Dodaj ocenę

Canon RF 15-35 mm f/2.8L IS USM i RF 24-70 mm f/2.8L IS USM - reporterskie zoomy wkraczają do systemu R

Autor: Maciej Luśtyk

28 Sierpień 2019
Artykuł na: 4-5 minut

Canon w błyskawicznym tempie rozbudowuje system obiektywów z bagnetem RF. Po ciekawym pierwszym rozdaniu przyszła wreszcie pora na „świętą trójcę” reporterskich zoomów. Dwa z nich właśnie debiutują na rynku.

Dziś Canon wypełnia kolejną część obietnicy danej użytkownikom systemu R w lutym bieżącego roku. Po flagowej portretówce i uniwersalnym superzoomie, przyszedł czas na kolejne z 6 zapowiadanych obiektywów, które miały ukazać się w 2019 roku. Tym razem jest to premiera być może najważniejsza dla nowego systemu, bo oto nareszcie otrzymujemy dwa z obiektywów, składających się na „świętą trójcę” reporterskich zoomów, będącą podstawowym zestawem wielu zawodowych fotografów.

Canon RF 15-35 mm f/2.8L IS USM

Szerokokątny zoom Canon RF 15-35 mm f/2.8L IS USM oferuje układ optyczny, na który składa  się 16 soczewek w 12 grupach, gdzie 3 elementy to soczewki asferyczne, a dwa wykonane ze szkła o niskim współczynniki dyspersji. Do tego powłoki SWC (powłoka strukturalna) i ASC (powłoka Air Sphere) zapobiegające powstawaniu odbić światła i flar oraz powłoka fluorynowa ułatwiająca zachowanie przedniej i tylnej soczewki w czystości.

W efekcie otrzymać mamy krystalicznie czysty i ostry obrazek od krawędzi do krawędzi kadru. O tym jak dobre są obiektywy RF mieliśmy już okazję przekonać się przy okazji testów, wierzymy więc, że bezlusterkowa wersja obiektywu przebije swój i tak bardzo dobry odpowiednik w lustrzankowym systemie EF.

Obiektyw pozwoli nam na ostrzenie z minimalnej odległości 28 cm i oferuje 9-listkową przysłonę. Do tego to pierwsze tak szerokie szkło serii L, wyposażone w 5-stopniowy system stabilizacji, co z pewnością rozszerzy zakres możliwości obiektywu i pozwoli swobodnie fotografować w sytuacjach, gdzie wcześniej konieczny był statyw.

Wreszcie otrzymujemy też bezgłośny silnik autofokusu Nano USM, który cechuje nie tylko szybkość i precyzja, ale także bardzo dobra praca w trybie filmowym, w którym umożliwia wykonywanie płynnych przoestrzeń.

Obiektyw jest w pełni uszczelniony i całkiem spory (88,5 x 126,8 mm), a także dosyć ciężki (840 g). Jak już zdążył nas przyzwyczaić producent ostatnimi konstrukcjami, mamy do czynienia także z zawrotną ceną. Szkło wycenione zostało na 11109 zł, czyli podobnie jak trzecia generacja lustrzankowego modelu 16-35 mm f/2.8L.

Specyfikacja:

Nazwa Canon RF 15-35 mm f/2.8L IS USM
Producent Canon
Typ zmiennoogniskowy
Mocowanie Canon RF
Ogniskowa 15-35 mm
Maksymalna jasność 0
Maksymalna wartość przysłony 0
Liczba listków przysłony 9
Pierścień przysłony nie
Tryb bezstopniowy przysłony nie
Układ optyczny 16 elementów / 12 grup (3 soczewki asferyczne, 2 soczewki UD)
Wewnętrzne ogniskowanie tak
Pole widzenia 110°30' - 63°
Maksymalne powiększenie 0,21 x
Minimalna odległość ogniskowania 28 cm
Tryb makro nie
Średnica filtra 82 mm
Mocowanie filtra żelowego nie
Autofokus tak
Manualne doostrzanie tak
Mechanizm autofokusa Ultradźwiękowy Nano USM
Stabilizacja tak
Obudowa metal
Skala odległości nie
Przycisk funkcyjny dodatkowy pierścień funkcyjny
Uszczelnienia tak
Mocowanie statywowe nie
Osłona przeciwsłoneczna tak
Wymiary 127 x 89 mm
Waga 840 g
Cena w dniu premiery 11199 zł

