Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Obiektywy Sigma to wspaniała, jakościowa alternatywa dla obiektywów natywnych. Także tych służących do filmowania. Oto nasze ulubione modele do wykorzystania w realizacjach wideo.
Artykuł we współpracy z Cyfrowe.pl
Optyka marki Sigma od lat uznawana jest za najlepszy zamiennik dla natywnych konstrukcji producentów aparatów. Wysokiej jakości obiektywy Art konkurują osiągami optycznymi z najdoskonalszymi obiektywami na rynku, seria Contemporary niejednokrotnie wyznacza zaś nowe standardy kompaktowości. Nic dziwnego, że po obiektywy tego typu coraz częściej sięgają też twórcy wideo, szukający przystępnych cenowo i wygodnych alternatyw dla optyki systemowej.
Na jakie obiektywy Sigma warto zwrócić uwagę w przypadku realizacji wideo? Oczywiście w zależności od typu ujęć i konkretnych zapotrzebowań w danym przypadku może sprawdzić się dowolny obiektyw z oferty, kilka modeli wyróżnia się jednak użytecznością świetnie skrojoną pod filmowanie. Aby ułatwić Wam zadanie, wspólnie ze sklepem cyfrowe.pl wybraliśmy nasze ulubione obiektywy do filmowania z oferty marki Sigma - zarówno konstrukcje pełnoklatkowe, jak i obiektywy APS-C.
Przy selekcji kierowaliśmy się prostym kluczem. Z racji tego, że są to propozycje kierowane do osób pracujących przy produkcjach średniego i niższego szczebla, nierzadko tworzących w pojedynkę, nasz wybór padł na obiektywy jak najbardziej uniwersalne i kompaktowe, które jednocześnie oferuję dużą światłosiłę które dobrze sprawdzą się zarówno na gimbalu, jak i podczas filmowania z ręki. Zależało nam też, by znalazły się tu modele, które będą ciekawą propozycją do realizacji vlogów czy prowadzenia kanału na YouTube. Ważnym elementem są tu więc modele z superkompaktowej, ale rozbudowanej pod względem ergonomii linii I-series oraz uniwersalne lekkie zoomy, które coraz częściej wybierane są do pracy wideo w zastępstwie standardowych obiektywów z tzw. reporterskiej „świętej trójcy”.
Niewielki, jasny i uniwersalny zoom do zastosowań reportersko-blogowych. Oferowany przez model Sigma 16-28 mm f/2.8 DG DN Contemporary zakres ogniskowych znajdzie zastosowanie zarówno w przypadku nagrywaniu terenowych vlogów, jak i realizacji ujęć w domowym studiu wideo czy też nagrywaniu sond ulicznych.
Jak na oferowaną jasność, szkło jest niezwykle kompaktowe, a jego użyteczność znacznie zwiększa także fakt, że praktycznie nie zmienia środka ciężkości podczas zoomowania, dzięki czemu doskonale sprawdzi się podczas pracy z gimbalem. W końcu, jest to także obiektyw zachowujący przyzwoitą wagę (460 g), dzięki czemu będzie komfortowym wyborem na obiektyw o filmowania w podróży.
Kolejny przedstawiciele serii kompaktowych zoomów Sigmy. Tym razem jeszcze mniejszy i oferujący bardziej uniwersalny zakres ogniskowych - od „ulicznego” szerokiego kąta 28 mm aż po portretowe 70 mm. To szkło, którym możemy zrealizować całe zlecenie od A do Z. Bardzo dobrze sprawdzi się w materiałach „lifestylowych”, jednak z racji ograniczonych możliwości w zakresie szerokiego kąta raczej nie będzie preferowany we vlogach czy pracy w niewielkich studiach wideo.
Główną zaletą obiektywu są oczywiście gabaryty. Przy jedynych 72,2 mm × 103,5 mm i 470 wagi to jeden z najbardziej kompaktowych standardowych zoomów na rynku. Nie oznacza to jednak, że chodzi na kompromisy w zakresie jakości - układ optyczny został bowiem oparty o profesjonalny model 24-70 mm f/2.8 ART.
Wyjątkowo kompaktowy i bardzo lekki obiektyw super szerokokątny z linii I-series, który z miejsca staje się idealną propozycją do vlogowania. Ogniskowa 17 mm zaoferuje kąt, widzenia zbliżony do kamerek sportowych i pozwoli zawrzeć w kadrze dużo kontekstu. Niska waga sprawi z kolei, że obiektyw z aparatem stworzy wysoce mobilny zestaw, który bez problemu zabierzemy ze sobą w każde miejsce i który nie będzie ciążył nam w ręce przy całodziennej rejestracji na gimbalach i wysięgnikach.
Mimo niewielkich rozmiarów, obiektyw Sigma 17 mm f/4 DG DN oferuje wysokiej jakości optykę, zachowującą wysoki kontrast i dobrze minimalizującą odbicia światła. Z kolei krótka minimalna odległość ogniskowania 12 cm sprawia, że nawet przy tak szerokim kącie możemy sobotnie fotografować detale i uzyskać rozmycie tła. Za precyzję ostrzenia odpowiada tu zaś wydajny silnik krokowy AF, który skutecznie współpracuje z systemami śledzenia aparatów bezusterkowych. Dodatkowo, ogniskowa 17 mm będzie też ciekawą propozycją do aparatów APS-C, z którymi zaoferuje nam ekwiwalent 25 mm - w sam raz do domowego studia wideo.
Kolejny szeroki kat, który świetnie sprawdzi się we vlogach i niewielkich domowych studiach, ale także do nagrywania ujęć krajobrazowych czy rejestrowania akcji. Nie oferuje tak ekstremalnego kąta widzenia, co model 17 mm, ale jest od niego znacznie jaśniejszy, dzięki czemu lepiej sprawdzi się podczas nagrywania w terenie i słabszym świetle, a przy nagrywaniu z bliska pozwoli uzyskać rozmycie tła.
Przy wadze jedynych 370 g i wymiarach 70 x 72,4 mm to bardzo kompaktowy obiektyw, który świetnie sprawdzi się na gimbalu. W parze z wysoką jakością optyczną tworzy to konstrukcję, która dla wielu ma szansę stać się pierwszym wyborem w zakresie szerokokątnego obiektywu do realizacji wideo.
Klasyczna reporterska ogniskowa w kompaktowej obudowie charakterystycznej dla linii I-Series. Obiektyw tego typu dobrze sprawdzi się w realizacjach dokumentalnych i nagrywaniu wywiadów, ale jego możliwości są oczywiście znacznie większe. Ogniskowa 35 mm często wykorzystywana jest także przy realizacjach ślubnych, a także ujęciach grupowych i portretowych gdzie warto zawrzeć w kadrze nieco więcej kontekstu.
Jak każdy obiektyw z linii I-Series, Sigma 35 mm f2 DG DN Contemporary może pochwalić się wyjątkowo kompaktową budową i ergonomią przystosowaną do filmowania, wraz z fizycznym pierścieniem przysłony z możliwością przełączenia na tryb bezstopniowy. Prawdopodobnie najbardziej uniwersalna stałka do filmowania i doskonałe uzupełnienie setupu wideo.
Nowe spojrzenie na kompaktowy obiektyw standardowy. W odróżnieniu od większości stałek o podobnej specyfikacji, Sigma 50 mm f/2 DG DN Contemporary w miniaturowej obudowie zamyka wysokiej jakości optykę, stając się bardzo wygodnym i wszechstronnym szkłem do realizacji wideo.
Jak przystało na „standard”, ogniskowa 50 mm ma do zaoferowania bardzo wszechstronny kąt widzenia, który pozwoli nam atrakcyjnie uchwycić niemal wszystko. Dość powiedzieć, że w historii kina jest wiele filmów nagranych w całości tą ogniskową, a kultowy japoński reżyser Yasujirō Ozu oparł o nią całą swoją karierę.
Nieco węższy kąt widzenia niż w przypadku standardowo obiektywu 50 mm sprawdzi się zwłaszcza w ujęciach portretowych i detalach, ale będzie też świetnym wyborem do filmowania produktów i różnego rodzaju scen reklamowych.
