Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Segment aparatów APS-C nabiera wiatru w żagle, jednak nadal podstawowym problemem jest niewielka dostępność jasnych systemowych obiektywów. Na ratunek przychodzi Sigma z katalogiem atrakcyjnych szkieł w zasięgu portfela amatora.
Materiał we współpracy ze sklepem Cyfrowe.pl.
Systemy APS-C przez lata stanowiły pomost pomiędzy światem fotografii amatorskiej a profesjonalnej, pozwalając hobbystom liznąć bardziej zaawansowanych konstrukcji za ułamek ceny korpusów pełnoklatkowych. Były też przydatnym narzędziem w fotografii sportowej i krajobrazowej, gdzie fakt stosowania nieco mniejszej matrycy pozwalał „wydłużyć” faktyczny zasięg obiektywu. W końcu były też doskonałą propozycją na drugi, zapasowy aparat.
Dziś różnice pomiędzy aparatami pełnoklatkowymi a APS-C mocno się zacierają, a niekiedy te drugie są w stanie nawet zawstydzić swoich większych konkurentów. Dzięki temu coraz cześciej też trafiają na radary nie tylko hobbystów i amatorów, ale także profesjonalistów szukających, mniejszych, bardziej poręcznych, a przede wszystkim tańszych alternatyw dla korpusów do pracy zawodowej.
Kompaktowe obiektywy stałoogniskowe z serii Sigma DC DN Contemporary
Niestety odwiecznym problemem systemów APS-C, a zwłaszcza w czasach bezlusterkowców, jest dość niewielki wybór jasnej dedykowanej optyki. Oczywiście nikt nie broni nam używać na korpusach APS-C obiektywów pełnoklatkowych, ale te zwykle są odpowiednio większe (a zazwyczaj i droższe). Wyjątkiem jest tu oczywiście bazujący w całości na matrycach APS-C system Fujifilm X, ale w jego przypadku mamy inny problem - z racji ekskluzywności natywne obiektywy są dosyć drogie.
Co mają począć początkujący i hobbyści, którzy nie celują w górną półkę, ale chcieliby nacieszyć oko przyjemną plastyką zdjęć, a zarazem nie męczyć się z manualnym ostrzeniem? Jak to często bywa, konstrukcje prezentujące najciekawszy stosunek ceny do możliwości oferują zewnętrzni producenci optyki, wśród których jasne, wyposażone w silniki AF obiektywy do bezlusterkowców APS-C do niedawna produkowała tylko Sigma.
Sigma 18-50 mm f/2.8 DC DN Contemporary - najmniejszy jasny standard zoom w systemach APS-C
Co więcej wygląda na to, że w najbliższym czasie producent zamierza poświęcić obiektywom APS-C nieco więcej uwagi - w 2021 roku pojawił się wyjątkowo uniwersalny i kompaktowy zoom 18-50 mm f/2.8, a kwietniu bieżącego roku firma zaprezentowała nowy model 23 mm f/1.4 DC DN, czyli ekwiwalent pełnoklatkowego modelu 35 mm i kontynuację popularnej serii stałek Contemporary, która przez lata była wyznacznikiem jakości wśród jasnych obiektywów APS-C (oprócz dobrej optyki, od początku serii obiektywy te oferują m.in. uszczelnienia). Tym samym fani stałek u Sigmy są w stanie wyposażyć się już praktycznie w cały przekrój najpopularniejszych ogniskowych. Poniżej przyglądamy się bliżej obiektom do bezlusterkowców APS-C z oferty Sigma.
Najszerszy ze stałoogniskowych obiektywów APS-C marki Sigma oferuje ekwiwalent 24 mm i obiecuje najlepsze rezultaty z dziedziny obiektywów szerokokątnych, jakich możemy oczekiwać po szkłach tego typu. Mamy tu zaawansowany układ optyczny (16 elementów w 13 grupach, z czego 7 to soczewki specjalny) świetnie minimalizujący odbicia światła, 9-listkową przysłona zapewniającą przyjemne rozmycie nieostrości i krokowy silnik AF, który zapewnia skuteczną i płynną współpracę z systemami AF (także w przypadku filmowania).
Sigma 16 mm f/1.4 DC DN Contemporary to atrakcyjne szkło do fotografii reportażowej, krajobrazowej i filmowania ujęć w szerokim planie. Sprawdzi się też, jako towarzysz codziennych wypadów z aparatem - ogniskowa 24 mm to dokładnie taka jaką w standardowym module aparatów oferuje dzisiaj większość smartfonów. Jest to więc opatrzony kąt widzenia, który współczesnym użytkownikom będzie wydawał się jednym z najbardziej naturalnych.
Najnowszy reprezentant serii APS-C, czyli odpowiednik klasycznej reporterskiej 35-tki, to szkło którym powinno w szczególności zainteresować się miłośnicy fotografii dokumentalnej, ulicznej, reportażowej i osoby zainteresowane szerszymi ujęciami portretowymi, na których można zmieścić nieco więcej kontekstu (np. w przypadku fotografii ślubnej).
Szkło bazuje na układzie 13 soczewek w 10 grupach i wykorzystuje najnowsze technologie producenta, dlatego mimo dużej światłosiły ma charakteryzować się wyrównaną i wysoką rozdzielczości, szybkim układem AF, a także dobrze radzić sobie z aberracją chromatyczną. Współpracuje też z systemami korekcji optyki poszczególnych aparatów i jak na swoje możliwości jest całkiem kompaktowe ( 65,8 mm x 76,9 mm, 340 g).
Odpowiednik pełnoklatkowego obiektywu 55 mm to prawdopodobnie najbardziej uniwersalna ze stałek APS-C w ofercie Sigmy. Standardowa ogniskowa w połączeniu z dużą światłosiłą pozwoli zarówno na uchwycenie scenek rodzajowych, jak i wykonanie ujęć typowo portretowych, z małą głębią ostrości. Dobry wybór do fotografii rodzinnej, portretowej, produktowej i dokumentalnej, a także prawdopodobnie najlepsza propozycja do nauki świadomego fotografowania.
Jednocześnie jest to najlżejsza konstrukcja z tej linii obiektywów producenta (w zależności od mocowania 260-285g), która dzięki równie niewielkim wymiarom (64,8 mm × 73.3 mm) nie będzie znacznie powiększała naszego fotograficznego zestawu i która będzie przyjemną propozycją do fotografowana na co dzień. W końcu jak już pisaliśmy, ogniskowe w okolicy 50 mm należą do najbardziej użytecznych w wielu dziedzinach
Propozycja na obiektyw typowo portretowy, który będziemy mogli skutecznie wykorzystać zarówno w przypadku ujęć headshotowych, jak i sesji modowych. Dłuższa ogniskowa kompresuje perspektywę pozwalając nam łatwiej wypełnić kadr, a w połączeniu z dużą jasnością umożliwia uzyskanie płytkiej głębi ostrości - efektu, który zwykle kojarzymy z profesjonalną fotografią i drogim sprzętem.
Jak na obiektyw portretowy, Sigma 56 mm f/1.4 DC DN Contemporary jest też wyjątkowo kompaktowa. Szkło mierzy jedyne 66,5 × 59,5 mm i waży tylko 280 g, co czyni je jednym z najbardziej poręcznych obiektywów tej klasy. Podobnie jak w przypadku pozostałych przedstawicieli serii oferuje jednak zaawansowaną i dobrze skorygowaną optykę, która od lat wyznacza standard jakości wśród obiektywów APS-C.
Pierwszy współczesny obiektyw zmiennoogniskowy APS-C z oferty Sigmy łączy w sobie zalety jasnego standardowego zoomu z wyjątkowo kompaktową (61,6 x 76,5 mm) i lekką (290 g) budową, która sprawia, że jest to obecnie jedno z najbardziej uniwersalnych i najwygodniejszych szkieł w tym segmencie. Ekwiwalent pełnoklatkowego obiektywu 27-75 mm pozwala zarówno na uchwycenie szerokich scen, jak i ciaśniejszych portretów, a uniwersalny zakres sprawi, że będzie równie chętnie wykorzystywany przez filmujących.
Mimo niewielkich rozmiarów i niskiej ceny, Sigma 18-50 mm f/2.8 zachowuje wysoką jakość optyczną, charakterystyczną dla całej serii szkieł DC DN. Co więcej, obiektyw oferuje też krótką minimalną odległość ostrzenia 12,1 cm, która przekłada się na maksymalne powiększenie 1:2.8, co oznacza, że dobrze sprawdzi się także w mniej wymagających zastosowaniach makro i w przypadku fotografowania detali.
Obiektywy Sigma z serii DC DN są dostępne w wersjach do systemów: Sony E, Nikon Z, Fujifilm X i L-mount.