Sony Cyber-shot RX10 - Optyka

Koncern Sony rozszerzył swoją ofertę zaawansowanych kompaktów z serii RX o model Cyber-shot RX10. Sprawdziliśmy jak aparat z 1-calową matrycą i obiektywem 24-200 mmm f/2,8 radzi sobie w plenerze i naszym studio testowym. Zapraszamy do lektury testu.

Autor: Michal Grzegorczyk

27 Grudzień 2013
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści
      Aparat Sony Cyber-shot RX10 został wyposażony w obiektyw Carl Zeiss Vario-Sonnar T* o zakresie ogniskowych 24-200 milimetrów (małoobrazkowy ekwiwalent, nominalnie to 8,8 - 73,3 mm) ze stałym światłem f/2,8. Za rejestrację tego co "widzi" obiektyw odpowiada 20-megapikselowa matryca Exmor R o rozmiarze 1 cala.



Rozmycie

      Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30 cm. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:



      Wartości dla matrycy:

 

      poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
      0.5-1.5 - obraz ostry 
      1.5-2.5 - delikatne rozmycie
      2.5-3.5 - rozmycie widoczne
      3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące 
      powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia



 

 

 

      Wartości dla odbitki 20x30 cm:

 

      poniżej 10 - obraz zbyt ostry 
      10-20 - obraz ostry
      20-30 - delikatne rozmycie
      30-40 - rozmycie widoczne
      40-50 - rozmycie jest denerwujące 
      powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia



 

 



Aberracja chromatyczna

      Sony RX10 nie jest wolny od aberracji chromatycznej. Wada nie stanowi problemu w formacie JPEG - jest dość skutecznie niwelowana odpowiednim algorytmem. Zdecydowanie wyraźniej widać ją w formacie RAW, gdzie pojawia się w rogach kadru.



 



Winietowanie

      Winietowanie to wada obiektywu, którą wyjątkowo łatwo usunąć w postprodukcji. RX10 wyraźnie winietuje na szerokim kącie (w formacie RAW). Oczywiście wraz ze wzrostem ogniskowej i przysłony problem maleje.



rozkład winietowania na f/2,8 w formacie RAW

 

rozkład winietowania na f/5,6 w formacie RAW



Dystorsja

      Dystorsję obiektywu Carl Zeiss Vario-Sonnar T* 24-200 mm f/2,8 zmierzyliśmy na trzech ogniskowych: najkrótszej, w okolicach 70 milimetrów i na dłuższym końcu. O ile w plikach JPEG dystorsja jest dość skutecznie niwelowana, to w formacie RAW wyraźnie daje o sobie znać. Co ciekawe na najkrótszej ogniskowej mamy do czynienia z wyraźną "beczką", a na zmierzonych 70 i 200 mm mamy równie wyraźną "poduszkę".



 

 



Stabilizacja

      Aparat Sony Cyber-shot RX100 II został wyposażony w stabilizację obrazu SteadyShot. Użytkownik może ją włączać i wyłączać z poziomu menu. Jej wydajność to niecałe 2 EV - solidny wynik zwłaszcza przy ogniskowej 135mm, mieszczący się w średniej w tej klasie sprzętu.



działania stabilizacji obrazu



Odblaski

      Powłoki Carl Zeiss T* tym razem nie były wystarczające. Gdy tylko światło wpada w obiektyw aparatu RX10 fotograf może podziwiać w wizjerze czy na ekranie całą gamę blików i flar. Jeśli ustawimy obiektyw pod odpowiednim kątem można wręcz poznać budowę optyczną tego szkła. W skrócie: spory minus za pracę pod światło.



1/50 s, f/14.0, ISO 125, ogniskowa: 44 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

 

1/80 s, f/9.0, ISO 125, ogniskowa: 28 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)



Podsumowanie

      Koncern Sony "poszedł na całość" - zaprezentował obiektyw o uniwersalnym zakresie 24-200 milimetrów i stałym świetle f/2,8, który na dodatek kryje niemałą, 1-calową matrycę. Obiektyw jest użyteczny od "pełnej dziury" i o ile fotografujemy w formacie JPEG nie będziemy mieli problemów z jakością obrazu. W przypadku korzystania z formatu RAW nie jest już tak różowo. Trzeba uważać na nieco zbyt wyraźną aberrację chromatyczną widoczną w rogach kadru i zmienną dystorsję, która przechodzi od beczki na szerokim kącie do poduszki na dłuższych ogniskowych. Bez względu na stosowany format pliku należy uważać na słońce w kadrze. Promienie wpadające w przednią soczewkę są niemal gwarancją blików i flar na zdjęciach.



      + świetny, uniwersalny zakres ogniskowych

 

      + stałe światło f/2,8

 

      + bardzo dobre efekty zdjęciowe w plikach JPEG



      - winietowanie w formacie RAW

 

      - dystorsja w formacie RAW

 

      - praca pod ostre światło



Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)