Casio Exilim EX-ZR10 - szybki test

Casio EX-ZR10 to niewielki kompakt o dosyć szerokich możliwościach. Obraz rejestrowany jest przez 12-megapikselową matrycę CMOS BSI potrafiącą zapisywać szybkie sekwencje wideo 480 kl/s. Podróżnicy będą zadowoleni z 7-krotnego zooma zaczynającego się od 28 milimetrów oraz filmowania w rozdzielczości Full HD.

Autor: Damian Bednarzak

4 Marzec 2011
Artykuł na: 23-28 minut



4. Fotografowanie

Szybkość działania
Kieszonkowe aparaty często miewają problem z szybkim działaniem. EX-ZR10 na szczęście nie potwierdza tej reguły. Jedynie przyczepić można się do czasu uruchomiania aparatu - pierwsze zdjęcie wykonamy dopiero w 2,5 sekundy po wciśnięciu włącznika On/Off. Zastrzeżeń nie można mieć co do szybkości zoomowania oraz ustawiania ostrości. Zmiana między skrajnymi ogniskowymi zajmuje około 2 sekundy, co jak na 7-krotny zakres zooma jest bardzo dobrym rezultatem.

Tryb seryjny
Jedną z głównych zalet Casio EX-ZR10 jest rejestracja szybkich serii zdjęć. W prawie pełnej rozdzielczości (10 MP) szybkość fotografowania wynosi 40 kl/s, przy maksymalnej długości 30 klatek. Aby wydłużyć tą dosyć krótką serię (0,75 s) musimy zmniejszyć jej szybkość. Użyteczną funkcją jest zapis serii już przed wciśnięciem spustu migawki, czyli tzw. prerejstracja.

Warto jednak bliżej przyjrzeć się trybom specjalnie stworzonym do rejestrowania serii. Największą szybkość uzyskamy filmując w 480 kl/s i rozdzielczości 224x160 pikseli. To dosyć niska rozdzielczość pozwalająca na jedynie ogólne rozpoznanie nagranej sekwencji.


Większą liczbę szczegółów uzyskamy przez redukcję szybkości do 240 kl/s, wówczas rozdzielczość wyniesie 432x320 pikseli. Oznacza to, że na zdjęciu pojawi się dwukrotnie więcej szczegółów.



Pomiar ostrości
Wśród trybów pracy autofokusa znajdziemy: inteligentny (aparat sam decyduje o polu AF), punktowy oraz śledzenia. Z perspektywy zaawansowanego miłośnika fotografii najużyteczniejszym trybem jest punktowy, w którym pole AF jest na stałe zablokowane na centrum kadru. Szybkość AF jest na wystarczającym poziomie, przeciętnie AF potrzebuje około 0,5-1 s na ustawienie ostrości.

Pomiar światła
W małym Casio znajdziemy trzy podstawowe i jednocześnie wystarczające tryby pomiaru światła: wielopunktowy, centralny oraz punktowy. Szkoda, że ustawienia pomiaru światła znajdują się w menu głównym, a nie w podręcznym, co nie zachęca do częstej zmiany trybu pomiaru. W naszym teście najczęściej korzystaliśmy z bardzo dobrze sprawującego się trybu matrycowego (wielopunktowego).

tryb matrycowy, prawidłowo naświetlona scena


Tryby ekspozycji
Casio EX-ZR10 kierowany jest raczej do początkujących użytkowników, dlatego też nie znajdziemy w nim tradycyjnych trybów PASM. Są za to dwa automatyczne i naprawdę duża liczba trybów HS High Speed. Dla każdej z tych dwóch grup dedykowany jest przycisk na górnej ściance aparatu. Przycisk AUTO uaktywnia tryb automatyczny, a po ponownym wciśnięciu tryb Premium AUTO, w którym niemal zupełną kontrolę nad ustawieniami (i wyborem trybu tematycznego) przejmuje aparat.

Do drugiej grupy trybów ekspozycji dostajemy się przez przycisk HS. Programy znajdujące się tam bazują na szybkim wyzwalaniu migawki i co ciekawe nie są to tylko serie zdjęć. Szybką rejestrację zdjęć możemy wykorzystać także do tworzenia HDR-ów, przesuwanych panoram oraz korygowania poruszenia na zdjęciach z dłuższymi czasami naświetlania. Za te przemyślane i dobrze skonstruowane tryby małemu Casio należy się duży plus.

tryby bazujące na szybkiej rejestracji zdjęć


Balans bieli
Casio EX-ZR10 oferuje bardzo szeroki zakres ustawień balansu bieli. Począwszy od automatycznego przez 6 zdefiniowanych trybów po manualny (na białą kartę). Aparat nie umożliwia zapisu plików RAW, toteż warto zwrócić uwagę na prawidłowe ustawienie balansu bieli. Podczas testu najwyższą wagę położyliśmy na sprawdzenie automatycznego WB, a spisał się on bardzo dobrze - w większości sytuacji zdjęcia charakteryzowały się naturalną kolorystyką.

od góry balans bieli auto, zdefiniowany


Filmowanie
Zaawansowane możliwości filmowania są dużą zaletą kieszonkowych, często zabieranych w podróże kompaktów. Casio radzi sobie z filmami Full HD, przy tym możemy korzystać zarówno z zooma optycznego jak i AF. Co prawda autofokus ciągły w filmach nie jest najlepszym rozwiązaniem, ale sama jego obecność zasługuje na uznanie. Jakościowo filmy prezentują się wyśmienicie.


Podsumowanie działu
Powyższy rozdział wskazał wiele plusów kieszonkowego Casio. Przede wszystkim są to tryby tematyczne bazujące na szybkim wyzwalaniu migawki oraz szerokie możliwości rejestracji wideo. Filmu możemy zarówno nagrywać w wysokich rozdzielczościach jak i bardzo niskich, ale o dużej szybkości (do 480 kl/s). Minusem jest brak kreatywnych i manualnych trybów ekspozycji, w których możemy kontrolować zarówno przesłonę jak i migawkę (PASM).

+ sekwencje o szybkości 480 kl/s
+ filmy Full HD
+ nowoczesne tryby ekspozycji

- brak trybów półautomatycznych i manualnego

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły