Panasonic Lumix TZ20 i Sony Cyber-shot HX100V - test, część 1

Fotografowie poszukujący kompaktów o dużym zakresie ogniskowych mają dylemat. W skrócie: mały czy duży? Porównaliśmy przedstawicieli obu grup - najciekawsze propozycje superzoomów ostatnich miesięcy: Panasonic Lumix TZ20 i Sony Cyber-shot HX100V

Autor: Sebastian Stasiuk

8 Lipiec 2011
Artykuł na: 23-28 minut

4. Fotografowanie i szybkość działania

Szybkość działania

Aparat uruchamia się w mniej niż 2 sekundy. Odtwarzanie zdjęć i filmów odbywa się szybko i bez opóźnień. Reakcja aparatu na przyciski jest natychmiastowa. Jedynie irytująco długo trwa przejście z trybu fotografowania do odtwarzanie i odwrotnie. Bardzo powoli działa podgląd już wykonanych zdjęć, gdy powiększymy je na ekranie. Oglądanie ich może być przez to irytujące.

Autofokus

Automatyczne nastawianie ostrości potrzebuje ok. sekundy na trafienie, a podczas wykonywania zdjęć w słabym oświetleniu włącza się lampka wspomagająca. Działa do odległości około 3 metrów, co można uznać za wynik bardzo dobry jak na kieszonkowy kompakt. Powyżej tej odległości aparat ma już duże problemy z poprawnym ustawieniem ostrości i czas na to potrzebny wydłuża się znacznie - nawet do 5-10 sekund. Zaznaczamy jednak, że następuje to w skrajnych warunkach. Mimo to tempo działania AF można uznać za sprawne i skuteczne w porównaniu z innymi aparatami tej klasy.

Tryb makro na szerokim kącie pracuję od 2 cm, a na ogniskowej 48 mm odpowiadającej dwukrotności zoomu od 5 cm.

Zdjęcia seryjne

Aparat umożliwia wykonywanie zdjęć seryjnych w pełnej rozdzielczości przy 10 klatkach na sekundę, seria taka może maksymalnie trwać ok. sekundę. Niestety takie tempo utrzymuje się tylko na ISO 100, a powyżej tej wartości spada do 6 kl/s, a z włączonym pomiarem ostrości 5 kl./s. Co ciekawe można ustawić tryb 40 klatek na sekundę w rozdzielczości 5 megapikseli i 60 klatek w 2,5 megapiksela. Daję to spore możliwości fotografowanie dynamicznych scen.

Pomiar światła

Wybór metody pomiaru niestety nie jest dostępny w menu podręcznym. Łącznie mamy dostęp do trzech metod pomiaru: wielopunktowego, centralnie ważonego i punktowego. Pomiar wielopunktowy dobiera ekspozycję prawidłowo - nawet kontrastowe sceny z jasnym niebem w kadrze wyglądają poprawnie.

pomiar wielounktowy

Balans bieli

Automatyczny dobór balansu bieli miał tendencję do nadawania zdjęciom lekko zielonej dominanty, nawet przy naturalnym świetle słonecznym (choć zaznaczamy, że efekt był minimalny). Ustawienie wyznaczonego na szarej karcie balansu bieli rozwiązuje ten problem. Mamy dostęp do standardowych predefiniowanych ustawień, które pozwalają dobrać WB na zadowalającym poziomie.

baland bieli auto
balans bieli zmierzony

Stabilizacja obrazu

Stabilizacja obrazu pod nazwą power O.I.S. działa poprawnie i w praktyce pozwala na wydłużenie czasów ekspozycji o 1 i 1/3 EV do 2 EV na szerokim końcu i ok. 1 EV na długich ogniskowych. W tej klasie sprzętu jest to wyniki pozytywny, choć nie rewelacyjny.

Filmowanie

Aparat wyposażono w liczne funkcje usprawniające filmowanie. Aktywny tryb pracy stabilizacji obrazu czy usuwanie szumu wiatru ze ścieżki dźwiękowej pomagają tworzyć ujęcia wysokiej jakości. Aparat udostępnia filmowanie w rozdzielczościach 1080p lub 720p dając dodatkowo wybór, czy dane GPS mają być dodawane do filmu, czy nie. Zapis sekwecji wideo może odbywać się za pomocą kodeków AVCHD lub Motion JPG. Dostęp do filmowania mamy poprzez specjalny przycisk obok spustu migawki. Ciekawym dodatkiem jest możliwość tworzenia filmów slow motion. Jest to jeden z trybów tematycznych. Aparat rejestruje obraz w niskiej rozdzielczości, ale ze zwiększoną liczbą klatek. Później film jest odtwarzany z normalną prędkością. Film w tym trybie jest zwolniony 10-krotnie w stosunku do rzeczywistości.

Podsumowanie

Poza kilkoma niedociągnięciami aparat jako całość wypada bardzo dobrze. Fotografuje się nim szybko i sprawnie. System stabilizacji obrazu działa poprawnie. Miłym zaskoczeniem był pomiar światła i autofokus, które radziły sobie dobrze lub bardzo dobrze jak na tę klasę aparatu. Bardzo powolne przeglądanie powiększonych zdjęć czy opoźnienie nagrywania w niektórych trybach tematycznych psuje trochę obraz szybkiego aparatu turystycznego.

+ szybki autofokus

+ filmowanie w FullHD

+ sekwęcje wideo w zwolnionym tępie

+ tryb 10 kl./s w pełnej rozdzielczości

+ tryby 40 i 60 kl./s w obniżonych orzdzielczościach

+ szybki wybór punktu AF za pomocą ekranu dotkowego

- przejście do przeglądania zdjęć

- nieco powolny zapis zdjęć seryjnych na kartę

- bardzo powolne przeglądanie powiększonych zdjęć

- spowolnienie zdjęć seryjny przy ustawieniach powyżej ISO 100

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)