Lumix DMC-FZ20 w teorii

Zaprezentowany prawie rok temu Lumix DMC-FZ20 został od razu okrzyknięty najciekawszym ultra-zoomem na rynku. Był to pierwszy 5-megapikselowy aparat z 12-krotnym zbliżeniem, stałą jasnością F2.8 i systemem stabilizacji obrazu. Nie są to jedyne zalety tej niezwykle udanej i cieszącej się sporą popularnością konstrukcji.

Autor: Tomasz Gutkowski

29 Czerwiec 2005
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Panasonic Lumix DMC-FZ20 W TEORII

Jak już zaznaczyliśmy na wstępie Panasonic Lumix DMC-FZ20 przeznaczony jest dla amatorów z ambicjami. Oznacza to, że pod względem funkcjonalności niewiele ustępuje amatorskim lustrzankom cyfrowym (np. Olympus E-300). Wrażenie "lustrzankopodobności" potęgują duże rozmiary aparatu, "żywy" podgląd za pomocą wyświetlacza elektronicznego oraz pierścień regulacji ostrości na obiektywie. Oczywiście nie ma tu możliwości wymiany obiektywu, ale możliwości optyki wbudowanej z nawiązką zrekompensują ten brak.

Aparat wyposażony został w maleńki sensor obrazowy CCD o przekątnej 1/2.5" i całkowitej liczbie 5.3 milionów pikseli. W rejestracji bierze udział 5,0 mln pikseli, a maksymalne rozmiary obrazu to 2560 x 1920. Do dyspozycji są też mniejsze rozdzielczości, z których można skorzystać gdy nie dysponujemy wystarczającym zapasem miejsca na karcie: 2048 x 1536, 1600 x 1200, 1280 x 960, 640 x 480. Dodatkowo do dyspozycji jest tryb "panoramiczny" 1920 x 1080, gdzie stosunek boków wynosi 16:9. Zdjęcia zapisywane są w bezstratnym formacie TIFF (dostępnym w każdej rozdzielczości) lub w formacie JPEG w jednym z dwóch poziomów kompresji. Wszystkie zarejestrowane dane zapisywane są na karcie pamięci Secure Digital. Aparat sprzedawany jest z kartą SD 16MB, a zatem przy obliczaniu kosztów trzeba doliczyć też znacznie pojemniejszy nośnik (przynajmniej 256MB).

Informacją, którą wymienia się jako pierwszą gdy mowa o tym aparacie jest 12-krotny zoom optyczny. Leica DC Vario-Elmarit robi wrażenie nie tylko zakresem ogniskowych (36 - 432mm dla małego obrazka), ale także stałą jasnością F2.8 w całym zakresie pracy! Obiektyw zbudowany jest z 13 elementów pogrupowanych w 8 zespołów. Jako że ryzyko zniekształceń obrazu przy tak potężnym zakresie ogniskowych jest bardzo duże, w konstrukcji zastosowano 3 soczewki asferyczne oraz 1 soczewkę nieskodyspersyjną (ED). Utrzymanie aparatu stabilnie przy maksymalnym zbliżeniu nie byłoby możliwe bez zaawansowanego systemu stabilizacji obrazu. Udoskonalony MEGA O.I.S. pracuje w dwóch trybach: Mode 1 stabilizuje obraz cały czas, dzięki czemu kadrowanie jest bardziej komfortowe; Mode 2 aktywuje system stabilizacji tylko podczas robienia zdjęcia. MEGA O.I.S. sprawuje się znakomicie - pozwala na przynajmniej 3-krotne wydłużenie czasu naświetlania bez ryzyka "poruszenia" zdjęcia. Więcej o tym na następnej stronie.

Minimalna i maksymalna ogniskowa

Lumix FZ20 pozwala na ręczny dobór parametrów ekspozycji: przysłona w zakresie F2.8 - F8.0 co 1/3EV, czas migawki w zakresie 8 - 1/2000 s, przy czym w trybie priorytetu migawki czas 1/1300 s dostępny jest z przysłoną o wartości F4.0 lub większą (np. F5.6); 1/1600 s z przysłoną F5.6 lub większą, a 1/2000 tylko z przysłoną F8.0. Tak zwane kreatywne tryby ekspozycji obejmują standardowy zestaw: Automatyka programowa, Priorytet przysłony, Priorytet czasu i Manual. Tryb automatyki programowej pozwala na szybką zmianę stosunku czas/przysłona (tzw. shift). Na pokrętle trybów pracy znajdziemy jeszcze dwie pozycje, pod którymi kryją się programy tematyczne, SCN 1 i SCN 2 - oba zawierają taki sam zestaw "tematów": Portret, Sport, Krajobraz, Scena nocna, Śledzenie ruchu, Portret noccny, Fajerwerki, Prywatka, Śnieg. Rozwiązanie to pozawala na wybranie dwóch trybów, które chcemy mieć pod ręką.

Funkcje służące do kontroli ekspozycji obejmują: 3 metody pomiaru światła (inteligentny wielopunktowy, centralnie-ważony, punktowy), korektę ekspozycji (+/-2EV w skoku 1/3EV), bracketing ekspozycji (seria 3 zdjęć w skoku maksymalnym +/-1EV; skok dobierany co 1/3EV), czułość automatyczna oraz ekwiwalent czułości dobierany ręcznie (ISO 80, 100, 200, 400).

