Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Firma Nikon oraz naukowcy z Uniwersytetu w Berkeley opracowali wzór na "doskonałe zdjęcia na Facebooka." W skrócie: najwięcej "like'ów" dostają fotografie malowniczych krajobrazów i słodkich zwierząt. Mniej pozytywnych reakcji wywołują indywidualne lub grupowe portrety wykonywane podczas imprez czy wydarzeń. Duże znaczenie dla odbioru fotografii mają również aspekty techniczne - zdjęcia w niskiej rozdzielczości lub nieostre są "lubiane" rzadziej, a dobrze doświetlone zawsze będą odbierane lepiej niż ciemne czy prześwietlone.
W informacji prasowej czytamy:
Aby przyciągnąć uwagę znajomych, należy zatem robić głównie zdjęcia krajobrazów (K) lub zwierząt (Z) i uwzględniać w kompozycji coś inspirującego (I), na przykład zachód słońca, coś wesołego lub zabawnego (W) oraz coś ładnego (Ł). Kluczowe znaczenie mają też prawidłowa ekspozycja (PE), czyli odpowiednia ilość światła oraz właściwa ostrość, a więc zminimalizowanie efektu poruszenia (P).
Na podstawie tych wyników badacze opracowali specjalny wzór:
Badanie zostało prowadzone na grupie 500 osób z całej Europy. W ramach projektu zespół badaczy Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley, we współpracy z ekspertami marki Nikon COOLPIX, przygotował 35 fotografii, należących do pięciu kategorii tematycznych, które często pojawiają się w serwisach społecznościowych. Respondenci mieli wyobrazić sobie, że każde zdjęcie oglądają wśród wiadomości pojawiających się na stronie głównej Facebooka i że publikuje je ktoś spośród ich znajomych. Potem pytano ich, czy kliknęliby "Lubię to" przy danym zdjęcie i proszono o komentarz na temat jego atrakcyjności oraz wywoływanych odczuć.
Oceniane były fotografie ludzi i krajobrazów, zestaw zdjęć z imprez, takich jak urodziny czy śluby, a także zdjęcia zwierząt i potraw. Niektóre obrazy pokazywano dwukrotnie, ale były one modyfikowane pod względem różnych parametrów fotografowania, takich jak rozdzielczość, ekspozycja i poruszenie. Różnice w reakcjach na dwie wersje tego samego zdjęcia były następnie analizowane, aby ustalić czy jakość obrazu i jego kompozycja decydują o kliknięciu "Lubię to".