Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
7. Jakość zdjęć
Szum
W warunkach studyjnych Nikon 1 V2 z szumem poradził sobie dobrze. Pomimo wyraźnego wzrostu rozdzielczości matrycy V2, możemy dość swobodnie fotografować nawet do czułości ISO 800. ISO 1600 nieznacznie tylko od niej odbiega i jest nadal w pełni użyteczną wartością. Powyżej tej czułości pojawiają się przebarwienia, które jednak nawet w szarościach niespecjalnie się wybijają. Pojawia się jednak wyraźna struktura cyfrowego ziarna, które silnie ingeruje w obraz. W związku z tym ISO 3200 i ISO 6400 powinniśmy korzystać tylko w ostateczności.
Reprodukcja szczegółów
Zdjęcia zostały wykonane obiektywem Nikon 1 Nikkor VR 10-30 mm f/3.5-5.6, który z całą pewnością nie jest najostrzejszym w swojej klasie. Mimo to jak na tak mały sensor (w stosunku do bezlusterkowych konkurentów), reprodukcja szczegółów stoi na dobrym poziomie. Spadek jakości pojawia się na czułości ISO 800, wraz z nasilaniem się szumów. Mimo to swobodnie możemy użyć nawet ISO 1600. Co ciekawe ISO 3200 niewiele od niej odbiega i dopiero pojawienie się wyraźnego szumu na ISO 6400 sprawia, że powinniśmy włączać tę wartość tylko w ostateczności. Nikon ponownie wykonał dobrą pracę jeśli chodzi o oprogramowanie matrycy.
Reprodukcja kolorów
W tej części Nikon niestety wyraźnie odbiega od konkurentów. O ile w świetle dziennym i jarzeniowym, aparat radzi sobie całkiem dobrze, to osiągi na świetle żarowym prezentują się wręcz fatalnie. Automatyczny balans bieli całkowicie gubi się w świetle żarowym dając bardzo brzydką dominantę pomarańczowo-żółtą. W tego typu warunkach konieczne będzie użycie dedykowanego trybu balansu bieli lub plików RAW, aby móc swobodnie zmienić temperaturę barwową w procesie postprodukcji.
Podsumowanie
Nikon 1 V2 całkiem dobrze radzi sobie jeśli chodzi o jakość zdjęć. Jeżeli użytkownik nie poszukuje bardzo płytkiej głębi ostrości może z całą pewnością zastanowić się nad tym aparatem. Aparat nie oferuje może rekordowych osiągów pod względem szumu i reprodukcji szczegółów na poziomie matryc pełno klatkowych czy APS-C jednak do amatorskich zastosowań na pewno wystarczy. Jedynym problemem, który nas spotka jest reprodukcja kolorów i działanie automatycznego balansu bieli w świetle żarowym.
+ niski poziom szumów do ISO 800
+ dobra reprodukcja szczegółów do ISO 1600
- reprodukcja kolorów w świetle żarowym