Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
79%
Canon nie ukrywa, że model EF-S 35 mm f/2.8 Macro IS STM ma być gwarantem zupełnie nowej jakości w makrofotografii. Czy tak będzie w istocie? Postanowiliśmy to sprawdzić.
Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Przedstawiany wykres pokazuje najgorsze wartości.
Rozważając jedynie wygenerowane dane musielibyśmy stwierdzić, że aberracja chromatyczna jest słabo korygowana w nowym Canonie. Bo przecież najwyższa wartość tej anomalii wynosi 2.63 piksela (f/4). Co więcej, na żadnej z przysłon nie spada poniżej 2 pikseli, co jest już nie najlepszym osiągnięciem.
Warto jednak mieć na uwadze także charakterystykę i rozkład aberracji chromatycznej - jaki procent planu fotograficznego obejmuje. I tu właśnie testowany Canon pokazał się z dobrej strony. W praktyce kolorystyczne przebarwienia kontrastowych fragmentów kadru występują jedynie w samych rogach - reszta planu jest wolna od tej wady. W efekcie na zdjęciach (także na zbliżeniach 1:1) trudno będzie doszukać się aberracji chromatycznej - choć niekiedy może wystąpić w kadrze, jednak głównie w warunkach studyjnych lub laboratoryjnych.