Sony A350 - Fotografowanie

Sony konsekwentnie buduje szeroką gamę lustrzanek cyfrowych. A350 to najmłodsze dziecko japońskiego potentata wyposażone w 14,2-megapikselową matrycę CCD z procesorem obrazu Bionz. Z nowinek A350 oferuje szybki autofokus w trybie live view i uchylny 2,7-calowy wyświetlacz LCD. Zapraszamy do bliższego zapoznania się z tą ciekawą konstrukcją.

Autor: Marcin Falana

16 Maj 2008
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Tarcza trybów pracy znajduje się w A350 po lewej stronie korpusu.

tarcza trybów

Pozwala ona na wybór typowych trybów typowych dla lustrzanek klasy niższej:

  • pełnej automatyki
  • programu liniowego
  • preselekcje przysłony
  • preselekcji czasu
  • trybu manualnego
  • programów tematycznych:[LST

]

Szybkość działania

Sony A350 jest gotowy do pracy momentalnie po włączeniu. Test wydajność zdjęć seryjnych wykonaliśmy przy czasie migawki 1/250 s, ISO 100 z wyłączonym autofokusem i systemami odszumiania. Przy takich parametrach ekspozycji aparat trzyma deklarowaną prędkość 2,5 kl/s przy formacie JPEG L:14M, jakość wysoka. Co ciekawe A350 zwalnia gdy używamy wyższych czułości ISO, na ISO 200 udało mi się zrobić 22 kl. w 10 s, na ISO 400 - 18 kl. w 10s, na ISO 800 - 17. kl w 10 s, na ISO 1600 - 16. kl w 10s i na ISO 3200 - 16 kl. w 10 s. Jeżeli chodzi o RAW-y A350 robi 6 kl. w 3 s, następnie zwalnia i w robi około 11 kl. w 10 s. Aparat gorzej radzi sobie z tandemem RAW + JPEG najpierw robi 4 kl. w 3 s, następnie zwalnia i w 10 s robi 8 kl.

W trybie live view A350 jest w stanie zrobić 5 JPEG-ów L:14M w nieco ponad 2 s i utrzymuje tą prędkość rejestrując 19 kl. w 10 s. Podobnie jak podczas korzystania z wizjera aparat zwalnia gdy używamy wyższych czułość ISO. Jeżeli chodzi o RAW-y A350 robi 14. kl w 10 s. Pliki RAW + JPEG zapisuje z prędkością około 1 kl/s. Lepsze osiągi pod tym względem mają modele A300 i A200 więc użytkownicy, którym zależy na prędkości powinni się zdecydować na któryś z nich.

Po zrobieniu zdjęcia A350 potrzebuje około 3 s, żeby je nam pokazać. Jeżeli chodzi o szybkość odtwarzania to nie można mieć zastrzeżeń. Jedynie podczas przewijania powiększeń A350 daje odczuć lekką zwłokę.

Ekspozycja

Układ pomiaru światła składa się z 40-segmentowej fotodiody krzemowej w układzie plastra miodu. Pomiar matrycowy sprzężony z pracą autofokusa zapewnia dobranie odpowiednich ustawień do fotografowanej sceny. Do dyspozycji mamy także pomiar centralnie ważony i punktowy.

Kompensacji ekspozycji można dokonać w zakresie +/- 2 EV co 0,3 EV. Wybór kroku co 0,3 lub 0,7 EV jest możliwy w trybie bracketingu, który jest dostępny pod przyciskiem napędu.

Sony wyposażyło A350, jak zresztą wszystkie swoje lustrzanki, w system optymalizacji obrazu D-Range. Koryguje on jasność i kontrast obrazu w celu otrzymania najlepszych rezultatów podczas fotografowania pod światło. Przyjrzyjmy się jak to działa:

zdjęcie z wyłączonym systemem D-Range
zdjęcie z włączonym systemem D-Range
zdjęcie z włączonym systemem D-Range+

Jak widać podstawowa wersja D-Range działa bardzo delikatnie. Dopiero działanie D-Range+ jest wyraźnie widoczne w postaci rozjaśnienia ciemnych części budynku.