Canon RF 24-70 mm f/2.8L IS USM

Najbardziej popularny z reporterskich zoomów zbudowano na bazie aż 21 elementów w 15 grupach. Skomplikowany układ, w którym zastosowano 3 soczewki asferyczne i 3 elementy ze szkła ED pozwala na ostrzenie już z odległości 21 cm, a dodatkowo, jak zapewnia producent oferuje najwyższą jakość obrazu w swojej klasie. Podobnie jak w modelu 15-35 mm otrzymujemy też zaawansowane powłoki i 9-listkową przysłonę.

Tu też otrzymujemy wsparcie systemu stabilizacji o deklarowanej skuteczności 5 EV oraz silnik Nano USM. Dodatkowo szkło zostało wyposażone w technologię eliminującą efekt focus breathing, co sprawić ma, że nowy model będzie bardzo chętnie wybierany do realizacji materiałów wideo. Biorąc pod uwagę uniwersalność oferowanych ogniskowych, trudno się temu dziwić.

Co ciekawe, obiektyw ma niemal identyczne wymiary jak model 15-35 mm (88,5 x 125,7 mm), jest jednak od niego nieznacznie cięższy (900 g). W takiej samej cenie (11109 zł) będzie też oferowany w sprzedaży.

Obydwa obiektywy trafią do sprzedaży we wrześniu 2019 roku.

Specyfikacja:

Nazwa Canon RF 24-70 mm f/2.8L IS USM
Producent Canon
Typ zmiennoogniskowy
Mocowanie Canon RF
Ogniskowa 24-70 mm
Maksymalna jasność 0
Maksymalna wartość przysłony 0
Liczba listków przysłony 9
Pierścień przysłony nie
Tryb bezstopniowy przysłony nie
Układ optyczny 21 elementów / 15 grup (3 soczewki asferyczne, 3 soczewki UD)
Wewnętrzne ogniskowanie tak
Pole widzenia 34°-84°
Maksymalne powiększenie 0,30x
Minimalna odległość ogniskowania 21 cm - 38 cm
Tryb makro nie
Średnica filtra 82 mm
Mocowanie filtra żelowego nie
Autofokus tak
Manualne doostrzanie tak
Mechanizm autofokusa Ultradźwiękowy Nano USM
Stabilizacja tak
Obudowa metal
Skala odległości nie
Przycisk funkcyjny dodatkowy pierścień funkcyjny
Uszczelnienia tak
Mocowanie statywowe nie
Osłona przeciwsłoneczna tak
Wymiary 126 x 89 mm
Waga 900 g
Cena w dniu premiery 11109 zł

Więcej informacji o nowych obiektywach znajdziecie pod adresem canon.pl.

{$in-article-newsletter}
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 28-70 mm f/2 GM - nowy król standardowych zoomów
Sony FE 28-70 mm f/2 GM - nowy król standardowych zoomów
Sony prezentuje superjasny obiektyw 28-70 mm, będący bezpośrednią odpowiedzią na innowacyjny model Canona. Szkło jest przy tym dużo lżejsze i mniejsze, a do tego oferuje rozbudowaną...
20
Sigma wprowadza 4 stałki APS-C do systemu Canon RF
Sigma wprowadza 4 stałki APS-C do systemu Canon RF
Zgodnie z wiosennymi zapowiedziami do sprzedaży trafiają obiektywy stałoogniskowe Sigma z mocowaniem Canon RF. To dobrze znane i lubiane modele 16 mm f/1.4, 23 mm f/1.4, 30 mm f/1.4 i...
5
Meike AF 85 mm f/1.8 Pro - kolejna „profesjonalna” budżetowa stałka ląduje na rynku
Meike AF 85 mm f/1.8 Pro - kolejna „profesjonalna” budżetowa stałka ląduje na rynku
Meike prezentuje swój drugi obiektyw z serii Pro, który łączyć ma wysoką jakość optyczną i rozbudowaną ergonomie z niską ceną. Szkło wyceniono na mniej niż 1500 zł.
4
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)