Dłuższa ogniskowa to także mniejsza głębia ostrości, a tym samym bardziej widoczne rozmycie nieostrości i bokeh. Ciekawy wybór na niewielkie zbliżenia, ujęcia typu b-roll i sceny dialogowe. A to wszystko, jak w przypadku innych obiektywów I-Series, w lekkiej (405 g) kompaktowej (72 mm × 76,7 mm) i uszczelnionej obudowie.
Najdłuższa ogniskowa z linii I-Series to ciekawa propozycja na ujęcia realizowane w dużym zbliżeniu czy realizacje portretowe/beauty i filmowanie drobnych detali - szkło ostrzy już z minimalnej odległości 50 cm, oferując nam względnie duże powiększenie (1:5) i pozwalając uzyskać bardzo płytką głębię ostrości.
Mimo tego, że mamy tu do czynienia z krótkim teleobiektywem, jest to jeden z najbardziej kompaktowych obiektywów I-Series. Szkło waży jedynie 295 g i mierzy 64 mm × 61.7 mm, zmieniając nasze myślenie o wygodzie realizacji ujęć tego typu.
Najmniejszy na rynku standardowy zoom, to pozycja dzięki której odkrywamy zalety filmowania aparatami i kamerami APS-C. Oferując zakres ogniskowych 27-75 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki), obiektyw jest konstrukcją wysoce uniwersalną, która jest w stanie zastąpić zestaw stałek i która posłuży do realizacji wielu materiałów od A do Z, a przy tym jest na tyle mała, by można ją było zabrać dosłownie wszędzie.
Sigma 18-50 mm f/2.8 DC DN Contemporary ma do zaoferowania wysokiej jakości optykę i niemal bezgłośny autofokus, będąc, obok natywnego modelu Sony, jednym z najciekawszych zoomów średniego zasięgu w systemach APS-C. Z racji ogniskowej zaczynającej się od 27 mm raczej nie będzie to jednak wygodne szkło do prowadzenia terenowych vlogów czy domowego studia. Będzie natomiast świetnym obiektywem do realizacji większości zleceń komercyjnych.
Najszerszy przedstawiciel serii jasnych stałek Sigmy do matryc APS-C. Szkło oferuje ekwiwalent ogniskowej 24 mm, będąc ciekawą propozycją na podstawowy szeroki kąt do realizacji wideo. Z racji ogniskowej nie będzie najlepszym wyborem do realizacji typowych ujęć vlogowych z ręki, ale bardzo dobrze sprawdzi się już jako obiektyw do bardziej statycznych materiałów na potrzeby mediów społecznościowych - na przykład wideo nagrywanego ze statywu w domowym studiu.
Sigma 16 mm f/1.4 DC DN Contemporary nie jest aż tak kompaktowa jak pełnoklatkowe szkła z linii I-Series, ale to nadal jeden z najjaśniejszych i najtańszych szerokich kątów w systemach APS-C, który pozwoli nam swobodnie pracować mniejszą matrycą nawet w słabych warunkach oświetleniowych.
Odpowiednik pełnoklatkowego obiektywu 35 mm, a zarazem najnowszy przedstawiciele linii jasnych stałek producenta do systemów APS-C. Podobnie jak w przypadku pełnej klatki, jest to obiektyw bardzo wszechstronny, który umożliwi realizację wielu rodzaju ujęć - od szerszych portretów, po ujęcia dokumentalne.
Sigma 23 mm f/1.4 DC DN może pochwalić się lekką (330-340 g w zależności od mocowania) i kompaktową, uszczelnioną obudową, która będzie dobrą parą dla niewielkiego korpusu APS-C i która dobrze sprawdzi się także na gimbalu.
Przy ogniskowej o ekwiwalencie 45 mm dla pełnej klatki, Sigma 30 mm f/1.4 DC DN Contemporary jest ciekawą wariacją na temat obiektywu standardowego. Na tyle jasną, by cieszyć nasze oczy ładną plastyką obrazu i na tyle szeroką, by sprawdzić się w nieco większym zakresie ujęć od tradycyjnych konstrukcji 50 mm.