Autofokus

A350 oferuje dość dobry autofokus, który działa na zasadzie detekcji fazowej. Ma 9 punktów pomiaru w tym środkowy, który jest punktem krzyżowym. Autofokus nieźle radzi sobie z ustawianiem ostrości w ciemnych warunkach nawet bez wspomagania. Niestety A350 nie wyposażono w diodę więc źródłem światła wspomagającego jest wbudowana lampa błyskowa. Zasięg światła wspomagającego wynosi 5 m.

A350 wyposażono w system aktywacji autofokusa po przybliżeniu oka do wizjera. Jest to fajna funkcja, chociaż nie używałem jej często pracując nową ALPHĄ. Na szczęście jest możliwość wyłączenia tej funkcji i wtedy autofokus uruchamia się po delikatnym wciśnięciu spustu.

W trybie live view dzięki zastosowaniu sensora obrazowego autofokus działa na zasadzie detekcji fazowej. Jego działanie jest prawie tak szybkie jak podczas pracy z wizjerem. Potwierdza to wcześniejsze spostrzeżenia o wysokiej ergonomii pracy A350 w trybie podglądu na żywo.

Stabilizacja obrazu

Stabilizacja obrazu Super Steady Shot pochodzi jeszcze z Minolty. W A350 Sony zastosowało kolejną jej generację. Stabilizowana jest matryca, więc system działa ze wszystkimi obiektywami. Podczas pracy ze stabilizacją w wizjerze i na monitorze (w trybie live view) widoczna jest drabinka informująca nas o sile drgań. Super Steady Shot pozwala na utrzymanie z ręki czasów rzędu 1/15, 1/10 s przy ekwiwalencie ogniskowej wynoszącym 150 mm.

Balans bieli

Sony A350 wyposażono w 4 sposoby ustawiania balansu bieli: automatyczny, zdefiniowany, według skali Kelvina i według wzornika.

wybór balansu bili

Są one dostępne w menu funkcyjnym (przycisk Fn). Wśród zdefiniowanych ustawień balansu bieli wyróżniamy:

  • Światło dzienne
  • W cieniu
  • Pochmurnie
  • Żarówki
  • Świetlówki
  • Lampa błyskowa

Przy każdym z tych ustawień mamy możliwość dostrojenia temperatury barwowej w skali od -3 do +3. Gdzie wartości ujemne dają zimniejszą kolorystykę, a dodatnie cieplejszą.

Gdy ustawiamy temperaturę barwową według Kelvinów to mamy do dyspozycji wartości od 2500 K do 9900 K. Dodatkowo możemy wprowadzić korektę w stronę magenty lub zieleni odpowiednio po 9 kroków.

A350 wyczerpuje w tym samym wszystkie możliwe sposoby ustawiania temperatury barwowej.

Ustawienia rejestracji barwy

Sony A350 oferuje 8 sposobów rejestracji barw:

  • Standard
  • Intensywny
  • Portret
  • Krajobraz
  • Nocny widok
  • Zachód słońca
  • Czarno-biały
  • Adobe RGB

Kryją się one w pierwszej zakładce menu głównego pod nazwą Strefa twórcza.

standard
intensywny
portret
krajobraz
nocny widok
zachód słońca
czarno-biały
przestrzeń Adobe RGB

Podsumowanie

Sony A350 można pochwalić za szybki autofokus w trybie live view i system stabilizacji obrazu współpracujący ze wszystkimi obiektywami. Zdecydowanym minusem jest brak podglądu głębi ostrości, lustrzanka powinna jednak stwarzać taką możliwość.

+ szybki autofokus w trybie live view

+ stabilizacja obrazu Super Steady Shot

+ możliwośći dopasowania balansu bieli

- brak podglądu głębi ostrości

- brak sepii

Spis treści
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły