Pentax K100D - test

Zaprezentowany oficjalnie w maju zeszłego roku Pentax K100D był pierwszą lustrzanką cyfrową tego japońskiego producenta wyposażoną w system stabilizacji matrycy. Przeznaczona dla amatora konstrukcja rejestrująca obrazy za pomocą 6-megowej matrycy zwróciła uwagę wielu fotoamatorów. Wyglądało na to, że Pentax wraca do gry. Jak K100D wypadł w naszym teście? Zapraszamy do lektury.

Autor: Sylwester Pietrzyk

16 Luty 2007
Artykuł na: 49-60 minut

6. Jakość zdjęć

Szumy

Matryca zastosowana w Pentaksie K100D jest już długo na rynku i wiadomo o niej chyba wszystko. Nie powinno być więc po takim czasie problemu z szumami - można było zaprojektować układy towarzyszące matrycy tak, aby zminimalizować to zjawisko. Sprawdźmy zatem jak to wygląda w przypadku K100D.

zdjęcie tablicy Gretaga z zaznaczonym fragmentem prezentowanym niżej w skali 1:1
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200

Jak widać K100D bardzo dobrze radzi sobie z szumami. Są one minimalne do ISO 400, przy ISO 800 zaczynają być widoczne, by stać się sporymi przy ISO 1600 i w zasadzie zbyt wysokimi przy ISO 3200. Wynik bardzo dobry, ale dla porównania zestawimy go jeszcze z wynikiem uzyskanym przez najnowszy model Nikona, czyli D40, również z matrycą APS-C 6 Mp.

Pentax K100D ISO 1600
Nikon D40 ISO 1600

Na pierwszy rzut oka nikon daje bardziej monochromatyczny szum i jest go nieco mniej. Jednak jak się przyjrzeć dokładniej, widać że algorytmy odszumiania przy tej czułości działają delikatniej w Pentaxie, w praktyce powinno to zaowocować pozostawieniem większej ilości detali, jednak kosztem nieco większego szumu.

Doskonale działa w K100D redukcja szumów termicznych matrycy automatycznie włączająca się przy czasach 0,5 sekundy i dłuższych. Polega ona na wykonaniu przez aparat dodatkowego "zdjęcia" z zamknięta przesłoną i opuszczonym lustrem. Wówczas aparat otrzymuje czarny obraz, na którym doskonale będą widoczne pojedyncze punkciki szumów termicznych, dzięki czemu z wykorzystaniem odpowiednich algorytmów zostają one odjęte od głównego zdjęcia. Oczywiście wiąże się to z dwukrotnie dłuższymi czasami ekspozycji niżby to wskazywał światłomierz aparatu (chodzi o czas, jaki zajmuje wykonanie zdjęcia), stąd też jeśli komuś to przeszkadza, można tę funkcję wyłączyć w ustawieniach użytkownika. Poniżej przykład nocnej sceny, w której włączyła się redukcja szumów. Na zdjęciu nie dopatrzyliśmy się żadnych szumów termicznych. W ciemnych partiach obrazu nie widać też szumów matrycy przy czułościach ISO 200-800, dopiero powyżej tej granicy stają się one bardziej widoczne, wręcz bardzo duże przy ISO 3200.

zdjęcie nocne
wycinek powyższego zdjęcia w skali 1:1, czas naświetlania 5 sekund, ISO 200
skala 1:1, czas naświetlania 1,3 sekundy, ISO 800
skala 1:1, czas naświetlania 0,5 sekundy, ISO 3200

Reprodukcja szczegółów

Zobaczmy teraz, jak poradzi sobie matryca K100D i jego elektronika z oddaniem szczegółów obrazu testowego.

scenka testowa Fotopolis.pl z zaznaczonym fragmentem prezentowanym niżej w skali 1:1
ISO 200
ISO 3200

Wyraźnie widać zmiękczenie obrazu przy najwyższej czułości - to efekt działania algorytmów odszumiania obrazu, które niestety przy okazji gubią nieco detali orginalnego obrazu. Mimo to należy przyznać, że K100D zachowuje poziom detali na wysokim poziomie, balansując całkiem nieźle na wysokich czułościach między zachowaniem detali obrazu a ilością szumów. Poniżej dla porównania efekt działania skrajnych położeń ustawienia parametru wyostrzania - jak widzimy zakres regulacji jest całkiem spory i powinien spełnić oczekiwania większości użytkowników.

zestawienie różnych ustawień wyostrzania, od lewej: ostrość ustawiona na wartość -2, 0 oraz +2

Reprodukcja kolorów

Jak już wspomnieliśmy wyżej, K100D oferuje dwa predefiniowane ustawienia mające wpływ na ostrośc i kolorystykę zdjęć. Jedno to Bright, w którym oba parametry są podbite, zaś drugie to Natural, w którym testowany pentax bardzo ładnie i neutralnie oddaje kolory. Zobaczmy, jak to wygląda na tablicy testowej (zdjęcia wykonane przy ISO 200).

tablica testowa z zaznaczonym fragmentem, który prezentujemy poniżej w powiększeniu
tryb Natural
tryb Bright

Jak widać, na drugim kolory są nieco wzmocnione, ale za każdym razem pentax wiernie oddaje kolory - szczególnie w trybie Natural, który znakomicie radzi sobie również z kolorami skóry.

Kolorystyka zdjęć wykonanych K100D w świetle dziennym jest również bardzo naturalna - mowa oczywiście o trybie Natural. Nie ma problemu z oddaniem kłopotliwej czerwieni a i pozostałe kolory są odwzorowywane bez problemu.

czerwień nie jest dla K100D problemem
kolory w pochmurny dzień są bardzo naturalnie oddane

Podsumowanie działu

Pentax K100D bardzo dobrze poradził sobie w testach sprawdzających jakość obrazu. Niskie szumy, bardzo dobre oddanie kolorów, znakomite odwzorowanie drobnych szczegółów (jak na klasę lustrzanek cyfrowych z matrycą 6 Mp). Widać, że to dojrzały produkt - Pentax skorzystał z doświadczeń zdobytych przy wcześniejszych modelach z matrycą 6 Mp, żeby wycisnąć co się da z tej technologii.

+ niskie szumy

+ bardzo dobre oddanie szczegółów jak na matrycę 6 Mp

+ wierne odwzorowanie kolorów

- wzmocnione kolory w trybie Bright mogą powodować utratę szczegółów przy dużym nasyceniu kolorów

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)