Olympus Stylus SH-2 - Filmowanie

Do naszej redakcji trafił następca zaprezentowanego rok temu stylowego superzooma Olympus Stylus SH-1. Nowy model na pierwszy rzut oka niewiele różni się od poprzednika, a główną nowością jest możliwość wykonywania zdjęć w formacie RAW. Jako że nie mieliśmy okazji zaznajomić się z poprzednikiem, tym chętniej zabraliśmy się za testowanie modelu SH-2. Zobaczcie jak wypadł w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

24 Kwiecień 2015
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

 



Obsługa

Do trybu filmowego przechodzimy przekręcając pokrętło wyboru trybów. Możemy też od razu zacząć filmowanie poprzez wciśnięcie dedykowanego przycisku Rec. Możliwości sterowanie parametrami trybu filmowego, tak jak w większości amatorskich kompaktów, są raczej niewielkie, ale przynajmniej możemy sterować kompensacją ekspozycji, a także regulować ustawienia balansu bieli, co umożliwi nam uzyskanie dobrej jakości obrazu nawet w sztucznym świetle.

Aparat umożliwia nagrywanie materiału wideo w maksymalnej rozdzielczości FullHD 1080p z prędkością 60 kl/s. Warto też wspomnieć, że podczas nagrywania filmu jesteśmy w stanie fotografować. Jedną z najciekawszych możliwości trybu filmowego jest funkcja rejestracji materiału w zwolnionym tempie (120 kl/s) w jakości HD 720p, co przypadnie do gustu amatorom sportów i wartkiej akcji, a tak właściwie to wszystkim. Nie znamy osoby, której nie podobałyby się ujęcia w slow-motion. Funkcja ta w połączeniu z długim zoomem umożliwia uzyskanie naprawdę profesjonalnych efektów, a rozdzielczość 720p w większości zastosowań w zupełności wystarczy. Jest możliwość nagrywania z klatkażem 240 kl/s, jednak wtedy rozdzielczość spada już dramatycznie i wynosi jedynie 432 x 324 pikseli.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Kolejnym dużym plusem trybu filmowego jest stabilizacja obrazu, która podczas nagrywania filmów sprawuje się naprawdę fenomenalnie. W przypadku korzystania ze stabilizacji hybrydowej (optyczna + cyfrowa) uzyskujemy efekty prawie jak przy użyciu profesjonalnego Steadicama, dzięki czemu obraz w ruchu nabiera charakterystycznego, filmowego charakteru. Stabilizacja mocno zaskakuje i sprawia, że zapominamy czym są drgania, a filmowanie staje się czystą przyjemnością.

Plusem jest również możliwość wypuszczenia materiału w jakości FullHD 1080p przez złącze HDMI, a także możliwość rejestrowania zdjęć z interwałem czasowym już bezpośrednio jako film time-lapse.

Żałujemy jedynie, że w aparacie nie pojawiła się opcja filmowania z "filmowym" klatkażem 24 kl/s. Jak zwykle wypomnimy też producentom brak możliwości nagrywania w jakości 4K. Szkoda też, że nie pojawiła się możliwość sterowania czasem migawki w trybie filmowym. Byłoby to miłym urozmaiceniem.

kliknij, aby pobrać film przykładowy nagrany aparatem Olympus Stylus SH-2

Autofokus

Autofokus w trybie filmowym radzi bardzo dobrze, o ile filmujemy za dnia lub w dobrze oświetlonym miejscu. Aparat sprawnie przeostrza z planu bliskiego na daleki i nie trwa to zbyt długo. Czasem tylko zdarza mu się gubić ostrość w przypadku szybkich zbliżeń. Gorzej system AF radzi sobie w słabym oświetleniu. Na to aż aparat wykona przeostrzenie musimy czekać kilka dobrych sekund, a czasem w przypadku korzystania z długich ogniskowych ustawienie ostrości może okazać się niewykonalne. Pochwalić należy natomiast możliwość ustawienia ostrości przed rozpoczęciem filmowania, co okaże się przydatne gdy chcemy zacząć ujęcie od przeostrzenia lub z ostrością ustawionią na konkretny plan.

Podsumowanie tej części:

+ czas gotowości 1 s
+ wydajny system AF
+ nawet 13 kl/s w trybie seryjnym
+ 60 kl/s przy rozdzielczości 3 Mp
+ szybkie opróżnianie bufora
+ 5-osiowa stabilizacja
+ dobrze działający system pomiaru światła
+ wydajna bateria
+ precyzyjny automatyczny balans bieli
+ dobra współpraca z lampą błyskową
+ FullHD 1080p 60 kl/s
+ slow-motion 120 kl/s w rozdzielczości 720p
+ wydajność stabilizacji w trybie filmowym
+ nagrywanie time-lapsów w trybie filmowym
+ możliwość wypuszczenia materiału wideo przez HDMI

- brak możliwości wykonywania zdjęć podczas czyszczenia bufora
- brak możliwości fotografowania w trybie seryjnym w formacie RAW
- przeciętnie wypadające predefiniowane ustawienia balansu bieli
- automatyczny balans bieli niekiedy potrzebuje czasu na precyzyjne dostrojenie parametrów
- zasięg lampy błyskowej
- brak 4K
- średnio wydajny system AF w gorszym oświetleniu

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy OM-3 to flagowe funkcje OM-1 zamknięte w korpusie stylizowanym na analogowego Olympusa. To także nowe kreatywne tryby. Oto, jak spisuje się w praktyce.
38
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa uniwersalna pełna klatka Leiki ma być godnym rywalem dla wydajnych zawodowych korpusów konkurencji. Na pierwszy rzut oka ma wszystko, żeby tego dokonać, czy jednak nie jest to...
19
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 to aparat, na który wielu fotografów czekało od dekady. Kompaktowe body premium z jasnym standardowym obiektywem jawi się jako prawdziwy Graal podróżników i fotografów ulicznych. Czy...
57
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (15)