Rayss, Skrońc, Przybyło - czy w Polsce nie było wielkich artystek? [PODCAST]

O widoczności kobiet w świecie fotografii, parytetach i wyzwaniach dotyczących równouprawnienia, Monika Szewczyk-Wittek rozmawia z przedstawicielami branży.

Autor: Monika Szewczyk-Wittek

9 Maj 2023
Artykuł na: 4-5 minut

Czy aparaty dla Kobiet nadal są za ciężkie? Dlaczego operatorem w filmie zawsze jest mężczyzna? I czy pytanie "Dlaczego nie było wielkich artystek?” jest w ogóle jeszcze na miejscu?

W najnowszym odcinku Podcastu Fotopolis poruszamy temat obecności i widoczności kobiet w świecie sztuki. O tym jak wygląda to w branży fotograficznej i filmowej opowiadają praktycy i teoretycy: kuratorka i autorka tekstów Marta Przybyło, fotografka Agnieszka Rayss oraz dokumentalista Filip Skrońc.

Sylwetki autorów

Marta Przybyło

Kuratorka wystaw, projektantka książek, historyczka sztuki, artystka, feministka. Pracuje w Fundacji Archeologia Fotografii (którą obecnie współprowadzi), gdzie opracowała wiele książek i wystaw prezentujących twórczość autorek_ów, których archiwa opracowuje FAF. Absolwentka IHS UW, Warszawskiej Szkoły Fotografii oraz Gender Studies IBL PAN. Od kilku lat tworzy kolaże i fotografie związane z życiem codziennym, obowiązkami domowymi i (solo) macierzyństwem. Współtworzy kolektyw zinowy Syreny i Glonojady. Jej książka "Zrosty" zdobyła tytuł Fotograficznej Publikacji Roku 2020.

Agnieszka Rayss

Fotografka, współzałożycielka stowarzyszenia Sputnik Photos. Studiowała historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i Universite Paris IV w Paryżu. Absolwentka studiów doktoranckich na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Dwukrotnie nagradzana w konkursie Pictures of the Year, dwukrotna finalistka Hasselblad Masters Award, zdobyła także wiele krajowych nagród. Opublikowała albumy fotograficzne: „Z zapisków kolekcjonera” (2019), „Tu się zaczyna koniec miast” (2015) o industrialnej, niepokojącej stronie organizmów miejskich, i „American Dream” o transformacji kulturalnej i triumfie popkultury w Europie Środkowo-Wschodniej. Prowadzi zajęcia z fotografii w School of Form na Uniwersytecie SWPS, a także wiele warsztatów fotograficznych: m.in. w Instytucie Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim, w Centre National Audiovisuel w Luksemburgu, uczyła w kilku szkołach fotograficznych, była kuratorką w sekcji ShowOff Miesiąca Fotografii w Krakowie i jurorką konkursów fotograficznych.

Filip Skrońc

Reporter, fotograf, twórca filmów pracujący na styku dokumentu i komercji. Współzałożyciel RATS Agency. Autor książki “Nie róbcie mu krzywdy” opowiadającej prześladowaniach osób z albinizmem w Afryce Wschodniej. Lubi grać w koszykówkę.

Skopiuj link

Autor: Monika Szewczyk-Wittek

Fotoedytorka, kuratorka i autorka tekstów o fotografii. Pomysłodawczyni przedsięwzięć promujących fotografię. Współtwórczyni projektu Wszyscy Jesteśmy Fotografami. Kierowała projektem Cyfrowy TR – procesem archiwizacji i digitalizacji zbiorów TR Warszawa. Współzałożycielka agencji Napo Images. Współkuratorka archiwum Pawła Pierścińskiego. Prowadzi zajęcia z fotoedycji i etyki fotografii na Uniwersytecie Warszawskim. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Instytutu Pileckiego w Berlinie. W 2021 roku ukazała się jej pierwsza książka “Jedyne. Nieopowiedziane historie polskich fotografek”.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Podcast
Kacperak, Siderski, Wdowicz-Wierzbowska: historie osobiste [PODCAST]
Kacperak, Siderski, Wdowicz-Wierzbowska: historie osobiste [PODCAST]
Co się stanie, gdy aparat obrócimy w swoją stronę? Jak opowiadać zdjęciami o stracie czy bolesnych procesach, które dzieją się za zamkniętymi drzwiami? O ważnych, ale też trudnych historiach...
9
O twórczej wolności. Bartek Wieczorek i Bart Pogoda [PODCAST]
O twórczej wolności. Bartek Wieczorek i Bart Pogoda [PODCAST]
Trochę o fotografii, dużo o byciu w podróży, a najwięcej o jeździe na rowerze. O ważnych momentach, wyzwaniach i współpracy rozmawiamy z fotografami Bartem Pogodą i Bartkiem Wieczorkiem.
20
„Forever mine” Anny Bedyńskiej, czyli jak Japonia każe rodzicom zapomnieć o swoich dzieciach [PODCAST]
„Forever mine” Anny Bedyńskiej, czyli jak Japonia każe rodzicom zapomnieć o swoich dzieciach...
Po rozwodzie tylko jeden rodzic ma prawo do opieki, drugi jest odsuwany od swojego dziecka na zawsze. Z laureatką World Press Photo rozmawiamy o wystawie i książce dotykającej tego problemu.
15
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (32)