Olympus Stylus SH-2 - Filmowanie

Do naszej redakcji trafił następca zaprezentowanego rok temu stylowego superzooma Olympus Stylus SH-1. Nowy model na pierwszy rzut oka niewiele różni się od poprzednika, a główną nowością jest możliwość wykonywania zdjęć w formacie RAW. Jako że nie mieliśmy okazji zaznajomić się z poprzednikiem, tym chętniej zabraliśmy się za testowanie modelu SH-2. Zobaczcie jak wypadł w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

24 Kwiecień 2015
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

 



Obsługa

Do trybu filmowego przechodzimy przekręcając pokrętło wyboru trybów. Możemy też od razu zacząć filmowanie poprzez wciśnięcie dedykowanego przycisku Rec. Możliwości sterowanie parametrami trybu filmowego, tak jak w większości amatorskich kompaktów, są raczej niewielkie, ale przynajmniej możemy sterować kompensacją ekspozycji, a także regulować ustawienia balansu bieli, co umożliwi nam uzyskanie dobrej jakości obrazu nawet w sztucznym świetle.

Aparat umożliwia nagrywanie materiału wideo w maksymalnej rozdzielczości FullHD 1080p z prędkością 60 kl/s. Warto też wspomnieć, że podczas nagrywania filmu jesteśmy w stanie fotografować. Jedną z najciekawszych możliwości trybu filmowego jest funkcja rejestracji materiału w zwolnionym tempie (120 kl/s) w jakości HD 720p, co przypadnie do gustu amatorom sportów i wartkiej akcji, a tak właściwie to wszystkim. Nie znamy osoby, której nie podobałyby się ujęcia w slow-motion. Funkcja ta w połączeniu z długim zoomem umożliwia uzyskanie naprawdę profesjonalnych efektów, a rozdzielczość 720p w większości zastosowań w zupełności wystarczy. Jest możliwość nagrywania z klatkażem 240 kl/s, jednak wtedy rozdzielczość spada już dramatycznie i wynosi jedynie 432 x 324 pikseli.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Kolejnym dużym plusem trybu filmowego jest stabilizacja obrazu, która podczas nagrywania filmów sprawuje się naprawdę fenomenalnie. W przypadku korzystania ze stabilizacji hybrydowej (optyczna + cyfrowa) uzyskujemy efekty prawie jak przy użyciu profesjonalnego Steadicama, dzięki czemu obraz w ruchu nabiera charakterystycznego, filmowego charakteru. Stabilizacja mocno zaskakuje i sprawia, że zapominamy czym są drgania, a filmowanie staje się czystą przyjemnością.

Plusem jest również możliwość wypuszczenia materiału w jakości FullHD 1080p przez złącze HDMI, a także możliwość rejestrowania zdjęć z interwałem czasowym już bezpośrednio jako film time-lapse.

Żałujemy jedynie, że w aparacie nie pojawiła się opcja filmowania z "filmowym" klatkażem 24 kl/s. Jak zwykle wypomnimy też producentom brak możliwości nagrywania w jakości 4K. Szkoda też, że nie pojawiła się możliwość sterowania czasem migawki w trybie filmowym. Byłoby to miłym urozmaiceniem.

kliknij, aby pobrać film przykładowy nagrany aparatem Olympus Stylus SH-2

Autofokus

Autofokus w trybie filmowym radzi bardzo dobrze, o ile filmujemy za dnia lub w dobrze oświetlonym miejscu. Aparat sprawnie przeostrza z planu bliskiego na daleki i nie trwa to zbyt długo. Czasem tylko zdarza mu się gubić ostrość w przypadku szybkich zbliżeń. Gorzej system AF radzi sobie w słabym oświetleniu. Na to aż aparat wykona przeostrzenie musimy czekać kilka dobrych sekund, a czasem w przypadku korzystania z długich ogniskowych ustawienie ostrości może okazać się niewykonalne. Pochwalić należy natomiast możliwość ustawienia ostrości przed rozpoczęciem filmowania, co okaże się przydatne gdy chcemy zacząć ujęcie od przeostrzenia lub z ostrością ustawionią na konkretny plan.

Podsumowanie tej części:

+ czas gotowości 1 s
+ wydajny system AF
+ nawet 13 kl/s w trybie seryjnym
+ 60 kl/s przy rozdzielczości 3 Mp
+ szybkie opróżnianie bufora
+ 5-osiowa stabilizacja
+ dobrze działający system pomiaru światła
+ wydajna bateria
+ precyzyjny automatyczny balans bieli
+ dobra współpraca z lampą błyskową
+ FullHD 1080p 60 kl/s
+ slow-motion 120 kl/s w rozdzielczości 720p
+ wydajność stabilizacji w trybie filmowym
+ nagrywanie time-lapsów w trybie filmowym
+ możliwość wypuszczenia materiału wideo przez HDMI

- brak możliwości wykonywania zdjęć podczas czyszczenia bufora
- brak możliwości fotografowania w trybie seryjnym w formacie RAW
- przeciętnie wypadające predefiniowane ustawienia balansu bieli
- automatyczny balans bieli niekiedy potrzebuje czasu na precyzyjne dostrojenie parametrów
- zasięg lampy błyskowej
- brak 4K
- średnio wydajny system AF w gorszym oświetleniu

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
27
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
35
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
44
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (15)