Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Jak podaje strona internetowa brytyjskiego magazynu Amateur Photographer, sprzedaż zaawansowanych aparatów kompaktowych na terenie Wielkiej Brytanii wzrosła w stosunku do poprzedniego roku o ponad 9% ilościowo i aż 24% wartościowo (w okresie styczeń-marzec). Wzrosły także inne segmenty aparatów kompaktowych. To zaskoczenie, gdyż od paru lat to właśnie załamanie sprzedaży kompaktów jest powodem kłopotów całej branży. Głównym winowajcą są oczywiście aparaty w smartfonach, które z powodzeniem zastąpiły proste aparaty cyfrowe. Pisaliśmy o tym również ostatnio w tekście Sprzedaż aparatów cyfrowych ciągle spada.
Wygląda jednak na to, że zaawansowane kompakty odzyskują zaufanie klientów. Modele jak Lumix LX100, Fujifilm X100T, Fujifilm X30, Canon G7X czy Sony RX100 III i Olympus Stylus 1s wyposażone w jasne obiektywy, spore matryce, szybki AF i - co najważniejsze - dobrze działającą łączność bezprzewodową mogą w dużym stopniu konkurować z "łatwym" fotografowaniem telefonem. Drugim czynnikiem, który z kolei wskazują w swoich badaniach targi Photokina, to wzrastająca edukacja nowych fotografów, którzy zaczynali swoją przygodę ze smartfonem, ale szukając lepszej jakości i możliwości kształtowania obrazu sięgają po lepszy sprzęt. Według badań aż 40% osób fotografujących aktywnie smartfonami myśli o zakupie lepszego aparatu, żeby rozwijać swoją pasję. To oczywiście tylko deklaracje, ale widać, że mogą przełożyć się na realne zakupy. Nie bez znaczenia jest też bardzo ciekawa oferta producentów w segmencie zaawansowanych kompaktów.
Mimo to sytuacja jest daleka od optymizmu. Zaskakujący jest spadek w tym samym okresie w segmencie lustrzanek - minus 8,5%. Bezlusterkowce spadły "tylko" 7,6% ilościowo, co też nie cieszy. Obserwuje się co prawda zmniejszanie trendu spadkowego w całym segmencie aparatów, ale nadal w marcu 2015, brytyjskie badanie wykazuje spadek ogólnej sprzedaży ponad 8% w stosunku do marca 2014 (a było 11% spadku między marcem 2013, a marcem 2014).
Można dyskutować na ile rynek brytyjski jest reprezentatywny dla całej branży, ale obecnie cieszą każde optymistyczne doniesienia. Producenci powinni złapać ten krótki oddech i przebudować swoje strategie sprzedaży na nowe czasy, gdy aparat fotograficzny będzie jak sprzęt audio HiFi - będą z niego korzystali entuzjaści i profesjonaliści. Resztę rynku przejmą smartfony, których rozwój też nie stoi w miejscu