Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Kiedy i dlaczego fotografia im nie wystarcza? Czy film pozwala opowiedzieć historie lepiej niż zdjęcia? W najnowszym odcinku Podcastu Fotopolis poruszamy temat związków fotografii i filmu.
Nawiązujemy też do poruszających w formie i treści filmów prezentowanych podczas tegorocznej edycji festiwalu Millennium Docs Against Gravity. Do dyskusji zaprosiliśmy ludzi branży: operatora i fotografa Piotr Jaxę, artystkę wizualną Weronikę Ławniczak oraz reżysera, scenarzystę i montażystę Tomasza Wolskiego.
Tworzy sztuki wizualne, fotografię i reżyseruje. Obok prac Weroniki nie sposób przejść obojętnie –mają w sobie ogromny ładunek emocjonalny, urok i zmuszają widza do refleksji. W centrum jej spojrzenia, znajduje się przede wszystkim człowiek. Artystka często porzuca rekwizyty, a nawet kolory, by uchwycić ludzkie piękno w czystej formie. Ma na swoim koncie liczne wystawy i sesje dla cenionych marek oraz magazynów. Od kilku lat reżyseruje reklamy i krótkie formy wideo.
Reżyser, operator i montażysta kilkunastu filmów dokumentalnych (m.in. „W Ukrainie”, „1970”, „Zwyczajny kraj”, „Lekarze”, “Pałac”, „Szczęściarze”) nagradzanych m.in. na Krakowskim Festiwalu Filmowym, Visions du Réel , Nowe Horyzonty, Docs Against Gravity, Los Angeles Film Festival, Camerimage, Los Angeles Film Festival, Palm Spring Film Festival oraz wielu innych. Reżyser krótkich filmów fabularnych „Płot”, „Problem”oraz „Córka” – nagrodzonego na festiwalu Angers Premiers Plan oraz na Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni. Montażysta filmów m.in. „Dziennik z podróży” i „21xNowy York” Piotra Stasika, „Krzyżoki” Anny Gawlity, a także współmontażysta „Babi Yar. Contex” oraz „The Kiev Trial” Sergeia Loznitsy. Członek Europejskiej Akademii Filmowej, Gildii Polskich Reżyserów Dokumentalnych oraz Polskiej Akademii Filmowej.
Operator filmowy i fotograf. Absolwent Wydziału Operatorskiego PWSFTiTeatralnej w Łodzi. Ma w swoim dorobku kilkadziesiąt filmów dokumentalnych i fabularnych realizowanych na całym świecie – jego prace zdobywały nagrody m. in. na festiwalach w Cannes, Mannheim, Krakowie, Los Angeles i Berlinie. Prowadzi seminaria i warsztaty operatorskie. Równocześnie pracuje jako niezależny fotograf, specjalizujący się w fotografii z planu filmowego. Wieńcząc swoja współpracę fotograficzną z Krzysztofem Kieślowskim, przygotował wystawę zdjęć „Remembering Krzysztof”, która podróżuje po świecie od 1994 roku. Jest autorem kilku książek fotograficznych: „L’esprit de Genève” (1988), „Oh! Barcelone” (1992) oraz „Poschiavo, un mondo di valle” (1998). Od 1995 roku pracuje nad projektem książki i wystawy fotograficznej zatytułowanej „Cinematographers” – jest to kolekcja portretów operatorów filmowych z całego świata. Pierwszy tom ukazał się w grudniu 2021 roku. Drugi i trzeci tom są w opracowaniu. Jest stałym wspołpracownikmiem Polskiej Agencji Fotografów FORUM oraz członkiem ZPAF.