Jakość zdjęć w praktyce

W naszej redakcji na krótko zagościła najnowsza, porażająca specyfikacją lustrzanka Nikona. Na pełen test będziecie jeszcze musieli poczekać, ale już teraz nową matrycę sprawdziliśmy zarówno w studio jak i w praktyce.

Autor: Maciej Luśtyk

15 Wrzesień 2017
Artykuł na: 17-22 minuty
Spis treści

Jakość zdjęć w praktyce

Przy niskich wartościach ISO od 47-milionowej matrycy możemy oczekiwać fenomenalnej szczegółowości obrazu. Jak zawsze w przypadku aparatów Nikona otrzymujemy kontrastowe zdjęcia z dość mocno nasyconymi kolorami, jednak ogólne odzwierciedlenie barw pozostaje możliwie wierne temu, co widzi ludzkie oko. Co ważne, nie mamy tu do czynienia z przesadnym nasyceniem żółtych tonów, które było pewnym problemem w przypadku testowanego przez nas niedawno modelu D7500. Cyfrowy szum uwidacznia się w nieostrościach w okolicach ISO 400-800, jednak jak już wspomnieliśmy w poprzednim rozdziale, jest on bardzo drobny i aż do okolic ISO 3200 będzie on widoczny właściwie wyłącznie w przypadku oglądania zdjęć w maksymalnym powiększeniu. Poza tym jego struktura przypomina ziarno błony fotograficznej, co sprawia, że jest przyjemny dla oka i nie odwraca naszej uwagi. Reasumując, jakość obrazu dostarczana przez nowego nikona stawia aparat na czele stawki pełnoklatkowych lustrzanek na rynku.

ISO 64

ISO 100

ISO 100

ISO 125

ISO 220

ISO 250

ISO 640

ISO 1400

Aparat bardzo dobrze wypada pod względem reprodukcji tonów skóry. Cera fotografowanych osób przedstawiana jest w widocznie cieplejszych odcieniach niż w przypadku aparatów głównej konkurencji, ale dzięki temu wygląda zdrowo i naturalnie. Nie obserwujemy też problemów z wyszarzaniem półtonów, które można zauważyć w przypadku aparatów Sony.

Bardzo obiecująco przedstawia się również praca w słabym świetle. Choć w tych warunkach ziarno  będzie widoczne już gołym okiem powyżej ISO 3200 to dzięki zachowaniu kolorystyki, zdjęcia będą akceptowalne nawet przy ISO 12800, a nawet 25600. Oczywiście przy czułościach wyższych od ISO 3200 musimy liczyć się już z utratą detali. Co jednak ważne zauważalne będzie to właściwie jedynie w przypadku oglądania zdjęć w pełnym powiększeniu. W przypadku czułości rozszerzonych (ISO 51200 - 102400) zdjęcia raczej nie będą nadawały się do publikacji.

ISO 6400

ISO 12800

ISO 25600

ISO 51200

ISO 102400

Na koniec parę słów o pewnych mankamentach, które rzuciły nam się w oczy podczas tych kilku dni, gdy aparat znajdował się w naszej redakcji. Po pierwsze, automatyczny pomiar balansu bieli wydaje się bardzo czuły i niekiedy zdjęcia wykonywane w takich samych warunkach oświetleniowych będą charakteryzowały się nieco odmienną kolorystyką, co może przysporzyć nieco problemów osobom, które z racji charakteru pracy fotografują głównie w formacie JPEG.

Automatyczny balans bieli

Automatyczny balans bieli

Drugą rzeczą, jest fakt, że nowy automatyczny balans bieli z zachowaniem bieli proponowany jest jako ustawienie domyślne. Niestety pomiar ten nie działa tak dobrze jak w przypadku aparatów konkurencji i choć całkiem dobrze sprawdza się w warunkach oświetlenia żarowego, to w przypadku światła dziennego, a przede wszystkich portretów może sprawić, że zdjęcia będą zbyt chłodne w odbiorze.

Standardowy automatyczny balans bieli

Automatyczny balans bieli z zachowaniem bieli

Standardowy automatyczny balans bieli

Automatyczny balans bieli z zachowaniem bieli

Radzimy więc na co dzień korzystać ze zwykłego automatycznego balansu bieli (Auto 1), a trybu Auto 0 (domyślny) używać jedynie gdy będzie to miało swoje uzasadnienie.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły