Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Tematem dzisiejszego poradnika z serii „Adobe Lightroom 5 w małym palcu” będzie postprodukcja niedoświetlonych zdjęć poprzez konwersję do monochromu.
Podczas fotografowania w słabych i przede wszystkim zmiennych warunkach oświetleniowych takich jak kameralny koncert, część zdjęć może okazać się niedoświetlona. Co zrobić, gdy na przykład zrobiliśmy zdjęcie z dobrze skomponowanym kadrem, na którym jednak ekspozycja jest daleka od ideału? Jest na to pewien sposób.
Podstawowe ustawienia aparatu
Jak widać powyżej, zdjęcie jest niedoświetlone. Podczas fotografowania (manualne ustawienia aparatu – tryb M) na chwilę przygasły przednie reflektory oświetlające muzyka, co wpłynęło na znaczącą zmianę ekspozycji. Dzisiaj opiszemy, w jaki sposób „uratować” niedoświetlony obraz, który może okazać się naszym ulubionym z całej serii zdjęć.
W tym celu świadomie wybieramy pracę nad zdjęciem czaro-biały, ponieważ podczas wydobywania szczegółów z niedoświetlonych partii zdjęcia możemy sobie pozwolić na znacznie więcej w procesie postprodukcji. Ingerując w ekspozycję obrazu wydobywamy także szumy, które w monochromie mogą okazać się dodatkowym atutem. Poza tym przy edycji kolorowej wersji zdjęcia na wiele zabiegów nie moglibyśmy sobie pozwoli z powodu drastycznych ingerencji w tonację barwową fotografii (zaburzenie naturalnych proporcji między kolorami). Dlatego też zdjęcia czarno-białe dają w tym przypadku większa swobodę.
Konwersja do kontrastowego monochromu
Pierwszą czynnością, którą wykonaliśmy podczas procesu postprodukcji, była delikatna zmiana kompozycji poprzez dokadrowanie zdjęcia. Dzięki temu muzyk znalazł się w centralnej części obrazu.
Następnie poprzez wybranie opcji Black&White dokonaliśmy konwersji do monochromu. Dzięki temu będziemy mieć lepszy podgląd zmiany tonacji zdjęcia w momencie ingerowania w poszczególne suwaki. Da nam to również większe pole manewru podczas edycji – będziemy mogli odzyskać więcej szczegółów z ciemniejszych partii kadru, przy jednoczesnym zachowaniu naturalnego wyglądu.
Po przekonwertowaniu kolorowej fotografii do czerni i bieli zajęliśmy się poprawą ogólnej ekspozycji oraz odzyskaniem szczegółowości zdjęcia. W tym celu użyliśmy suwaka Exposure, dzięki któremu rozjaśniliśmy obraz. Przesuwając suwak chcieliśmy wydobyć jak najwięcej informacji ze zdjęcie, przy jednoczesnym uniknięciu jakichkolwiek przepaleń – w szczególności twarzy muzyka. Mimo to przesunęliśmy suwak, aż do wartości +1,91, co sugeruje, że zdjęcie było niedoświetlone o prawie dwie jednostki EV.
Nadanie tak dużej wartości suwakowi Exposure wprawdzie sprawiło, że na zdjęciu pojawiło się więcej szczegółów – przede wszystkim w cieniach – leczy tym samym obraz zatracił ogólną kontrastowość i wymiarowość. W celu skorygowania tych czynników zaczęliśmy umiejętnie ingerować w opcje dostępne z zakładce Basic. Głównie zwiększyliśmy wartości Whites i Shadows, co dało nam efekt rozświetlenia zdjęcia oraz jeszcze większego wydobycia informacji z ciemniejszych partii kadru. Następnie zmniejszyliśmy parametry suwaka Blacks oraz znacząco wydobyliśmy szczegóły z jaśniejszych części zdjęcia poprzez nadanie ujemnej wartości suwakowi Highlights. Dzięki tym czynnościom (ingerowanie w jasne i ciemne fragmenty kadru) odzyskaliśmy naturalną kontrastowość zdjęcia. Jednak w celu uzyskania jeszcze większego kontrastu zdecydowaliśmy się na przesunięcie suwaków Contrast, aż do wartości +100 oraz Clarity do +15 na skali.
W celu szczegółowego zapoznania się z właściwościami zakładki Basic odsyłamy do artykułu zakładka Basic w praktyce.