Nikkor AF-S DX 18-55 mm f/3.5-5.6G VR - Rozmycie

W kolejnym teście obiektywu kitowego sprawdzamy jak radzi sobie kitowy Nikkor. Producent w obiektywie Nikkor AF-S DX 18-55 mm f/3.5-5.6G VR zastosował takie rozwiązania jak stabilizacja obrazu czy ultradźwiękowy napęd autofokusa. W stosunku do słabszego modelu o takiej samej ogniskowej konstrukcja wzbogaciła się o dodatkowe soczewki. Teraz zamiast siedmiu mamy jedenaście elementów optycznych. Czy zapewni to wystarczającą jakość dla amatora, a nawet entuzjasty fotografii? Przeczytaj w naszym teście.

Autor: Mariusz Zach

27 Marzec 2009
Artykuł na: 9-16 minut
Spis treści

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

poniżej 10 - obraz zbyt ostry

10-20 - obraz ostry

20-30 - delikatne rozmycie

30-40 - rozmycie widoczne

40-50 - rozmycie jest denerwujące

powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Zdjęcia robione Nikonem D60 razem z obiektywem Nikkor AF-S DX 18-55 mm f/3.5-5.6G VR są w większości wypadku za bardzo wyostrzone według skali BxU. Sytuacja poprawia się dopiero na obrzeżach.

Rozmycie tła wygląda bardzo przyzwoicie jak na tej klasy obiektyw.

Spis treści
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
24
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
37
Powiązane artykuły