Nikon AF-S Nikkor 35mm f/1,8G ED - Aberracja chromatyczna

Nikon AF-S Nikkor 35mm f/1,8G ED to nowa, pełnoklatkowa stałka tego producenta. Zaprezentowany wcześnie model o dokładnie tych samych parametrach krył tylko matrycę APS-C, a pełnoklatkowy protoplasta miał światło f/2. Jak najnowsza propozycja Nikona sprawdziła się w naszym teście?

Autor: Patryk Wiśniewski

21 Luty 2014
Artykuł na: 17-22 minuty
Spis treści

Testowany obiektyw ma dość wyraźną aberrację chromatyczną. Problem dotyczy wszystkich przysłon. Tuż za centrum kadru notujemy aberrację na poziomie 1,6 piksela. Całe szczęście nawet tak wysoki poziom tej wady nie przekłada się na odbitki. Wraz z przymykaniem przysłony wada ulega tylko nieznacznej redukcji co nie najlepiej świadczy o nowej propozycji Nikona.

profil aberracji chromatycznej dla f/1,8
profil aberracji chromatycznej dla f/5,6

Podłużna aberracja chromatyczna

Praktycznie każdy jasny obiektyw boryka się z podłużną aberracją chromatyczną. Wpływa ona na obszary przed punktem ostrości oraz za punktem ostrości, dając im kolorową obwódkę zieloną lub magentową. Nie inaczej jest w przypadku obiektywu Nikon AF-S Nikkor 35mm f/1,8G ED. Najwyraźniej tę wadę optyczną zaobserwujemy oczywiście na maksymalnym otworze względnym przysłony, czyli f/1,8. Wraz z przymykaniem przysłony wada coraz mniej wpływa na jakość zdjęć, a przy f/4 jest już prawie niewidoczna. Poniżej prezentujemy wycinki z plików RAW ilustrujące zachowanie obiektywu.

podłużna aberracja dla f/1,8
podłużna aberracja dla f/2,2
podłużna aberracja dla f/2,8
podłużna aberracja dla f/4
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)