Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Brytyjski startup opracowuje kompaktową, profesjonalną kamerę cyfrową formatu Super16. Nakierowana na specyficzne produkcje, dostarczyć ma profesjonalne możliwości rejestracji w bardzo przystępnej cenie.
Rynek wideo stale się demokratyzuje. Z większością zadań filmowych są w stanie poradzić dziś sobie aparaty cyfrowe ze średniego segmentu, a modele takie jak Blackmagic Cinema Camera 6K sprawiają, że po typowo profesjonalne rozwiązania są w stanie sięgnąć także twórcy pracujący przy mniejszych produkcjach. Nadal istnieje jednak przestrzeń na to, by zrobić coś jeszcze taniej i być może lepiej. Stara się ja wykorzystać brytyjska firma Octopus Cinema, która stworzyła prototyp profesjonalnej kamery filmowej formatu Super16.
Na wstępie trzeba od razu zaznaczyć, że format Super16 z miejsca będzie ograniczał pola eksploatacji kamery. Rozmiar sensora w tym wypadku będzie bowiem zbliżony do matryc 1-calowych, czyli takich, jakie wykorzystują obecnie najbardziej zaawansowane kamerki sportowe czy aparaty dla vlogerów. Do tego, firma zdaje się celować bardziej w stworzenie współczesnego odpowiednika klasycznych kamer Super16 niż konkurenta dla takich rozwiązań jak Blackmagic Pocket Cinema Camera.
Model Octopus16 wyposażony jest w standardowe mocowanie CS i ma być przede wszystkim sposobem na zbudowanie niedrogiego, kompaktowego zestawu wideo w oparciu o tanie szkła Super16 z rynku wtórnego, które często jesteśmy w stanie kupić w cenie ok. 100 zł. tak, by koszt całego rigu nie przekroczył ceny średnio-zaawansowanego aparatu systemowego. To wszystko nadbudowuje też całkiem imponującą specyfikacją.
Kamerę Octopus16 obsługuje matryca 4K działającą w architekturze Dual Gain, która pozwala rejestrować 12-bitowe wideo CinemaDNG (RAW) z prędkością 24 kl./s i przepływnością 300 MB/s na kartę CF Express typu B. Do tego oferuje wbudowany, skalibrowany do przestrzeni Rec.709 ekran dotykowy 2.8”, możliwość rejestrowania dźwięku przy użyciu mikrofonów USB-C i bardzo mały pobór mocy, który pozwoli na 5 godzin pracy wy wykorzystaniu akumulatora NP-F o pojemności 24 Wh. Opcjonalnie, może być też zasilana z powerbanku.
Finalny model, ma być rozszerzony o możliwość zapisu wideo z prędkością 48 kl./s, pełnowymiarowe złącze HDMI, porty mikrofonowe i słuchawkowe, wejście do synchronizacji timecode’u oraz wbudowane żyroskopy, które dostarczą informacji dla systemów stabilizacji używanych w postprodukcji. Całość zaś będzie mierzyć 80 x 80 x 50 mm i ważyć poniżej 400 g.
To wszystko, jeśli Octopus16 nie okaże się typowym vaporwarem. Firma Octopus Cinema w przeszłości opracowała już profesjonalną pełnoklatkowa kamerę filmową, które jednak nigdy nie weszła na etap produkcji ze względu na koszty. Jak zapewniają twórcy, w przypadku Octopus16 ma być zupełnie inaczej, gdyż bazująca na układzie Raspberry Pi 4.0 kamera ma być tania i łatwa w produkcji. Finalną cenę przewidziano na mniej niż 1000 dolarów.
Według firmy, projekt jest na etapie dopracowywania prototypu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, kamera powinna trafić na rynek w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy. Biorąc pod uwagę, że nie ma w tym segmencie praktycznie żadnej konkurencji, ma szansę stać się ciekawostką dla osób chcących tchnąć nowe życie w klasyczną optykę formatu 16 mm.
Źródło: cined.com.