Carl Zeiss Distagon T* 35mm f/1.4 - test

Carl Zeiss Distagon T* 35mm f/1.4 to kolejne jasne, szerokokątne szkło, które zdecydowaliśmy się sprawdzić. Charakteryzuje go wysoka waga i cena oraz brak autofokusa. Przekonajcie się, jak kultowy Zeiss wypadł w naszym teście.

Autor: Marcin Grabowiecki

28 Marzec 2013
Artykuł na: 23-28 minut

13. Podsumowanie

Obiektyw Carl Zeiss Distagon T* 35mm f/1.4 przetestowaliśmy zgodnie z procedurą DxO,

Carl Zeiss Distagon T* 35mm f/1.4 to bardzo porządnie wykonany obiektyw, którego obudowa jest wykonana z metalu. Na plus można zaliczyć szeroki pierścień ustawiania ostrości oraz możliwość przenoszenia danych o przesłonie do aparatu (aparaty Nikon). Jego słabą stroną jest brak uszczelnienia oraz nieporęczny przedni dekielek.

Obiektyw jest ciężki, co sprawia, że z pełnoklatkową lustrzanką jest nienajlepiej wyważony. Manualne ustawianie ostrości na najniższych przesłonach może sprawiać problem. Warto w tym przypadku skorzystać z potwierdzania ostrości w wizjerze aparatu (Nikon) lub trybu Live View.

Obiektyw oferuje bardzo dobrą jakość obrazu już od przesłony f/1.4. Najlepsze wyniki udało nam się zanotować na f/4 w centrum kadru oraz na f/11 - na brzegach. W plikach RAW graniczna wartość 20 lp/mm zostaje przekroczona już na f/1.4, a na przesłonach f/2.8-5.6 przekracza 40 lp/mm w centrum kadru. Brzegi kadru nie wypadają wiele gorzej, od f/2.8 wartości przekraczają 30 lp/mm. W przypadku plików JPEG jest jeszcze lepiej. Wartość 50lp/mm zostaje osiągnięta zarówno w centrum kadru, jak i na jego brzegach już po przekroczeniu do f/2.8 i utrzymuje się przez cały zakres przesłon. W kwestii rozdzielczości obrazu osiągi tego szkła są lepsze od bezpośredniej konkurencji.

Aberracja chromatyczna w obiektywie Carl Zeiss Distagon T* 1.4/35 jest dobrze skorygowana już od maksymalnego otworu względnego. Gorzej jest z aberracją podłużną, która przestaje być zauważalna dopiero po przekroczeniu f/2.8. Carl Zeiss mocno winietuje na przesłonie f/1.4 (prawie 2EV). Na pocieszenie można dodać, że po przymknięiu do f/2.8 wada ta przestaje przeszkadzać.

Carl Zeiss Distagon T* 35mm f/1.4 to szerokokątny obiektyw, który oferuje znakomitą jakość obrazu. Aby zapomnieć o wadach optycznych warto go jednak przymknąć do f/2.8. Sprawdzi się znakomicie w fotografii krajobrazu i architektury. Ze względu na brak autofokusa jego wykorzystanie w fotografii reporterskiej jest mocno ograniczone.

Minusem może by cena, która wynosi 6300 zł. To prawie tyle samo co Nikon 35mm f/1.4G (6200zł) czy Canon EF 35 mm f/1.4L USM (5500 zł), ale znacznie więcej niż Sigma 35 mm f/1.4 DG HSM (3600 zł). Warto go porównać z innym manualnym szkłem - obiektywem Samyang 35mm f/1.4 ED AS UMC, który kosztuje zaledwie 1800 zł.

Obiektyw polecamy wszystkim, którzy wymagają najwyższej jakości zdjęć, bez względu na cenę i nie potrzebują autofokusa. Inni powinni rozważyć powyższe propozycje innych producentów. W wyborze pomogą Wam nasze testy, do lektury których zachęcamy.

+ solidna i wytrzymała konstrukcja

+ znakomita jakosć obrazu na wszystkich przesłonach

+ plastyka obrazu na najniższych przesłonach

+ osłona przeciwsłonaczna w zestawie

- nieporęczny dekielek

- brak uszczelnień

- winietowanie na f/1.4

Obiektyw Carl Zeiss Distagon T* 1.4/35 uzyskał 70% w swojej klasie

1. Wstęp

2. Specyfikacja

3. Konstrukcja

4. Ustawianie ostrości

5. Stabilizacja

6. Rozdzielczość RAW

7. Rozdzielczość JPEG

8. Rozmycie

9. Aberracja chromatyczna

10. Dystorsja

11. Winietowanie

12. Odblaski

13. Podsumowanie

14. Zdjęcia do pobrania

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)