Nikon i naukowcy z Uniwersytetu w Berkeley podają wzór na doskonałe zdjęcia na Facebooka

Autor: Michal Grzegorczyk

22 Maj 2013
Artykuł na: 2-3 minuty
Z przeprowadzonych przez firmę Nikon i naukowców z Uniwersytetu w Berkeley badań wyniknęło coś, o czym wie każdy użytkownik serwisu Facebook. Najwięcej "like'ów" dostają fotografie malowniczych krajobrazów i słodkich zwierzaków.

Firma Nikon oraz naukowcy z Uniwersytetu w Berkeley opracowali wzór na "doskonałe zdjęcia na Facebooka." W skrócie: najwięcej "like'ów" dostają fotografie malowniczych krajobrazów i słodkich zwierząt. Mniej pozytywnych reakcji wywołują indywidualne lub grupowe portrety wykonywane podczas imprez czy wydarzeń. Duże znaczenie dla odbioru fotografii mają również aspekty techniczne - zdjęcia w niskiej rozdzielczości lub nieostre są "lubiane" rzadziej, a dobrze doświetlone zawsze będą odbierane lepiej niż ciemne czy prześwietlone.

W informacji prasowej czytamy:

Aby przyciągnąć uwagę znajomych, należy zatem robić głównie zdjęcia krajobrazów (K) lub zwierząt (Z) i uwzględniać w kompozycji coś inspirującego (I), na przykład zachód słońca, coś wesołego lub zabawnego (W) oraz coś ładnego (Ł). Kluczowe znaczenie mają też prawidłowa ekspozycja (PE), czyli odpowiednia ilość światła oraz właściwa ostrość, a więc zminimalizowanie efektu poruszenia (P).

Na podstawie tych wyników badacze opracowali specjalny wzór:

Badanie zostało prowadzone na grupie 500 osób z całej Europy. W ramach projektu zespół badaczy Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley, we współpracy z ekspertami marki Nikon COOLPIX, przygotował 35 fotografii, należących do pięciu kategorii tematycznych, które często pojawiają się w serwisach społecznościowych. Respondenci mieli wyobrazić sobie, że każde zdjęcie oglądają wśród wiadomości pojawiających się na stronie głównej Facebooka i że publikuje je ktoś spośród ich znajomych. Potem pytano ich, czy kliknęliby "Lubię to" przy danym zdjęcie i proszono o komentarz na temat jego atrakcyjności oraz wywoływanych odczuć.

Oceniane były fotografie ludzi i krajobrazów, zestaw zdjęć z imprez, takich jak urodziny czy śluby, a także zdjęcia zwierząt i potraw. Niektóre obrazy pokazywano dwukrotnie, ale były one modyfikowane pod względem różnych parametrów fotografowania, takich jak rozdzielczość, ekspozycja i poruszenie. Różnice w reakcjach na dwie wersje tego samego zdjęcia były następnie analizowane, aby ustalić czy jakość obrazu i jego kompozycja decydują o kliknięciu "Lubię to".

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Nowy warszawski salon Cyfrowe.pl już otwarty! Specjalne promocje i wydarzenia towarzyszące
Nowy warszawski salon Cyfrowe.pl już otwarty! Specjalne promocje i wydarzenia towarzyszące
Warszawski salon Cyfrowe.pl w nowej lokalizacji. 21 października sklep otwiera nowy lokal przy ul. Woronicza...
9
Rankin zamyka swoją agencję - fotograf obwinia AI i zmieniający się rynek
Rankin zamyka swoją agencję - fotograf obwinia AI i zmieniający się rynek
Słynny brytyjski fotograf portretowy ogłosił bankructwo i mierzy się z długami sięgającymi prawie 2 mln dolarów. Agencja fotografa nie poradziła sobie z trudnościami spowodowanymi...
6
Zmowa cenowa sprzedawców dronów? UOKiK rozpoczął postępowanie wyjaśniające
Zmowa cenowa sprzedawców dronów? UOKiK rozpoczął postępowanie wyjaśniające
Pracownicy UOKiK przeszukali cztery firmy zajmujące się sprzedażą dronów, kamer sportowych i akcesoriów. Jest podejrzenie, że dystrybutorzy i sprzedawcy zawarli nielegalne porozumienie...
6
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)