Sigma 30 mm f/1.4 DC DN Contemporary będzie dobrym obiektywem do ujęć portretowych, scenek rodzajowych, krótkich zbliżeń, detali i filmowania produktów. Jest to jednocześnie jednocześnie najlżejsze szkło APS-C w ofercie Sigmy (jedyne 265 g), dzięki czemu świetnie sprawdzi się zarówno na gimbalu, jak i podczas filmowania z ręki. A to wszystko z jakością obrazu dorównującą obiektywom z serii ART.
Odpowiednik standardowej portretówki w systemach pełnoklatkowych (ekwiwalent ogniskowej 84 mm) sprawdzi się wszędzie tam, gdzie potrzebujemy spojrzeć dalej i uzyskać lepszą separację tła. Sprawdzi się zwłaszcza podczas filmowania scen dialogowych i różnego rodzaju zbliżeń. Będzie też ciekawym szkłem do filmowania produktów.
Sigma 56 mm f/1.4 DC DN Contemporary oferuje plastyczne rozmycie nieostrości i dużą jasność, która pozwoli swobodnie pracować nam aparatami APS-C w słabym oświetleniu. Jednocześnie pozostaje na tyle mała i lekka (280 g), by razem z pozostałymi stałkami Sigmy stworzyć filmowy zestaw, który wygodnie zmieścimy nawet do niewielkiego plecaka.
Choć żyjemy w czasach bezlusterkowców, niektóre lustrzanki APS-C nadal popularne są wśród filmujących. Myślimy tu głównie o modelu Canon EOS 90D, który zamyka nowoczesne technologie w korpusie z mocowaniem EF. W tym systemie Sigma oferuje dwa świetne i kompaktowe obiektywy APS-C, które będą w stanie pokryć pełnię zapotrzebować filmujących. Będą też bardzo atrakcyjną opcją dla osób posiadających bezlusterkowce APS-C, które skłonne są pracować z adapterem.
Wyjątkowo jasny zoom średniego zasięgu, który oferuje ekwiwalent ogniskowych ok. 27-52 mm i stałe światło f/1.8, będąc konstrukcją, której nadal na próżno szukać w ofercie do aparatów bezlusterkowych. Uniwersalny zakres pozwala dużą swobodę realizacji - od szerokich planów, po ujęcia portretowe. Duża światłosiła zapewni nam z kolei komfort pracy w trudniejszych warunkach oświetleniowych.
Co chyba najważniejsze, jest to obiektyw z serii ART, który przy stosunkowo niewielkich rozmiarach i wszechstronnych możliwościach oferuje też wysokiej klasy optykę. Dodatkowo, jak na dzisiejsze standardy jest stosunkowo niedrogi. Należy mieć tylko na uwadze gabaryty - obiektyw waży aż 800 g. Z jednej strony daje to dodatkową stabilizację podczas ujęć z ręki, ale widocznie zwiększy też wagę całego zestawu i może być problemem na niewielkich gimbalach.
Jasny, długi zoom o unikalnym zakresie ogniskowych. Mając do zaoferowania ekwiwalent 75-150 mm, jest obiektywem wprost stworzonym do ujęć portretowych, filmowania dialogów, scen prezentujących różnego rodzaju detale, czy też prezentowania obiektów w oddali. Podobnie jak model 18-35 mm, może pochwalić się dużą jasnością, która czyni go praktycznym narzędziem także w przypadku realizacji w słabym świetle.
Przy wadze 1,5 kg to zdecydowanie obiektyw do pracy ze statywem, monopodem, lub naramiennym rigiem, ale to nie powinno być problemem - ujęcia w zbliżeniu i tak zwykle realizowane są przecież statycznie. Dodatkowo wynagradza nam to wysokiej klasy optyka z linii ART i wewnętrzny system zoomu, który sprawia, że obiektyw nie zmienia swoich rozmiarów podczas regulacji ogniskowej. W końcu jest to także jeden z najtańszych zoomów o takich możliwościach.