Jakość zdjęć (Laboratorium DxO)

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Ergonomia:
6.5
Cena / Jakość:
3
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
7
Marka:
Leica
Nasza ocena:

77%

Cyfrowy następca kompaktowej konstrukcji z 1973 roku to nie tylko stylowy, ale również zaawansowany bezlusterkowiec z matrycą APS-C, szybkim AF i świetną ergonomią. Czy zdobędzie serca - i przede wszystkim portfele - wymagających użytkowników?

Autor: Michał Chrzanowski

2 Luty 2018
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

Jakość zdjęć (Laboratorium DxO)

Za jakość zdjęć odpowiada 24-milionowa matryca CMOS formatu APS-C (23.6 x 15.7 mm). Sensor wspiera najnowsza generacja znanego procesora obrazu Maestro II, który wykorzystano już między innymi w modelach M10 i Q. Zaproponowany przez Leikę duet pozwoli nam na fotografowanie w zakresie czułości ISO 100-50 000. Zaś maksymalna rozdzielczość zdjęć to dokładnie 6016 x 4014 pikseli, co zapewni wykonanie wysokiej jakości odbitki (300 dpi) w rozmiarze nawet 50 x 30 cm.

Reprodukcja szczegółów

Leika CL gwarantuje rewelacyjną jakość obrazu, a pod względem szczegółowości mamy do czynienia z modelem, który deklasuje konkurencję w segmencie aparatów z matrycą APS-C. Gdy zdecydujemy się na niższe czułości, to mamy pewność, że w kadrze zauważymy prawdziwe bogactwo detali. Jednak największe zaskoczenie, to praca na wyższych czułościach. Fotografie wykonane w zakresie ISO 6400-50 000 odznaczają się tylko nieznacznie niższą wyrazistością, czego zresztą dowodzi wyjątkowo wyrównany wykres reprodukcji szczegółów.

Zaszumienie obrazu

Aparat zapewnia także bardzo dobry stosunek sygnału do szumów. Aż do ISO 1600 nie powinniśmy martwić się o cyfrowe ziarno, które zacznie się uwidaczniać dopiero w przedziale ISO 3200-6400. Podobnie jak w innych konstrukcjach tego producenta szum ma jednak przyjemny drobny charakter. Zbliżone zaszumienie utrzymuje się do ISO 12 500. Na zdjęciach zapisanych zostaje już znacznie mniej informacji o kolorach, ale ziarno wciąż jest całkiem przyjemne dla oka. Co więcej, nawet przy górnych wartościach ISO 25 000-50 000 zdjęcia będą nadawały się do pokazania - choć zauważymy już więcej artefaktów i znaczny spadek kolorystyki. Aparat nie posiada opcji systemowego odszumiania, choć prawdopodobnie, po prostu nie daje możliwości jego wyłączenia.

Zakres dynamiczny

Leica CL zapewnia przyzwoitą dynamikę na poziomie około 12 EV (RAW) ale tylko w przedziale ISO 100-400. Niestety od ISO 800 zaobserwujemy sukcesywny spadek, a granica 10 EV zostanie przekroczona już na ISO 3200. Mimo to surowe pliki powinny zagwarantować nam sporą swobodę podczas ich edycji w programach graficznych. Tak z cieni, jak i jasnych partii planu fotograficznego nadal powinniśmy być w stanie wydobyć detale i szczegóły. .

Balans bieli

Musimy pochwalić automatyczny balans bieli, który w większości sytuacji dobrze dobierał temperaturę barwową. Na wykresach dla światła dziennego i jarzeniowego widzimy jedynie niewielkie odchylenia szarości rzędu 3-5 jednostek na skali Lab, co jest dobrym wynikiem gwarantującym odpowiednią kolorystykę. Znacznie więcej problemów przysporzyło światło żarowe -  odchyły na poziomie 25-27 jednostek Lab przełożą się w sposób widoczny na wygląd zdjęcia. Warto także nadmienić, że aparat prezentuje minimalną tendencję do wpadania w cieplejsze tony - głownie pomarańcz, purpurę i czerwienie. Niemniej jednak zdjęcia wziąć prezentują się naturalnie.

Zobacz wszystkie zdjęcia (8)

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)