Olympus E-450 - Fotografowanie

Olympus od wielu lat specjalizuje się w produkcji zgrabnych i niewielkich aparatów o dużym potencjale. Do takich należy zaliczyć model E-450, który jest najmniejszą lustrzanką na rynku. E-450 waży mniej niż 400 g i spokojnie zmieści się w niedużej torbie. W zestawie z obiektywem Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake tworzy unikalny zestaw o naprawdę kompaktowych wymiarach.

Autor: Marcin Falana

4 Wrzesień 2009
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

Szybkość działania

Olympus E-450 jest gotowy do wykonania zdjęcia momentalnie po włączeniu więc jest duża szansa na uchwycenie szybkiej akcji. Prędkość przejścia do trybu odtwarzania i samo odtwarzanie zdjęć nie budzi zastrzeżeń. Podobnie jak ich powiększanie i przewijanie dużej ilości miniaturek. Odczuwalnie jesteśmy w stanie zapełnić bufor zdjęciami seryjnymi w RAW-ach i nocnymi z włączoną redukcją szumu dla długich czasów naświetlania.

Zdjęcia seryjne

Jeżeli chodzi o zdjęcia seryjne to według danych producenta E-450 oferuje szybkość na poziomie 3,5 kl/s do zapełnienia karty przy formacie JPEG Large Normal i 8 kadrów w formacie RAW. Generalnie E-450 trzyma deklarowane 3,5 kl/s, jednak nie do zapełnienia karty. Na początku serii osiągną nawet 4 kl/s by następnie zwolnić i w 10 s wykonać około 30 zdjęć. Jeżeli chodzi o pliki RAW to E-450 trzyma deklarowane 3,5 kl/s w serii nawet do 10 klatek.

Pomiar ostrości

E-450 oferuje tylko trzy punkty pomiaru ostrości, trochę to mało nawet jak na najmniejszą lustrzankę na rynku. Dodatkowo punkty znajdują się dość blisko siebie, więc głównie korzystałem z punktu środkowego, przekadrowując po wyostrzaniu na interesujący mnie przedmiot.

punkty AF

Autofokus z kitowym obiektywem 14-42 mm f/3.5-5.6 działa szybko i bez zarzutów, w dobrych warunkach oświetleniowych E-450 mieści się w czasie do 0,5 s. W trudniejszych warunkach czas ten może się wydłużyć nawet do 1,5 - 2 s, gdy ostrzymy na jednolitych fakturach, jednak gdy ustawimy ostrość na czymś kontrastowym E-450 nas nie zawiedzie. Sytuacja wygląda podobnie z obiektywem 25 mm f/2.8 Pancake.

Warto w tym miejscu wspomnieć o tym, że autofokus E-450 działa szybciej z lepszymi szkłami, miałem okazję przypiąć do niego obiektyw 14-54 mm f/2.8-3.5, który ostrzył odczuwanie lepiej niż kit 14-42 f/3.5-5.6 mm.

W trybie podglądu na żywo - live view do dyspozycji mamy trzy sposoby ustawiania ostrości:

  • czujnik AF
  • AF hybrydowy
  • AF obrazowy
AF w trybie live view

Pierwszy z nich - czujnik AF korzysta z detekcji fazowej i ostrzy po wciśnięciu spustu migawki i podniesieniu lustra.Na ekranie nie widzimy działania autofokusa jednak zdjęcia są ostre. Drugi tryb - AF hybrydowy pokazuje nam efekty ostrzenia na monitorze jednak ostrzenie właściwe następuje tuż po wciśnięciu spustu i uniesieniu lustra. Słyszymy jak aparat potwierdza ostrość tuż przed otwarciem migawki. Ten tryb pomiaru ostrości współpracuje ze wszystkimi obiektywami Zuiko Digital. Trzeci - AF obrazowy działa na zasadzie detekcji kontrastu i widzimy jego działanie na ekranie. Warto zaznaczyć, że pełne działanie autofokusa obrazowego, czyli opartego na detekcji kontrastu, jest dostępne z obiektywami 14-42 f/3.5-5.6, 40-150 f/4.0-5.6 i 25 mm f/2.8 Pancake.

Jeżeli chodzi o szybkość działania autofokusa w trybie live view to jest ona na poziomie przeciętnego aparatu kompaktowego. AF obrazowy w dobrych warunkach oświetleniowych ostrzy w około 1,5-2 s.

Pomiar światła

Jak przystało na lustrzankę E-450 oferuje trzy podstawowe i dwa dodatkowe tryby pomiaru światła:

  • wielosegmentowy ESP (49 pól)
  • centralnie ważony
  • punktowy
  • punktowy na światła
  • punktowy na cienie
wybór pomiaru światła

Podczas codziennego fotografowania z powodzeniem można korzystać z pomiaru wielosegmentowego ESP, który w większości przypadków daje zadowalające efekty. W miarę potrzeby wprowadzałem korektę ekspozycji w kadrach z dużą ilością nieba czy innego jasnego elementu.

Tryby ekspozycji

Na tarczy trybów fotografowania mamy następujący wybór:

  • Auto
  • ART/SCN - filtry artystyczne/scenerie
  • Portret
  • Krajobraz
  • Makro
  • Sport
  • Portret Nocny
  • P - program z fleksją
  • A - preselekcja przysłony
  • S - preselekcja czasu otwarcia migawki
  • M - program manualny
tarcza trybów ekspozycji

Gdy ustawimy tarczę trybów na pozycji ART/SCN na wyświetlaczu widoczne są filtry artystyczne a po wciśnięciu prawego przycisku nawigatora dostajemy się do 18 programów tematycznych ze zdjęciami miniaturek:

tryby SCN

Liczba programów tematycznych jest bardzo długa więc przeciętny amator znajdzie właściwy program do zaistniałej sytuacji fotograficznej. W takim momencie zastanawiam się zawsze czy nie łatwiej opanować jednak tryby pólautomatyczne niż szukać wśród niezliczonych trybów tematycznych.

Balans bieli

W modelu E-450 znajdziemy następujący wybór ustawień balansu bieli:

  • Auto
  • Światło słoneczne 5300 K
  • Cień 7500 K
  • Pochmurno 6000 K
  • Światło żarowe 3000 K
  • Światło jarzeniowe trzy ustawienia (4000 K, 4500 K, 6600 K)
  • Błysk 5500 K
  • Balans bieli według wzorca
  • Balans bieli ustawiony w Kelvinach

Wyboru balansu bieli dokonujemy na dwa sposoby - albo przez menu główne, albo bezpośrednio z menu ekranowego.

zakładka balansu bieli w menu

Automatyczny balans bieli radzi sobie bardzo dobrze. W warunkach studyjnych automat zinterpretował światło jarzeniowe prawie identycznie jak pomiar według wzorca na białą kartkę. W plenerze także nie można mieć zastrzeżeń, aparat poprawnie interpretuje różne źródła światła.

WB Auto
WB Zdefiniowany na Białą Kartkę

Opcje korekty obrazu

E-450 jak wszystkie najnowsze Olympusy od modelu E-30 został wyposażony w zestaw filtrów artystycznych, które uruchamiamy tarczą trybów - ART/SCN, lub szybkiego manu ekranowego. Do dyspozycji mamy niestety tylko 3 filtry: Pop Art, Zmiękczenie Ostrości i Fotografia Otworkowa. Szkoda, że zabrakło filtra Ziarnisty Film, który jest obecny w innych modelach.

Szerzej o filtrach artystycznych pisaliśmy przy okazji premiery Olympusa E-620 w artykule Olympus E-620 - krótki test filtrów artystycznych.

zakładka filtrów artystycznych

Najbardziej przypadły nam do gustu filtry Pop Art i Fotografia otworkowa. Niestety obróbka zdjęcia z filtrem Fotografia otworkowa trwa około 9 s, trochę lepiej jest z filtrem Zmiękczenie Ostrości - około 3 s, natomiast Pop Art wyświetla się momentalnie po zrobieniu zdjęcia.

Poza filtrami artystycznymi E-450 daje nam do dyspozycji kilka trybów kolorystycznych:

  • Vivid
  • Natural
  • Muted
  • Portrait
  • Monochrom

W każdym z nich możemy dodatkowo ustawić nasycenie, kontrast i wyostrzenie. Zmiany tych parametrów dokonujemy z poziomu manu ekranowego.

zakładka trybów obrazu

Dodatkowo w trybie Monochrom do dyspozycji mamy cztery filtry kolorowe: żółty, pomarańczowy, czerwony i zielony. Zostały one czytelnie opisane dzięki czemu możemy się dowiedzieć czegoś więcej o ich zastosowaniu. Możemy też wybrać tonację zdjęcia: sepia, niebieska, purpurowa, zielona.

zakładka filtrów kolorowych do fotografii czarno-białej

Podsumowanie

Funkcje fotograficzne jakie oferuje E-450 stoją na wysokim poziomie. Na plus trzeba zaliczyć działanie pomiaru światła i automatycznego balansu bieli. Nie można też mieć większych zastrzeżeń do szybkości działania autofokusa szczególnie z jakimś lepszym obiektywem i prędkości zdjęć seryjnych. E-450 pod tym względem zapewnia przyzwoite osiągi jak na lustrzankę przystało. Pozytywne wrażenie zrobiły na nas także filtry artystyczne, szkoda tylko, że zabrakło ziarnistej fotografii czarno-białej. Jedyny duży minus należy się za tylko 3 punkty pomiaru ostrości. Obecnie wygląda to trochę ubogo.

+ balans bieli wg Kelvinów

+ filtry artystyczne

+ bogate opcje korekty obrazu

+ pomiar światła

- tylko 3 punkty pomiaru ostrości

Spis treści
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły