Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Jeden z najlepszych korpusów Canona w historii doczekał się aktualizacji raptem 2 lata po premierze poprzednika. Choć usprawnień nie ma dużo, to sprawiają, że nowy, wyposażony w 24-megapikselową matrycę Canon EOS R6 Mark II może pretendować do miana najbardziej uniwersalnego korpusu na rynku.
Pokazany w 2020 roku Canon EOS R6 to zdecydowanie nasz ulubiony korpus w rodzinie EOS R. I zapewne nie tylko nasz, bo aparat znajduje się w pierwszej trójce najchętniej kupowanych aparatów pełnoklatkowych na rynku. Jednak mimo popularności i faktu, że aparat przez długi czas pozostawał słabo dostępny ze względu na poprzerywane łańcuchy dostaw, producent dość szybko zdecydował się pokazać jego następcę. Można tylko domniemywać, że powodem była 20-megapikselowa matryca, która na papierze wypadała blado w zestawieniu z pełnoklatkową ofertą konkurencji.
Nowy Canon EOS R6 Mark II bazuje więc na 24-megapikselowej stabilizowanej matrycy BSI CMOS (zakres ISO 100-204800), która choć nie jest sensorem w technologii warstwowej, to i tak odznaczać ma się imponującą prędkością i wydajnością. Możliwości trybu seryjnego wzrosły do 40 kl./s (w trybie migawki elektronicznej, 12 kl./s w trybie migawki mechanicznej), a w trybie filmowym nagramy teraz nadpróbkowane (z rozdzielczości 6K) 10-bitowe materiały 4:2:2 w jakości 4K 60 kl./s bez cropa i, jak twierdzi producent, ze znacznie mniej widocznym efektem rolling shutter.
Canon informuje także, że mimo wzrostu rozdzielczości, matryca zachowuje jakość poprzednika w zakresie pracy na wysokich czułościach. Możemy się więc spodziewać dobrze wyglądających zdjęć jeszcze w przedziale ISO 12800-25600.
Na filmowców czeka także pojawiająca się po raz pierwszy w aparacie bezlusterkowym funkcja false color, płaski profil koloru C-Log 3, wydajniejszy tryb slow motion Full HD do 180 kl./s oraz funkcja cyfrowej kompensacji breathingu, którą znamy już z aparatów konkurencji. Zawodowców ucieszy także możliwość wypuszczenia materiału 6K 60 kl./s RAW na zewnętrzny rekorder Ninja Atomos V+. W końcu otrzymujemy też wygodny przełącznik, pozwalający na przełączanie się pomiędzy trybem foto i wideo bez przestawiania pokrętła PASM, a dodatkowo wygląda na to, że producent w dużym stopniu uporał się z problemem przegrzewania. W trybie 4K 30 kl./s nagramy longiem nawet 6 godzin materiału (zdjęto limit 30 minut dla pojedynczego klipu). W przypadku nadpróbkowanego materiału 4K 60 kl./s będzie to już "tylko" 40 minut, ale to nadal w zupełności wystarczające rezultaty. Niestety aparat nadal trzyma dystans do modelu R5 i oferuje wyłącznie kompresję IPB.
Producent chwali się ponadto usprawnionym system AF, który jeszcze skuteczniej śledzi oczy, a także rozpoznaje nowe obiekty (konie, pociągi i samoloty). Użytkownicy otrzymują także możliwość zaprogramowania własnej strefy punktów i zapisanie ustawień do jednego z 3 dostępnych slotów.
Oprócz tego aparat otrzymuje znany z modelu R3 tryb symulacji wizjera optycznego, nowy wygodniejszy joystick, znacznie usprawnioną optymalizację poboru mocy (50% więcej zdjęć na tej samej baterii) oraz zgodność ze sterownikami UVC, dzięki czemu podłączymy go do komputera jak zwykłą kamerę internetową - na zasadzie plug & play, bez konieczności korzystania z dotychczasowej aplikacji EOS Webcam Utility. May też opcję przetwarzania plików RAW w chmurze Canon oraz funkcję RAW Burst, która zapisuje w pętli serię 30 kl./s i pozwoli nam uchwycić akcję do 0,5 sekundy przed wciśnięciem spustu migawki.
Reszta zostaje praktycznie bez zmian. Mamy więc 2 sloty na karty SD, 3,6-milionowy wizjer elektroniczny, obracany i dotykowy ekran LCD, uszczelnioną, choć wykonaną z tworzywa obudowę i nadal brak możliwości podłączenia battery gripa. Więcej na temat nowości wprowadzonych w modelu R6 Mark II możecie przeczytać w naszych pierwszych wrażeniach.
Canon EOS R6 Mark II trafi do sprzedaży w listopadzie 2022 roku, w cenie 14299 zł za body. Aparat będzie też dostępny w zestawach z obiektywami RF 24-105 mm f/4-7.1 IS STM i RF 24-105 mm f/4 IS USM w cenach kolejno 15999 zł i 20619 zł.
Więcej informacji znajdziecie na stronie canon.pl.
Nazwa | Canon EOS R6 Mark II |
Producent | Canon |
Typ aparatu | bezlusterkowiec |
Matryca | Full Frame (35,9 x 24 mm) CMOS |
Efektywna rozdzielczość | 24 Mp |
Matryca | pełna klatka |
Czułość | ISO 100 ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400 ISO 12800 ISO 25600 ISO 51200 ISO 102400 ISO 204800 (rozszerzona) |
Procesor | DIGIC X |
Rozdzielczość maksymalna | 6000 x 4000 |
Formaty obrazu | 3:2 4:3 16:9 1:1 |
Formaty zapisu | RAW JPEG HEIF |
Balans bieli | auto manualny ustawienie w Kelvinach ustawienia predefiniowane |
Mocowanie obiektywu | Canon RF |
Kontrola błysku | TTL Auto Auto Manual Redukcja efektu cz. oczu Synchronizacja z długimi czasami wymuszona (błysk wypełniający) Synchronizacja na pierwszą kurtynę migawki |
Stabilizacja | stabilizacja matrycy 8 EV (z kompatybilnymi obiektywami) |
Synchronizacja z lampą | 1/250 s |
Tryby ekspozycji | auto P, A, S, M scenerie tryby użytkownika Bulb tryb filmowy |
Karta pamięci | SD/SDHC/SDXC dwa gniazda UHS-II |
Kompensacja ekspozycji | +/- 3 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV |
Migawka | 1/8000 - 30 s Migawka elektroniczna 1/8000 s - 30 s |
Blokada ekspozycji | półpozycja spustu migawki przycisk AEL |
Bracketing ekspozycji | 2, 3, 5 albo 7 klatek +/- 0,3 / 0,5 EV |
Zdjęcia seryjne | 12 kl/s |
Pomiar światła | matrycowy centralnie-ważony punktowy uśredniony |
Pomiar ostrości | Detekcja fazy (Dual Pixel CMOS AF II, 100% pokrycia kadru, 4897 punktów AF) |
Tryb pracy AF | pojedynczy AF ciągły AF ustawienie ręczne (MF) śledzący AF AF dotykowy wykrywanie oka |
Blokada ostrości | półpozycja spustu migawki przycisk AF-Lock |
Wizjer | wizjer elektroniczny 3 680 000 punktów powiększenie 0,76x |
Ekran LCD | 3-calowy obrotowy odchylany dotykowy 1 620 000 punktów |
Rejestracja filmów | 4K 60 kl./s Full HD 1080p 180 kl./s |
Złącza | microHDMI gniazdo mikrofonu gniazdo słuchawek Wi-Fi USB 3.2 (USB-C) z możliwością zasilania |
Pilot | możliwość sterowania przez Wi-Fi |
GPS | Nie |
Zasilanie | LP-E6N LP-E6NH |
Wydajność zasilania | 750 zdjęc |
Obudowa | uszczelniona częściowo magnezowa plastikowa |
Wymiary | 138,4 × 98,4 × 88,4 mm |
Waga | 670 g |
Stopka akcesoriów | tak |
Gwint statywu | Tak |
Funkcje indywidualne | Przetwarzanie RAW w Chmurze Symulacja wizjera optycznego RAW Burst (zapis serii w pętli do 5 sekundy przed wciśnięciem spustu migawki) False Color w trybie wideo |