być widoczne w całym zakresie ogniskowych, a nawet momentami denerwujące. Na 50 mm ma ono także niesymetryczny rozkład.

Wykres spłaszcza się razem ze wzrostem przesłony i w okolicach f/8-f/11 jest już prawie całkiem płaski.

W przypadku odbitki 20x30 cm wygląda to już dużo lepiej. Na wszystkich ogniskowych obraz jest ostry już od maksymalnego otworu przesłony. Drobne zastrzeżenia można mieć jedynie do ogniskowej 50mm, gdzie w rogach może być widoczne delikatne rozmycie.

1. Wstęp

2. Specyfikacja

3. Konstrukcja

4. Autofokus

5. Stabilizacja

6. Rozdzielczość 24 mm

7. Rozdzielczość 50 mm

8. Rozdzielczość 105 mm

9. Rozmycie

10. Aberracja chromatyczna

11. Dystorsja

12. Winietowanie

13. Odblaski

14. Podsumowanie

15. Zdjęcia do pobrania

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
6
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy na rynku pełnoklatkowy telezoom 400-800 mm ma być odpowiedzią na potrzeby fotografów przyrody, a zwłaszcza „ptasiarzy”. Czy jednak okaże się bardziej praktyczny od...
5
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)