Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Firmę DJI znamy głównie za sprawą popularnych dronów, ale producent chce dotrzeć do znacznie szerszego grona odbiorców niż tylko do amatorów filmowania z powietrza. A to za sprawą kamery DJI OSMO, która w założeniu ma być kompleksowym rozwiązaniem do realizacji materiałów wideo, wielu osobom będacym w stanie zastąpić zwykłą kamerę.
Praktyka potwierdza nasze studyjne obserwacje, ale tez nieco rozczarowuje. W przypadku fotografowania na niskich czułościach (ISO 100-200) zdjęcia charakteryzują się wysoką szczegółowością, porównywalną do tej oferowanej przez smartfony z wyższej półki. Niestety już skok do ISO 400 powoduje znaczną degradację obrazu, a dalej jest już tylko gorzej.
Oprócz tego, matryca oferuje bardzo przeciętny zakres dynamiczny, przez co w przypadku kontrastowych scen uzyskamy mało informacji w cieniach. Do tego niezbyt atrakcyjnie wypada kwestia reprodukcji kolorów - niebieskości wpadają w fiolet, a zieleń prezentuje się nieco "szaro".
Zauważymy też znaczną różnicę w szczegółowości obrazu między środkiem a brzegami kadru, ale to w przypadku tak szerokiego obiektywu było raczej nieuniknione.
Warto jednak pochwalić obiektyw za to, jak radzi sobie z pracą pod słońce. Odbicia światła niemal nie występują. Czasem niekiedy, gdy źródło ostrego światła znajduje się na krawędzi kadru zauważymy delikatne flary, nie psują one jednak ujęcia.
W trybie filmowym jest bardzo podobnie, z tym że naprawdę dobre wrażenie robi szczegółowość obrazu, zarówno w trybie 4K jak i Full HD, a także na wyższych czułościach. Problemem jest jednak system pomiaru światła, który na zmianę natężenia oświetlenia reaguje dość wolno, a w dodatku często ma problemy z właściwym zbalansowaniem ekspozycji, niedoświetlając ujęcia.
Film 4K
Film Full HD
Na wysokich czułościach obraz jest już bardzo mocno zdegradowany i zaszumiony, przez co raczej nie będzie nadawał się do publikacji.
Obserwujemy też efekt-rolling shutter, który będzie najbardziej widoczny podczas filmowania w mocnym słońcu (krótkie czasy migawki) w trybie 4K. Na szczęście, z racji szerokokątnego obiektywu nie daje się on tak bardzo we znaki, a w jakości Full HD jest niemal niewidoczny.
Jednym z największych mankamentów kamery jest jednak wbudowany mikrofon. Dźwięki otoczenia i rozmów są ledwo słyszalne. Bardzo dobrze słyszymy za to szumy wydawane przez kamerę. Jeśli myślimy o zastosowaniu kamery do jakichkolwiek nagrań, w których będzie nam zależeć także na sygnale audio, konieczne będzie wyposażenie się w zewnętrzny mikrofon.
W trybie slow-motion możemy nagrywać filmy w zwolnionym tempie z prędkością 120 kl./s w jakości Full HD. Sądząc jednak po jakości, obraz jest najprawdopodobniej skalowany do Full HD z niższej rozdzielczości. Daleko mu bowiem do tego, co otrzymamy filmując w rozdzielczości 1980 x 1200 pikseli w standardowym trybie filmowym. Mimo wszystko, jak na tak małą matrycę i tak prezentuje się całkiem nieźle.