Canon PowerShot S120 - Optyka

Seria Canon PowerShot S skupia kieszonkowe kompakty dla zaawansowanych użytkowników. Model Canon PowerShot S120 został wyposażony w 12-megapikselową matrycę CMOS o rozmiarze 1/1,7 cala oraz obiektyw o zakresie 24-120 milimetrów i dobrym świetle f/1,8 na szerokim kącie. W naszym teście sprawdziliśmy czy kompakt o takiej matrycy ciągle jest atrakcyjnym wyborem dla pasjonatów fotografii. Zapraszamy do lektury naszego testu.

Autor: Michal Grzegorczyk

21 Marzec 2014
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Testowany przez nas aparat Canon PowerShot S120 został wyposażony w obiektyw o zakresie 24-120 milimetrów (nominalnie 5,2-26,0 mm) i światłosile f/1,8-5,7. Budowa optyczna w skrócie: 7 elementów w 6 grupach (1 dwustronny element asferyczny, 1 dwustronny element asferyczny UA i 1 jednostronny element asferyczny). Obiektyw jest jasny na szerokim kącie, niestety szybko ciemnieje. Z każdym kolejnym "skokiem" zooma zmniejsza się maksymalny otwór - w połowie zakresu to f/4.

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30 cm. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:

poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry

0.5-1.5 - obraz ostry

1.5-2.5 - delikatne rozmycie

2.5-3.5 - rozmycie widoczne

3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące

powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Wartości dla odbitki 20x30 cm:

poniżej 10 - obraz zbyt ostry

10-20 - obraz ostry

20-30 - delikatne rozmycie

30-40 - rozmycie widoczne

40-50 - rozmycie jest denerwujące

powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Aberracja chromatyczna

Osoby fotografujące w formacie JPEG aparatem Canon PowerShow S120 mogą zapomnieć o aberracji chromatycznej. Wada może być minimalnie widoczna w narożnikach kadru, ale na poziomie, który nikomu nie powinien przeszkadzać. Sprawa się komplikuje w przypadku formatu RAW. Tutaj narożniki kadru są narażone na bardzo dużą aberrację chromatyczną, która będzie widoczna zarówno na ekranie komputera, jak też na referencyjnej odbitce 20 x 30 cm.

Winietowanie

W przypadku używania formatu JPEG fotograf nie powinien narzekać na zbyt duże winietowanie. Na "pełnej dziurze" wartość ta nie przekracza 28%, przez co trudno zauważyć jej wpływ na zdjęcie.

rozkład winietowania na f/1,8
rozkład winietowania na f/5,6

Dystorsja

Aparat Canon PowerShot S120 ma wyraźną dystorsję beczkowatą na szerokim kącie widoczną nawet gołym okiem na ekranie LCD w kadrach. Natomiast to, co dzieje się w formacie RAW woła o pomstę do nieba. Najlepiej ilustrują to zestawione obok siebie zdjęcia. Mamy właściwie do czynienia z obiektywem typu "rybie oko". Rozumiemy, że łatwiej zlikwidować problem za pomocą software'u, niż za pomocą odpowiedniej korekcji optycznej, ale wydaje się, że to zbyt duże pójście na skróty.

Stabilizacja

Canon PowerShot S120 został wyposażony w 5-osiową stabilizację optyczną, która daje bardzo dobre rezultaty. Zarówno nasze pomiary jak i praktyka wykazały, że pozwala ona na wydłużenie czasu ekspozycji o mniej więcej 2,5 EV, co można uznać za bardzo dobry rezultat w tej klasie sprzętu. Wydajność stabilizacji sprawdziliśmy na ogniskowej 100 mm (ekwiwalent).

działanie stabilizacji obrazu

Odblaski

Użytkownicy PowerShota S120 nie muszą się obawiać odblasków. Złapanie wyraźnie widocznej flary wymagało nieco "kombinowania". W trakcie normalnego fotografowania ze światłem wpadającym w obiektyw problem występował naprawdę rzadko.

1/20 s, f/8.0, ISO 100

Podsumowanie

Obiektyw o zakresie 24-120 milimetrów jest niezwykle uniwersalny - sprawdzi się w zdecydowanej większości sytuacji zdjęciowych. Podoba nam się światło na szerokim kącie. Jasność f/1,8 przydaje się choćby wtedy, gdy robimy zdjęcia w pomieszczeniach - właśnie w okolicach 24 milimetrów. Niestety obiektyw szybko ciemnieje, a na długim końcu oferuje kiepskie f/5,7. Ocena samej optyki będzie też zaniżona potężną dystorsją na szerokim kącie i sporą aberracją chromatyczną - obie te wady widać w formacie RAW. Użytkownicy, którym wystarczą JPEG-i nie będą jednak mieli powodów do narzekania.

+ uniwersalny zakres ogniskowych

+ dobra jakość obrazu w formacie JPEG.

+ bardzo dobra stabilizacja obrazu

+ poprawna praca pod ostre światło

- potężna dystorsja na szerokim kącie (widoczna w formacie RAW)

- duża aberracja chromatyczna (widoczna w formacie RAW)

- szybko ciemniejący obiektyw

Spis treści
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)