Panasonic Lumix DMC-FZ50 - 10 Mp i inteligentna kontrola ISO

Autor: Tomasz Gutkowski

19 Lipiec 2006
Artykuł na: 6-9 minut
Koncern Panasonic zaprezentował dziś następcę niezwykle popularnego modelu DMC-FZ30. Lumix DMC-FZ50 różni się od poprzednika przede wszystkim rozdzielczością matrycy, która wynosi teraz 10 Megapikseli. Druga istotna nowość to system IIC dublujący działanie optycznego stabilizatora obrazu. Czułość maksymalna to teraz aż ISO 1600 (a nawet ISO 3200 w niepełnej rozdzielczości).
Panasonic Lumix DMC-FZ50

Panasonic Lumix DMC-FZ50 nie wprowadza żadnych rewolucyjnych zmian do cenionej przez klientów serii ultra-zoomów Panasonica. Najważniejsze udoskonalenia dotyczą co prawda bardzo istotnego aspektu pracy z aparatem, to znaczy wysokich czułości, ale studiując dane techniczne dochodzimy do wniosku, że nie obędzie się bez pewnych strat. Po kolei.

Czułość maksymalna w FZ30 wynosiła ISO 400, natomiast w FZ50 jest to aż ISO 1600 (przy zachowaniu pełnej rozdzielczości; na liście jest jeszcze ISO 3200, ale oznacza zmniejszenie wymiarów obrazu). Jak dobrze wiemy, im mniejszy piksel, tym silniejsze wzmocnienie sygnału konieczne do uzyskanie tego samego ekwiwalentu czułości. Matryce w obu aparatach mają takie same rozmiary fizyczne (1/1,8"), a zatem by zmieścić dodatkowe 2 miliony pikseli w FZ50 konieczne było pomniejszenie wszystkich punktów światłoczułych. To może prowadzić tylko do wzrostu zaszumienia obrazu przy wysokich czułościach.

Producent zapewnia, że nowy przetwornik Venus Engine III zdecydowanie redukuje szumy, ale czy skok technologiczny może być aż 2,5-krotny (porównujemy tu ISO 400 w FZ30 z ISO 1600 w FZ50)? Co prawda nowy procesor potrzebuje więcej czasu na przetworzenie danych, i nie wynika to bynajmniej wyłącznie z tego, że pliki są większe. Producent wyjaśnia, że proces redukowania zakłóceń przeprowadzany jest etapami, a korekta aberracji chromatycznej, ekspozycji i szumów odbywa się w oddzielnych procesach. Jaki będzie tego efekt przekonamy się gdy aparat trafi do naszego laboratorium.

Panasonic Lumix DMC-FZ50 posiada odchylany i obracany wyświetlacz LCD

Zwracamy uwagę, że w stosunku do FZ30 spadła o 1/3 maksymalna prędkość rejestracji w trybie seryjnym oraz limit zdjęć w serii. Z drugiej strony producent zapewnia, że Venus Engine III to lepsze czasy reakcji (0,009 s opóźnienia migawki przy zmierzonej ostrości; 0,7 s na gotowość po włączeniu) oraz mniejsze zużycie energii.

Ciekawie zapowiada się nowy system o nazwie Intelligent ISO Control. Oczywiście, jak każdy Lumix, DMC-FZ50 wyposażony jest w system optycznej stabilizacji obrazu MEGA O.I.S. System I.I.C. wzmacnia jego działanie na poziomie procesora. To znaczy, aparat wykrywa ruch fotografowanego obiektu i podnosi czułość oraz skraca w miarę możliwość czas ekspozycji. Jest to zatem pierwsze rozwiązanie, które stabilizację software'ową łączy nie z jasnością fotografowanej sceny, lecz z ruchem obiektu. Bardzo sprytne. Konkurenci, którzy w pogoni za Panasoniciem uciekali się do nazywania podniesionej czułości "trybem stabilizacji obrazu" mają kolejny orzech do zgryzienia.

Osobom, dla których seria FZ jest kompletną nowością wyjaśnijmy, że FZ50 jest zaawansowanym kompaktem cyfrowym typu ultra-zoom, wyposażonym w obiektyw Leica Vario-Elmarit o 12-krotnym zbliżeniu optycznym (odpowiednik 35 - 420 mm dla małego obrazka). Aparat ten ma rozbudowany system obsługi manualnej pozwalający na szybką i wygodną pracę: dwa pierścienie na obiektywie (mechaniczny zoom i przelotowy ostrości), dwa pokrętła nastawcze parametrów ekspozycji (pod kciukiem i palcem wskazującym).

Panasonic Lumix DMC-FZ50

Do dyspozycji są manualne i półmanualne tryby ekspozycji oraz kilkanaście programów tematycznych. Do tego wiele przydatnych funkcji, które warto wypróbowywać w miarę podnoszenia własnych kwalifikacji - blokada ekspozycji, bracketing ekspozycji, 3 tryby pomiaru światła, kilka metod regulacji ostrości i inne. Aparat zgodny jest z licznymi akcesoriami opcjonalnymi, takimi jak konwertery czy zewnętrzne lampy błyskowe (stopka akcesoriów!).

Cena sugerowana przez producenta (na razie orientacyjna) to ok. 3000 złotych. FZ50 trafi na półki sklepowe po wakacjach i jak można się domyślać docelowo będzie nieco tańszy.

NazwaPanasonic Lumix DMC-FZ50
Typaparat kompaktowy super zoom
Efektywna rozdzielczość10,1 Mp
Sensor
  • 1/1,8 cala CCD
  • 10,4 Mp
  • 10,1 Mp efektywnie
  • filtr kolorów podstawowych
Pamięć
  • karty SD/MMC
  • zgodny ze standardem SDHC
  • karta SD 32MB w zestawie
Rozdzielczość
  • format 4:3: {LST
;format 3:2:
  • 3600 x 2400
  • 3248 x 2160
  • 2560 x 1712
  • 2048 x 1360
;format 16:9:
  • 3584 x 2016
  • 3072 x 1728
  • 1920 x 1080
}
Formaty zapisu obrazu
  • RAW
  • JPEG (DPOF, Exif 2.2, PictBridge)
  • zdjęcia z dźwiękiem JPEG + QuickTime
  • film: QuickTime MPEG
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresjiFine/Standard
Obiektyw
  • Leica DC Vario-Elmarit
  • 35 - 420 mm (nominalnie 7,4 - 88,8 mm)
  • zoom: 12 x
  • F2.8 - F11
  • 14 elementów w 10 grupach (3 soczewki asferyczne / 3 powierzchnie asferyczne, 1 soczewka ED)
  • optyczny stabilizator obrazu MEGA O.I.S. (2 tryby)
  • zgodność z soczewkami konwersyjnymi
Stabilizacja obrazuoptyczna stabilizacja MEGA O.I.S. (tryb 1 / tryb 2)
Zoom cyfrowy
  • 4x lub 2 x
  • "rozszerzony zoom optyczny": od 13,4x dla rozdzielczości 8 Mp do 21,4x dla rozdzielczości 2 Mp
PrzysłonaF2.8 - F11 (W), F3.7 - F11 (T)
Migawka
  • Auto: 1/4 - 1/2000 s
  • Program AE: 1 - 1/2000 s
  • priorytety czasu/przysłony: 8 - 1/2000 s
  • Manual: 60 - 1/2000 s
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • Program AE (P)
  • priorytet przysłony AE (A)
  • priorytet czasu AE (S)
  • Manual (M)
  • programy tematyczne:{LST
Pomiar światła
  • wielosegmentowy
  • centralnie-ważony
  • punktowy
Kompensacja ekspozycji+/-2EV co 1/3 EV
Blokada ekspozycjipo naciśnięciu spustu do połowy
Autobracketing+/- 1/3 EV do 1 EV, 3 klatki
Metody pomiaru ostrości
  • automatyczny: TTL, do 9 punktów AF
  • makro AF
  • ręczny (pierścienie na obiektywie)
Tryby pracy autofocusa
  • 1-punktowy/1 punktowy szybki, 3-punktowy szybki, 9-punktowy, punktowy
  • pojedynczy AF, ciągły AF
  • normalny: 30 cm - nieskończoność (W), 200 cm - nieskończoność (T)
  • makro/ręczny: 5 cm - nieskończoność (W), 200 cm - nieskończoność (T)
Manual focustak, pierścienie na obiektywie
Blokada ostrościpo naciśnięciu spustu do połowy
Podgląd głębin.d.
Czułość
  • Auto
  • l. ISO
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
  • ISO 3200 (tryb Wysoka czułość)
Balans bieli
  • Auto
  • definiowany ręcznie (krok 150K, +/- 1500K)
  • ustawienia zdefiniowane: {LST
}
Efekty
  • barwy zimne
  • barwy ciepłe
  • czarno-białe
  • sepia
Korekta obrazu
  • kontrast: niski, standardowy, wysoki
  • wyostrzanie: niskie, standardowe, wysokie
  • nasycenie: niskie, standardowe, wysokie
  • redukcja szumów: niska, standardowa, wysoka
Zdjęcia seryjne
  • 2 kl/s lub 1 kl/s
  • do 5 zdjęć (Standard) lub do 3 zdjęć (Fine) w serii
Rejestracja filmu
  • format 16:9: {LST
;format 4:3:
  • 640 x 480, 30 kl/s lub 10 kl/s
  • 320 x 240, 30 kl/s lub 10 kl/s
  • czas nagrywania do 2GB zapisanych na karcie
Monitor LCD
  • 2,0 cala TFT LCD
  • 207 tys. pikseli
  • pole widzenia ok. 100%
  • tryby: Power LCD
  • odchylany i obracany
Synchronizacja z lampąb.d.
Lampa błyskowa
  • wbudowana: zasięg: 0,3 - 7,0 m (W), 0,3 - 5,3 m (T)
  • zewnętrzna: gorąca stopka, pomiar TTL
Kontrola błysku
  • Auto
  • włączona
  • wyłączona
  • synchronizacja z długimi czasami
  • redukcja efektu czerwonych oczu
  • synchronizacja z długimi czasami z redukcją czerwonych oczu
  • ustawienie mocy lampy: +/- 2EV co 1/3 EV
Stopka akcesoriówtak, gorąca stopka
Matówkan.d.
Lustron.d.
Wizjer
  • elektroniczny EVF, 0,44 cala
  • 207 tys. pikseli
  • pole widzenia ok 100%
Punkt ocznyb.d.
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowatak, do 5 s, możliwość dogrania dźwięku do zdjęcia do 10 s
Tryby odtwarzania
  • miniatury 9/25
  • powiększenie: 1x, 4x, 8x, 16x
  • obracanie (poza RAW)
  • pokaz slajdów (regulowana prędkość lub ręczne sterowanie)
  • odtwarzanie ulobionych
  • edycja: skalowanie, kadrowanie, zabezpieczenie, ustawienia DPOF
  • wyświetlanie informacji poza kadrem
Samowyzwalacztak, 2 s lub 10 s
Złącza
  • USB
  • wejście zasilania DC
  • wyjście AV (NTSC/PAL)
Pilotb.d.
Zasilanieakumulator litowo-jonowy (7,2V, 710 mAh) lub zasilanie sieciowe (opcja)
Wydajność zasilania (zdjęcia)360 zdjęć (wg CIPA)
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczneb.d.
Gwint statywutak
Obudowaplastik
Wymiary140,75 x 85,5 x 142 mm
Waga668 g (734 g z akumulatorem i kartą SD)
Akcesoriaw zestawie:
  • ładowarka do akumulatora
  • akumulator
  • pokrywka na obiektyw
  • kabel AV
  • kabel USB
  • kabel AC
  • pasek
  • CD-ROM z oprogramowaniem
  • karta SD 32MB
Oprogramowanie
  • LUMIX Simple Viewer
  • Photofun Studio
  • Silkypix Developer Studio
  • ArcSoft Camera Suite (PhotoImpression, PanoramaMaker)
  • Adobe Reader
  • QuickTime
  • sterownik USB
Uwagijęz. polski w menu, histogram, linie ułatwiające kompozycję, wykrywanie orientacji aparatu, animacja poklatkowa, data podróży i ustawienia czasu na świecie
Ocena w teście DIWA77%
Test Fotopolis5042
Artykuł na Fotopolis4615
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica M11 Black Paint - nowa wersja, która pięknie się zestarzeje
Leica M11 Black Paint - nowa wersja, która pięknie się zestarzeje
Wetzlar - zgodnie z przewidywaniami - wprowadza na rynek najnowszy dalmierz w klasycznym i bardzo eleganckim czarnym malowaniu. Wraz z aparatem pokazano dopasowaną stylistycznie wersję obiektywu...
11
W Sony Black Friday już trwa - sprawdź super promocje!
W Sony Black Friday już trwa - sprawdź super promocje!
Wielkimi krokami zbliża się ten jeden dzień w roku, w którym zakupy zrobisz w wyjątkowych cenach. Jednak w Sony oferta na Black Friday nie ogranicza się do jednego piątku. Już teraz...
2
Sony A1 II - drugie wcielenie flagowego korpusu
Sony A1 II - drugie wcielenie flagowego korpusu
Nowa ergonomia, wydajniejsza stabilizacja i szereg nowoczesnych usprawnień spod znaku AI. Sony prezentuje drugą generację swojego flagowego korpusu.
7
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)