Branża
Nowe AI tworzy całe sesje na podstawie prostych fotek odzieży. Nie potrzeba już ani modela ani fotografa
Sony konsekwentnie buduje szeroką gamę lustrzanek cyfrowych. A350 to najmłodsze dziecko japońskiego potentata wyposażone w 14,2-megapikselową matrycę CCD z procesorem obrazu Bionz. Z nowinek A350 oferuje szybki autofokus w trybie live view i uchylny 2,7-calowy wyświetlacz LCD. Zapraszamy do bliższego zapoznania się z tą ciekawą konstrukcją.
Tarcza trybów pracy znajduje się w A350 po lewej stronie korpusu.
Pozwala ona na wybór typowych trybów typowych dla lustrzanek klasy niższej:
]
Szybkość działania
Sony A350 jest gotowy do pracy momentalnie po włączeniu. Test wydajność zdjęć seryjnych wykonaliśmy przy czasie migawki 1/250 s, ISO 100 z wyłączonym autofokusem i systemami odszumiania. Przy takich parametrach ekspozycji aparat trzyma deklarowaną prędkość 2,5 kl/s przy formacie JPEG L:14M, jakość wysoka. Co ciekawe A350 zwalnia gdy używamy wyższych czułości ISO, na ISO 200 udało mi się zrobić 22 kl. w 10 s, na ISO 400 - 18 kl. w 10s, na ISO 800 - 17. kl w 10 s, na ISO 1600 - 16. kl w 10s i na ISO 3200 - 16 kl. w 10 s. Jeżeli chodzi o RAW-y A350 robi 6 kl. w 3 s, następnie zwalnia i w robi około 11 kl. w 10 s. Aparat gorzej radzi sobie z tandemem RAW + JPEG najpierw robi 4 kl. w 3 s, następnie zwalnia i w 10 s robi 8 kl.
W trybie live view A350 jest w stanie zrobić 5 JPEG-ów L:14M w nieco ponad 2 s i utrzymuje tą prędkość rejestrując 19 kl. w 10 s. Podobnie jak podczas korzystania z wizjera aparat zwalnia gdy używamy wyższych czułość ISO. Jeżeli chodzi o RAW-y A350 robi 14. kl w 10 s. Pliki RAW + JPEG zapisuje z prędkością około 1 kl/s. Lepsze osiągi pod tym względem mają modele A300 i A200 więc użytkownicy, którym zależy na prędkości powinni się zdecydować na któryś z nich.
Po zrobieniu zdjęcia A350 potrzebuje około 3 s, żeby je nam pokazać. Jeżeli chodzi o szybkość odtwarzania to nie można mieć zastrzeżeń. Jedynie podczas przewijania powiększeń A350 daje odczuć lekką zwłokę.
Ekspozycja
Układ pomiaru światła składa się z 40-segmentowej fotodiody krzemowej w układzie plastra miodu. Pomiar matrycowy sprzężony z pracą autofokusa zapewnia dobranie odpowiednich ustawień do fotografowanej sceny. Do dyspozycji mamy także pomiar centralnie ważony i punktowy.
Kompensacji ekspozycji można dokonać w zakresie +/- 2 EV co 0,3 EV. Wybór kroku co 0,3 lub 0,7 EV jest możliwy w trybie bracketingu, który jest dostępny pod przyciskiem napędu.
Sony wyposażyło A350, jak zresztą wszystkie swoje lustrzanki, w system optymalizacji obrazu D-Range. Koryguje on jasność i kontrast obrazu w celu otrzymania najlepszych rezultatów podczas fotografowania pod światło. Przyjrzyjmy się jak to działa:
Jak widać podstawowa wersja D-Range działa bardzo delikatnie. Dopiero działanie D-Range+ jest wyraźnie widoczne w postaci rozjaśnienia ciemnych części budynku.
Autofokus
A350 oferuje dość dobry autofokus, który działa na zasadzie detekcji fazowej. Ma 9 punktów pomiaru w tym środkowy, który jest punktem krzyżowym. Autofokus nieźle radzi sobie z ustawianiem ostrości w ciemnych warunkach nawet bez wspomagania. Niestety A350 nie wyposażono w diodę więc źródłem światła wspomagającego jest wbudowana lampa błyskowa. Zasięg światła wspomagającego wynosi 5 m.
A350 wyposażono w system aktywacji autofokusa po przybliżeniu oka do wizjera. Jest to fajna funkcja, chociaż nie używałem jej często pracując nową ALPHĄ. Na szczęście jest możliwość wyłączenia tej funkcji i wtedy autofokus uruchamia się po delikatnym wciśnięciu spustu.
W trybie live view dzięki zastosowaniu sensora obrazowego autofokus działa na zasadzie detekcji fazowej. Jego działanie jest prawie tak szybkie jak podczas pracy z wizjerem. Potwierdza to wcześniejsze spostrzeżenia o wysokiej ergonomii pracy A350 w trybie podglądu na żywo.
Stabilizacja obrazu
Stabilizacja obrazu Super Steady Shot pochodzi jeszcze z Minolty. W A350 Sony zastosowało kolejną jej generację. Stabilizowana jest matryca, więc system działa ze wszystkimi obiektywami. Podczas pracy ze stabilizacją w wizjerze i na monitorze (w trybie live view) widoczna jest drabinka informująca nas o sile drgań. Super Steady Shot pozwala na utrzymanie z ręki czasów rzędu 1/15, 1/10 s przy ekwiwalencie ogniskowej wynoszącym 150 mm.
Balans bieli
Sony A350 wyposażono w 4 sposoby ustawiania balansu bieli: automatyczny, zdefiniowany, według skali Kelvina i według wzornika.
Są one dostępne w menu funkcyjnym (przycisk Fn). Wśród zdefiniowanych ustawień balansu bieli wyróżniamy:
Przy każdym z tych ustawień mamy możliwość dostrojenia temperatury barwowej w skali od -3 do +3. Gdzie wartości ujemne dają zimniejszą kolorystykę, a dodatnie cieplejszą.
Gdy ustawiamy temperaturę barwową według Kelvinów to mamy do dyspozycji wartości od 2500 K do 9900 K. Dodatkowo możemy wprowadzić korektę w stronę magenty lub zieleni odpowiednio po 9 kroków.
A350 wyczerpuje w tym samym wszystkie możliwe sposoby ustawiania temperatury barwowej.
Ustawienia rejestracji barwy
Sony A350 oferuje 8 sposobów rejestracji barw:
Kryją się one w pierwszej zakładce menu głównego pod nazwą Strefa twórcza.
Podsumowanie
Sony A350 można pochwalić za szybki autofokus w trybie live view i system stabilizacji obrazu współpracujący ze wszystkimi obiektywami. Zdecydowanym minusem jest brak podglądu głębi ostrości, lustrzanka powinna jednak stwarzać taką możliwość.
+ szybki autofokus w trybie live view
+ stabilizacja obrazu Super Steady Shot
+ możliwośći dopasowania balansu bieli
- brak podglądu głębi ostrości
- brak sepii