Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
95%
Druga generacja uniwersalnej pełnej klatki pretenduje do miana najbardziej wszechstronnego, a zarazem najbardziej użytecznego aparatu pełnoklatkowego na rynku. Sprawdzamy czy może zasłużyć na miano nowego standardu pracy zawodowych fotografów.
Pokazane w 2020 roku modele Canon EOS R5 i R6 nakreśliły nowy rozdział w historii bezlusterkowców producenta i naznaczyły diametralną zmianę w sposobie segmentowania oferty. O ile ich nazewnictwo nawiązywało do lustrzanowych serii 5D i 6D, obydwa modele reprezentowały klasę o oczko wyższą od swoich pierwowzorów. Tak też EOS R5 stał się czymś na wzór połączenia serii 5DSr i EOS-1D X, a duchowym spadkobiercą serii 5D został właśnie EOS R6.
Aparat ten, choć do dzisiaj pozostaje jednym z naszych ulubionych korpusów w historii, mial jednak swoje wady. A właściwie jedną, która choć ma stosunkowo niewielki wpływ na pracę, to silnie oddziałuje na fotografów. Chodzi oczywiście o jedynie 20-megapikselowy sensor, który z pewnością zraził do konstrukcji rzesze potencjalnie zainteresowanych nią twórców.
Producent zapewne szybko zdał sobie z tego sprawę, bo oto niemal równo w dwa lata po jego premierze na rynku debiutuje model Canon EOS R6 Mark II - wyposażony już w sensor o rozdzielczości 24 Mp, a dodatkowo znacznie usprawniony pod względem wydajności.
Oprócz większej rozdzielczości matrycy, Canon EOS R6 Mark II zapewnia m.in: jeszcze doskonalszy system śledzenia AF z rozpoznawaniem obiektów, tryb seryjny do 40 kl./s, lepiej zoptymalizowany pobór mocy, uaktualniony interfejs i jeszcze bardziej zaawansowany zestaw funkcji wideo - z pełnoklatkową rejestracją 4K 60 kl./s 10-bit 4:2:2 i pojawiającą się w aparacie bezlusterkowym po raz pierwszy funkcją False Color na czele.
Tak wyposażony, Canon EOS R6 Mark II to poważny pretendent to tytułu najbardziej uniwersalnego korpusu segmentu semi-pro i atrakcyjna konkurencja dla modeli Sony A7 IV, NIkon Z6 II i Lumix S5II, choć prawdę mówiąc jego możliwości spokojnie pozwalają mu też rywalizować z korpusami typowo reporterskimi. Przy cenie 12799 zł, nowe body jest zdecydowanie najdroższe z całej stawki, ale przynajmniej w teorii, ma też najwięcej do zaoferowania.
Czy wreszcie więc doczekaliśmy się hybrydy idealnej, która uciągnie zarówno wymagającą pracę fotograficzne, jak i zaawansowane realizacje wideo? Sprawdzamy to na kolejnych stronach testu.
Nazwa | Canon EOS R6 Mark II |
Producent | Canon |
Typ aparatu | bezlusterkowiec |
Matryca | Full Frame (35,9 x 24 mm) CMOS |
Efektywna rozdzielczość | 24 Mp |
Matryca | pełna klatka |
Czułość | ISO 100 ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400 ISO 12800 ISO 25600 ISO 51200 ISO 102400 ISO 204800 (rozszerzona) |
Procesor | DIGIC X |
Rozdzielczość maksymalna | 6000 x 4000 |
Formaty obrazu | 3:2 4:3 16:9 1:1 |
Formaty zapisu | RAW JPEG HEIF |
Balans bieli | auto manualny ustawienie w Kelvinach ustawienia predefiniowane |
Mocowanie obiektywu | Canon RF |
Kontrola błysku | TTL Auto Auto Manual Redukcja efektu cz. oczu Synchronizacja z długimi czasami wymuszona (błysk wypełniający) Synchronizacja na pierwszą kurtynę migawki |
Stabilizacja | stabilizacja matrycy 8 EV (z kompatybilnymi obiektywami) |
Synchronizacja z lampą | 1/250 s |
Tryby ekspozycji | auto P, A, S, M scenerie tryby użytkownika Bulb tryb filmowy |
Karta pamięci | SD/SDHC/SDXC dwa gniazda UHS-II |
Kompensacja ekspozycji | +/- 3 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV |
Migawka | 1/8000 - 30 s Migawka elektroniczna 1/8000 s - 30 s |
Blokada ekspozycji | półpozycja spustu migawki przycisk AEL |
Bracketing ekspozycji | 2, 3, 5 albo 7 klatek +/- 0,3 / 0,5 EV |
Zdjęcia seryjne | 12 kl/s |
Pomiar światła | matrycowy centralnie-ważony punktowy uśredniony |
Pomiar ostrości | Detekcja fazy (Dual Pixel CMOS AF II, 100% pokrycia kadru, 4897 punktów AF) |
Tryb pracy AF | pojedynczy AF ciągły AF ustawienie ręczne (MF) śledzący AF AF dotykowy wykrywanie oka |
Blokada ostrości | półpozycja spustu migawki przycisk AF-Lock |
Wizjer | wizjer elektroniczny 3 680 000 punktów powiększenie 0,76x |
Ekran LCD | 3-calowy obrotowy odchylany dotykowy 1 620 000 punktów |
Rejestracja filmów | 4K 60 kl./s Full HD 1080p 180 kl./s |
Złącza | microHDMI gniazdo mikrofonu gniazdo słuchawek Wi-Fi USB 3.2 (USB-C) z możliwością zasilania |
Pilot | możliwość sterowania przez Wi-Fi |
GPS | Nie |
Zasilanie | LP-E6N LP-E6NH |
Wydajność zasilania | 750 zdjęc |
Obudowa | uszczelniona częściowo magnezowa plastikowa |
Wymiary | 138,4 × 98,4 × 88,4 mm |
Waga | 670 g |
Stopka akcesoriów | tak |
Gwint statywu | Tak |
Funkcje indywidualne | Przetwarzanie RAW w Chmurze Symulacja wizjera optycznego RAW Burst (zapis serii w pętli do 5 sekundy przed wciśnięciem spustu migawki) False Color w trybie wideo |