Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
7
Optyka:
7.5
Budowa:
8
Marka:
Fujifilm
Nasza ocena:

81%

XF 50 mm f/2 R WR to trzecia z serii kompaktowych i uszczelnionych stałek. Jednak czy najnowsza konstrukcja o ekwiwalencie 76 mm i świetle f/2 powtórzy sukces swoich starszych braci i przekona do siebie wymagających portrecistów?

Autor: Michał Chrzanowski

3 Maj 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm.

Nowy Fujinon odznacza się dobrą rozdzielczością. Ta w prawdzie nie jest najwyższa, jednak jest za to wyjątkowo wyrównana w całym zakresie przysłon, co nie jest częstym wyznacznikiem konstrukcji portretowych. Poza tym jakość obrazu uzyskana na brzegach nie odbiega zbytnio od tej otrzymanej w centrum planu fotograficznego, co uznajemy za sporą zaletę.

Wykres funkcji MTF50 wygenerowany dla centrum kadru pliku RAW wygląda dobrze. Na każdej z przysłon rozdzielczość wyraźnie przekroczyła granicę akceptowalności. Optymalną rozdzielczość otrzymaliśmy w przedziale f/2.8-f/5.6 (40 lp/mm). Wraz z przymykaniem przysłony jakość obrazu stopniowo i równomiernie spadała, zbliżając się do akceptowalnej granicy dopiero na f/16. Natomiast najszerzej otwarta przysłona f/2 nie zapewniła klarownej wyrazistości, choć nie możemy też mówić o denerwujących rozmyciach. Niemniej jednak jeśli zależy nam na ostrym obrazie, to warto przymknąć obiektyw o jedną działkę EV.

Dla porównania zamieszczamy również wykresy funkcji MTF50 dla fotografii zapisanych w formacie JPEG. Algorytmy Fujifilm dobrze poradziły sobie z wyostrzaniem obrazu, dzięki czemu rozdzielczość uległa podwyższeniu i wyrównaniu w stosunku do tej zanotowanej dla surowych plików RAW. W efekcie zdjęcia zaprezentowały zdecydowanie wyższą i jeszcze mniej zróżnicowaną rozdzielczość obrazu.

Rozdzielczość w praktyce - przysłona f/2

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły