Ustawianie ostrości

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
7
Optyka:
7.5
Budowa:
8
Marka:
Fujifilm
Nasza ocena:

81%

XF 50 mm f/2 R WR to trzecia z serii kompaktowych i uszczelnionych stałek. Jednak czy najnowsza konstrukcja o ekwiwalencie 76 mm i świetle f/2 powtórzy sukces swoich starszych braci i przekona do siebie wymagających portrecistów?

Autor: Michał Chrzanowski

3 Maj 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Ustawianie ostrości

Od obiektywów portretowych powinniśmy wymagać wyjątkowo precyzyjnego systemu autofokusa. Niezmiernie ważne jest, by zastosowany układ był celny i szybki. Jednak czy system ostrzenia zastosowany w nowym Fujinonie został zaprojektowany w taki sposób, by zapewnić solidny i płynnie działający mechanizm autofokusa?

Wewnątrz znajdziemy – znany z poprzednich konstrukcji producenta – system wewnętrznego ogniskowania, który polega na przesuwaniu małych i lekkich soczewek środkowych i tylnych bez przesuwania większych soczewek umieszczonych z przodu. Dzięki temu będziemy w stanie przymocować różnego rodzaju filtry o średnicy 46 mm. Poza tym system współpracuje z silnikiem krokowym, co przekłada się na precyzyjne i ciche ustawianie ostrości.

Również obiektyw nie zawodzić w kwestii szybkość – choć nie możemy mówić o błyskawicznym AF. Przeostrzanie z planu dalekiego na bliski zajęło 0,4-0,5 sekundy, co jest dobrym wynikiem na tle portretowej konkurencji. Z kolei ustawianie ostrości na obiekty znajdujące się w podobnej płaszczyźnie trwało około 0,3 sekundy. Natomiast w słabszych warunkach oświetleniowych byliśmy świadkami typowego poszukiwanie ostrości. Po chwili obiektyw poprawnie ją ustawiał, jednak zajmowało mu to nieco więcej czasu – około jednej sekundy. Minimalna odległość ostrzenia wynosi 39 cm.

Pochwalić także musimy manualne ustawianie ostrości, które w praktyce jest bardzo wygodne. Pomagają w tym dobrze zaakcentowany pierścień oraz możliwość podglądu ostrzenia na żywo, która jest dostępna w aparatach Fujifilm.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły