Sony SLT-A77 - test

Sony SLT-A77 to lustrzanka z półprzezroczystym lustrem wyposażona w 24-megapikselową matrycę CMOS o rozmiarze APS-C. Poza tym oferuje tryb seryjny 12 kl/s i elektroniczny wizjer o wyśrubowanych parametrach.

Autor: Marcin Falana

2 Grudzień 2011
Artykuł na: 38-48 minut

6. Fotografowanie

Szybkość działania
Sony A77 jest gotowy do wykonania pierwszego zdjęcia z włączonym autofokusem po niecałej sekundzie od włączenia. Przy użyciu manualnego ostrzenia osiągnęliśmy podobne czasy. Jeżeli chodzi o reakcję na spust migawki to jest natychmiastowa, więc A77 nie ma problemów z uchwyceniem dynamicznych scen w momencie, który sobie zaplanowaliśmy.

Trochę szybciej A77 powinien uruchamiać menu, także poruszanie się po nim mogłoby odbywać się trochę szybciej. Osoby niecierpliwe, do których sam się zaliczam, mogą po prostu przeskakiwać interesujące ich zakładki w ferworze wciskania nawigatora.

SLT-A77 radzi sobie natomiast dobrze z odtwarzaniem zdjęć. Nie ma problemów z przewijaniem dużych plików, chociaż na powiększenie 1:1 czekamy odczuwalną chwilę.

Dość długo trwa także tworzenie katalogu na czystej karcie pamięci, więc szybka wymiana karty i natychmiastowe dalsze fotografowanie może być utrudnione. Warto przygotować karty wcześniej.

Zdjęcia seryjne
Jedną z flagowych funkcji A77 są zdjęcia seryjne z prędkością 12 kl/s. Sony stworzyło nawet specjalny tryb 12, który pojawił się na tarczy ekspozycji. W tym trybie A77 pracuje jak w trybie preselekcji przysłony, możemy także zmieniać czułość i wprowadzać korektę ekspozycji i zmieniać inne funkcje fotograficzne jak tryb AF czy pomiar światła.

W trybie 12 A77 trzyma deklarowane 12 kl/s zarówno w JPEG-ach, RAW-ach jak i w tandemie RAW+JPEG.

Zgrywanie serii trwa dłuższą chwilę, jednak aparat jest gotowy do wykonywania kolejnych zdjęć dużo szybciej.

W czasie wykonywania serii 12 kl/s przy korzystaniu z obiektywu Sony 16-50 f/2.8 i ciągłego autofokusa aparat trafiał z ostrością w nieco ponad połowę zdjęć. Zdjęcia wykonywaliśmy nadjeżdzającym z przeciwka samochodom z prędkością około 50 km/h.

Pomiar ostrości
Sony A77 oferuje nowy, 19-polowy autofokus, z czego 11 to pola krzyżowe zapewniające dobre osiągi nawet z ciemnymi obiektywami.

Podczas testu głównie korzystaliśmy z obiektywu Sony 16-50mm f/2.8 z napędem ultradźwiękowym SSM. W dobrych warunkach oświetleniowych - jasne pomieszczenie w słoneczny dzień - A77 radzi sobie bardzo dobrze, nie ustępując konkurentom nawet gdy przeostrzaliśmy z nieskończoności do 0,5 m. Sprawa wygląda gorzej w słabszym oświetleniu i gdy korzystamy z innych punktów AF niż centralny. A77 ma wtedy tendencję do szukania płaszczyzny ostrości dłuższą chwilę i nie zawsze skutecznie.

Pomiar światła
A77 oferuje tradycyjny zestaw trybów pomiaru światła - wielopunktowy, centralnie ważony oraz punktowy. Tryb pomiaru zmieniamy za pomocą menu podręcznego. Podczas testu głównie korzystaliśmy z pomiaru wielopunktowego, który w większości przypadków dawał zamierzone rezultaty bez konieczności wprowadzania korekty ekspozycji. Pomiar punktowy działa zgodnie ze swoją charakterystyką.

zakładka pomiaru światła, menu podręczne


Tryby ekspozycji
Na tarczy trybów ekspozycji znajdziemy zarówno tryby manualne jak i automatyczne. A77 oferuje tradycyjny zestaw trybów manualnych P, A, S i M. Poza tym do dyspozycji mamy dwa tryby auto, scenerie, panoramy z ręki, zdjęcia 3D, 12 kl/s oraz film. A77 daje nam także do dyspozycji tryb MR - gdzie do dyspozycji mamy pamięć trzech trybów ekspozycji.



