Panasonic Lumix DMC-FZ50 - test

Przebój rynkowy Panasonica - Lumix DMC-FZ30 doczekał się następcy, modelu DMC-FZ50. Na pytanie, czy okaże się on godny poprzednika, spróbujemy odpowiedzieć w teście prezentowanym poniżej.

Autor: Paweł Ryczkowski

2 Listopad 2006
Artykuł na: 49-60 minut

Kompakty z zoomem optycznym o bardzo dużym zakresie ogniskowej cieszą się wielką popularnością wśród fotoamatorów. Warunki te doskonale spełnia nowy Lumix DMC-FZ50, z obiektywem od 35 do 420 mm (w przeliczeniu na mały obrazek), czyli 12 krotnym zoomem, dodatkowo wyposażonym w wiele funkcji przydatnych dla zaawansowanych fotoamatorów. Czy jednak zmiany, na które zdecydował się Panasonic, okażą się trafne pokaże popularność pięćdziesiątki.

Panasonic Lumix DMC-FZ50

Panasonic DMC-FZ50 ma kilka istotnych różnic w stosunku do poprzednika. Przede wszystkim rozdzielczość matrycy, przy tych samych wymiarach fizycznych przybyło prawie 2 megapikseli, teraz ma 10,1 Mp efektywnych. Tym samym uzupełnia rynek, gdyż większość producentów ma już w swojej ofercie aparaty z tak pojemną matrycą. Drugim bardzo istotnym wyróżnikiem jest podwyższona czułość, ISO 1600 (a przy mniejszej rozdzielczości nawet 3200) w porównaniu z ISO 400 trzydziestki daje zdecydowany skok jakościowy. Ale Lumix zaskakuje zmniejszoną prędkością wykonywania zdjęć seryjnych przy niewiele dłuższej serii. Takie rozwiązanie może dziwić, w większości aparatów będących nowościami rynkowymi udało się uzyskać zwiększenie prędkości przy wydłużonej ilości zdjęć w serii.

Oto wyszczególnienie różnic między Panasonicem DMC-FZ50 a DMC-FZ30:

;DMC-FZ50;

Sensor;1/1.8 cala CCD, 8.3 Megapiskeli (8.0 Mp efektywne);1/1,8 cala CCD,

10,4 Mp (10,1 Mp efektywne), filtr kolorów podstawowych;

Rozdzielczość;

  • format 4:3 [LST

;format 3:2

  • 3248 x 2160
  • 2560 x 1712
  • 2048 x 1360

;format 16:9

  • 3072 x 1728
  • 1920 x 1080

];

  • format 4:3 [LST

;format 3:2

  • 3600 x 2400
  • 3248 x 2160
  • 2560 x 1712
  • 2048 x 1360

;format 16:9

  • 3584 x 2016
  • 3072 x 1728
  • 1920 x 1080

];

Programy tematyczne;

  • portret
  • sport
  • krajobraz
  • sceneria nocna
  • portret nocny
  • fajerwerki
  • prywatka
  • śnieg
  • autoportret
  • jedzenie
  • dziecko
  • miękka skóra
  • świece
  • rozgwieżdżone niebo

;

  • portret
  • sportowy
  • miękka skóra
  • zdjęcia panoramiczne
  • nocny portret
  • nocne zdjęcia panoramiczne
  • panoramowanie
  • jedzenie
  • przyjęcie
  • przy świecach
  • fajerwerki
  • gwieździste niebo
  • śnieg
  • wysoka czułość
  • dziecko 1
  • dziesko 2

;

Czułość;

  • Auto
  • ISO 80
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400

;

  • Auto
  • I. ISO
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
  • ISO 3200 (tryb Wysoka czułość)

;

Balans bieli;

  • Auto
  • dzienne
  • chmury
  • halogen
  • lampa błyskowa
  • ustawienie własne x2
  • korekta balansu (dla wszystkich prócz Auto)

;

  • Auto
  • definiowany ręcznie (krok 150K, +/- 1500K)
  • ustawienia zdefiniowane: [LST

];

Zdjęcia seryjne;3 lub 2 kl/s do 4 ujęć w serii (JPEG Fine);2 lub 1 kl/s

do 5 zdjęć (Standard) lub do 3 zdjęć (Fine) w serii;

Rejestracja filmu;

  • 640 x 480, 30 kl/s lub 10 kl/s
  • 320 x 240, 30 kl/s lub 10 kl/s
  • długość limitowana pojemnością karty

;

  • format 16:9 [LST

;format 4:3

  • 640 x 480, 30 kl/s lub 10 kl/s
  • 320 x 240, 30 kl/s lub 10 kl/s
  • czas nagrywania do 2GB zapisanych na karcie

];

Monitor LCD;

  • 2.0 cale TFT LCD
  • 230,000 punktów
  • odchylany i obracany

;

  • 2,0 cala TFT LCD
  • 207 tys. pikseli
  • pole widzenia ok. 100%
  • tryby: Power LCD
  • odchylany i obracany

;

Wymiary;141 x 86 x 138mm;140,75 x 85,5 x 142 mm;

Waga;674 g (740 g z akumulatorem i kartą SD); 668 g (734 g z akumulatorem i kartą SD)]

Na pierwszy rzut oka nie widać wielu różnic, obudowy aparatów są prawie identyczne, jedynie gumowa osłona okularu w pięćdziesiątce ma inny kształt, zmieniły się nieznacznie symbole na tarczy wyboru programu oraz przybył jeden przycisk - w środku wybieraka pojawił się przycisk MENU SET, w związku z czym przycisk MENU z trzydziestki przyjął teraz nowe znaczenie FUNCTION. Zmian zewnętrznych niewiele, ale przecież siła FZ50 tkwi w matrycy i czułości.

Aparat do testu otrzymaliśmy dzięki uprzejmości firmy Panasonic Polska.

Test składa się z następujących części:

  1. Wstęp
  2. Specyfikacja techniczna
  3. Ergonomia i funkcje przycisków
  4. Budowa i obsługa
  5. Menu i tryby odtwarzania
  6. Fotografowanie
  7. Jakość zdjęć
  8. Podsumowanie
  9. Zdjęcia testowe

Zapraszamy do lektury.

Poprzednia

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy OM-3 to flagowe funkcje OM-1 zamknięte w korpusie stylizowanym na analogowego Olympusa. To także nowe kreatywne tryby. Oto, jak spisuje się w praktyce.
38
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa uniwersalna pełna klatka Leiki ma być godnym rywalem dla wydajnych zawodowych korpusów konkurencji. Na pierwszy rzut oka ma wszystko, żeby tego dokonać, czy jednak nie jest to...
19
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 to aparat, na który wielu fotografów czekało od dekady. Kompaktowe body premium z jasnym standardowym obiektywem jawi się jako prawdziwy Graal podróżników i fotografów ulicznych. Czy...
57
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)