DJI Osmo - Jakość zdjęć i filmów w praktyce

Firmę DJI znamy głównie za sprawą popularnych dronów, ale producent chce dotrzeć do znacznie szerszego grona odbiorców niż tylko do amatorów filmowania z powietrza. A to za sprawą kamery DJI OSMO, która w założeniu ma być kompleksowym rozwiązaniem do realizacji materiałów wideo, wielu osobom będacym w stanie zastąpić zwykłą kamerę.

Autor: Maciej Luśtyk

12 Sierpień 2016
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

Praktyka potwierdza nasze studyjne obserwacje, ale tez nieco rozczarowuje. W przypadku fotografowania na niskich czułościach (ISO 100-200) zdjęcia charakteryzują się wysoką szczegółowością, porównywalną do tej oferowanej przez smartfony z wyższej półki. Niestety już skok do ISO 400 powoduje znaczną degradację obrazu, a dalej jest już tylko gorzej.

ISO 100

ISO 400

ISO 1600

Oprócz tego, matryca oferuje bardzo przeciętny zakres dynamiczny, przez co w przypadku kontrastowych scen uzyskamy mało informacji w cieniach. Do tego niezbyt atrakcyjnie wypada kwestia reprodukcji kolorów - niebieskości wpadają w fiolet, a zieleń prezentuje się nieco "szaro".

Zauważymy też znaczną różnicę w szczegółowości obrazu między środkiem a brzegami kadru, ale to w przypadku tak szerokiego obiektywu było raczej nieuniknione.

Warto jednak pochwalić obiektyw za to, jak radzi sobie z pracą pod słońce. Odbicia światła niemal nie występują. Czasem niekiedy, gdy źródło ostrego światła znajduje się na krawędzi kadru zauważymy delikatne flary, nie psują one jednak ujęcia.

 

W trybie filmowym jest bardzo podobnie, z tym że naprawdę dobre wrażenie robi szczegółowość obrazu, zarówno w trybie 4K jak i Full HD, a także na wyższych czułościach. Problemem jest jednak system pomiaru światła, który na zmianę natężenia oświetlenia reaguje dość wolno, a w dodatku często ma problemy z właściwym zbalansowaniem ekspozycji, niedoświetlając ujęcia.

Film 4K

Film Full HD

Na wysokich czułościach obraz jest już bardzo mocno zdegradowany i zaszumiony, przez co raczej nie będzie nadawał się do publikacji.

 

Obserwujemy też efekt-rolling shutter, który będzie najbardziej widoczny podczas filmowania w mocnym słońcu (krótkie czasy migawki) w trybie 4K. Na szczęście, z racji szerokokątnego obiektywu nie daje się on tak bardzo we znaki, a w jakości Full HD jest niemal niewidoczny.

 

 

Jednym z największych mankamentów kamery jest jednak wbudowany mikrofon. Dźwięki otoczenia i rozmów są ledwo słyszalne. Bardzo dobrze słyszymy za to szumy wydawane przez kamerę. Jeśli myślimy o zastosowaniu kamery do jakichkolwiek nagrań, w których będzie nam zależeć także na sygnale audio, konieczne będzie wyposażenie się w zewnętrzny mikrofon.

 

W trybie slow-motion możemy nagrywać filmy w zwolnionym tempie z prędkością 120 kl./s w jakości Full HD. Sądząc jednak po jakości, obraz jest najprawdopodobniej skalowany do Full HD z niższej rozdzielczości. Daleko mu bowiem do tego, co otrzymamy filmując w rozdzielczości 1980 x 1200 pikseli w standardowym trybie filmowym. Mimo wszystko, jak na tak małą matrycę i tak prezentuje się całkiem nieźle.

 

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
27
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
35
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
44
Powiązane artykuły