Bracketing
Bracketing znajduje się w zakładce napędu. A77 daje nam do dyspozycji bracketing ekspozycji 3 lub 5 klatek ze skokiem co 0,3, 0,7, 2 i 3 EV. Bracketing ekspozycji możemy wykonywać serią lub pojedynczo.

Poza A77 oferuje bracketing balansu bieli i zakresu dynamicznego DRO.

Balans bieli
Do balansu bieli dostajemy się dedykowanym przyciskiem na górnej ściance. Do dyspozycji, poza trybem Auto, mamy 9 trybów zdefiniowanych, ustawiania według stopni Kelvina oraz trzy tryby według wzorca. Warto tu także wspomnieć o łatwości wprowadzania balansu bieli według wzorca - wystarczy wybrać odpowiedni tryb i wykonać zdjęcie czemuś białemu.

W praktyce Automat sprawuje się dobrze, poprawnie interpretując różne źródła światła, zarówno naturalnego jak i sztucznego. Jedyne zastrzeżenia mieliśmy do zdjęć nocnych przy świetle lamp sodowych, gdzie A77 dawał zbyt mocną pomarańczową dominantę, jednak trudno to traktować jako poważną wadę.
od góry balans bieli Auto, zdefiniowany


Opcje korekty obrazu
Sony A77 oferuje kilka sposobów wpływu na obraz w formacie JPEG. Pierwszym z nich jest możliwość wyboru strefy twórczej, która daje nam do dyspozycji ustawienia: Standard, Intensywny, Neutralny, Portret. Krajobraz, Czerń i biel. W każdym z ustawień mamy wpływ na kontrast, nasycenie i ostrość.

Poza tym możemy skorzystać z Efektów wizualnych także dostępnych w menu podręcznym. Do wyboru mamy: Aparat zabawka, Kolor pop, Posteryzacja czarno-białe/kolor, Zdjęcie retro, High-key, Kolor częściowy, Czarno-białe duży kontrast, Miękka ostrość, Malowidło HDR, Czarno-białe o bogatej gradacji oraz Miniatura.

Ostatnia metoda wpływu na JPEG-i to zwiększanie zakresu dynamicznego DRO i HDR-y. Do dyspozycji mamy ustawiania automatyczne oraz manualne. Funkcja DRO działa dość delikatnie i Sony stosuje ją w trybie auto na zdefiniowanych przez producenta ustawieniach.

Pliki HDR także możemy wykonywać w trybie auto, w którym aparat decyduje o różnicy w ekspozycji składanych zdjęć. Możemy też skorzystać z trybu manualnego w którym sami decydujemy o różnicy w ekspozycji w zakresie od 1 do 6 EV.
normalne zdjęcie

HDR Auto

HDR 6EV

Filmowanie
Filmowanie ma być jedną z kart przetargowych A77. Do dyspozycji mamy dwa formaty: AVCHD i MP4. W najwyższej jakości do dyspozycji mamy rozdzielczość 1920 x 1080 50p. Poza tym A77 oferuje złącze mikrofonu i fazowy autofokus, dzięki zastosowaniu półprzezroczystego lustra. W praktyce autofokus rzeczywiście przeostrza błyskawicznie co daje trochę mało filmowy efekt, zaskakując nas szybkością działania.

Z autofokusa w trakcie filmowania możemy korzystać tylko w trybie automatycznym P. Jeżeli użytkownik zdecyduje się na kręcenie z preselekcją przysłony, czasu lub w trybie manualnym, może korzystać wyłącznie z manualnego ostrzenia.




Podsumowanie
Sony A77 to szybki aparat pod warunkiem, że jest dużo światła i korzystamy ze środkowego punktu AF. Wtedy A77 nie zawodzi i pozwala komfortowo pracować. Na plus można zaliczyć zdjęcia seryjne z prędkością 12 kl/s, nawet przy zapisie RAW + JPEG. Sony A77 wypada bardzo dobrze pod względem takich funkcji jak pomiar światła i automatyczny balans bieli. Nie można też narzekać na brak ciekawych trybów ekspozycji jak HDR czy panoramy z ręki. Na uwagę zasługuje także bogaty tryb filmowy z szybkil autofokusem.

+ szybkość działania
+ zdjęcia seryjne 12 kl/s
+ pomiar światła
+ automatyczny balans bieli
+ HDR-y
+ panoramy z ręki
+ filmowanie Full HD z szybkim autofokusem

- skuteczność autofokusa w trudnych warunkach oświetleniowych

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)