Za automatyczny pomiar ostrości odpowiada system detekcji kontrastu TTL. Do dyspozycji mamy tryby pomiaru pojedynczego (S-AF) oraz ciągłego (C-AF) z wyborem z poziomu menu. Przełącznik na obiektywie pozwala ponadto przejść z trybu AF do strojenia manualnego (za pomocą pierścienia przelotowego na obudowie obiektywu). Normalny zakres pomiaru ostrości wynosi od 30cm do nieskończoności, a po przejściu w tryb makro (za pomocą pierścienia trybów pracy) od 5cm / 200cm (W/T) do nieskończoności. W trybie AF możemy wybrać ilość aktywnych punktów. Do dyspozycji mamy: 1-polowy AF (punktowy lub szeroki), 3-polowy AF (3 pola horyzontalnie) oraz 9-polowy AF.

Efekty kolorystyczne

Przyzwoicie prezentuje się tryb zdjęć seryjnych. Nie ma co prawda możliwości rejestrowania nieograniczonej liczby obrazów, niemniej 3 kl/s z limitem 4 ujęć w serii niezależnie od rozdzielczości (w jakości JPEG Fine) to niezły wynik. Jeśli zwiększymy kompresję (JPEG Standard) limit wzrośnie do 7 ujęć w serii. Można też zwolnić tempo rejestracji do 2 kl/s. Elektronika FZ20 zaskakująco dobrze radzi sobie z przerzuceniem danych znajdujących się w buforze na kartę - następną serię można rozpocząć już po 3 sekundach, przy czym większość czasu zajmuje ponowne strojenie ostrości (jeśli aparat będzie ustawiony w trybie MF czas ten spadnie do nieco ponad 1 s).

Ciekawą funkcją jest "Flip animation" czyli opcja złożenia filmu z maksymalnie 100 kolejnych ujęć w rozdzielczości 320 x 240. Po wykonaniu serii wybieramy prędkość z jaką mają być wyświetlane, 10 lub 5 kl/s. Oczywiście do dyspozycji jest też zwykły tryb filmowy z zapisem bez limitu długości (tylko pojemność karty) w rozdzielczości 320 x 240, z częstotliwością 10 lub 30 kl/s, z dźwiękiem.

Jeśli chodzi o opcje balansu bieli to do dyspozycji mamy tryb Auto, 4 ustawienia predefiniowane (dzień, chmury, jarzeniowe, lampa błyskowa) oraz tryb definiowany przez użytkownika. Wszystkie tryby prócz Auto mogą być korygowane (ocieplenie / ochłodzenie). Zwraca uwagę fakt, że na powyższej liście nie ma balansu do światła żarowego. FZ20 oferuje też standardowe funkcje korekty obrazu: nasycenia, ostrości i kontrastu (wszystkie na 3-poziomowej skali), a także efekty kolorystyczne: ochłodzenie, ocieplenie, zdjęcia czarno-białe i sepia. Ciekawym dodatkiem jest natomiast funkcja wyboru poziomu redukcji szumów - podobnie jak opcje korekty na 3-poziomowej skali (niska / standardowa / wysoka).

Lumix FZ20 to pierwszy aparat w tej serii wyposażony w saneczki mocowania lampy błyskowej. Zgodnie z opisem producenta akceptują one każdą lampę nie-dedykowaną (standard ISO 10330). Oczywiście do dyspozycji jest też lampa wbudowana typu pop-up, która po otwarciu (przycisk zwalniający blokadę) znajduje się ok. 4cm powyżej obiektywu. Lampa pracuje w następujących trybach: Auto, Auto z redukcją efektu czerwonych oczu, zawsze włączona, wyłączona, synchronizacja z długimi czasami migawki). Z poziomu menu podręcznego możemy skorygować wartość ekspozycji z błyskiem (do +/2EV co 1/3EV)

Na system podglądu obrazu składają się: 2-calowy wyświetlacz LCD posiadający 130,000 punktów oraz umieszczony w celowniku wizjer elektroniczny (EVF) ze 114,000 punktów. Oba pokazują ten sam obraz (wraz z informacją o pliku i menu) i mogą być używane zamiennie, w zależności od panujących warunków (EVF przyda się gdy świeci ostre tylne światło lub gdy chcemy ustabilizować aparat całym ciałem).

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy OM-3 to flagowe funkcje OM-1 zamknięte w korpusie stylizowanym na analogowego Olympusa. To także nowe kreatywne tryby. Oto, jak spisuje się w praktyce.
38
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa uniwersalna pełna klatka Leiki ma być godnym rywalem dla wydajnych zawodowych korpusów konkurencji. Na pierwszy rzut oka ma wszystko, żeby tego dokonać, czy jednak nie jest to...
19
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 to aparat, na który wielu fotografów czekało od dekady. Kompaktowe body premium z jasnym standardowym obiektywem jawi się jako prawdziwy Graal podróżników i fotografów ulicznych. Czy...
57
Powiązane artykuły