Wydarzenia
„Wewnętrze” - Marta Zgierska i refleksje na temat domu w Galerii Centrala
Tadeusz Rząca (1868 -1928) to jeden z najwybitniejszych fotografów polskich. Jako pierwszy w Polsce zastosował fotografię barwną. Technikę autochromu poznał podczas podróży do Francji, gdzie odwiedził fabrykę Braci Lumiere. Jego barwne fotografie Krakowa znajdują się w Muzeum Historii Fotografii Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa.
Wiek XIX przyniósł wiele wynalazków. Jednym z największych była fotografia, która stała się nie tylko narzędziem pracy w wielu dziedzinach nauki i sztuki, ale też wspaniałą zabawką dla ludzi w każdym wieku. Poczynając od wynalezienia w starożytności camery obscury, po wiekach starań, udało się w 1839 roku utrwalić obraz pojawiający się w "ciemnym pudełku" z niewielkim otworem, który stał się podstawą konstrukcyjną aparatu fotograficznego. Przez wiele lat obraz ten pozostawał czarno-biały. Na pojawienie się fotografii barwnej trzeba było poczekać do czasu nowych odkryć, głównie z dziedziny fizyki - wykorzystujących wiedzę i doświadczenia związane z rozszczepieniem światła, oraz z dziedziny chemii - pozwalających utrwalać obraz rzeczywistości w naturalnych kolorach.
Dopiero w 1907 roku, po siedemdziesięciu latach od pojawienia się pierwszych fotografii czarno-białych (dagerotypów), zakłady braci Lumiere rozpoczęły produkcję barwnych przezroczy nazwanych autochromami. Datę tę przyjmuje się za początek kolorowej fotografii. - fragment wstępu do albumu autorstwa Marty Miskowiec.
INFORMACJE O ALBUMIE
Tadeusz Rząca Małopolska. Autochromy
Marta Miskowiec (oprac.)
Marta Miskowiec (wstęp)
prof. Władysław Pluta (proj. graf.)
Joanna Kułakowska-Lis (red.)
stron: 228
format: 27x30 cm
fotografii: 180
Bosz 2008, Wydanie I
Album dostępny jest w Galerii f5 i Księgarni fotograficznej.