Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
7
Optyka:
7.5
Budowa:
8
Marka:
Fujifilm
Nasza ocena:

81%

XF 50 mm f/2 R WR to trzecia z serii kompaktowych i uszczelnionych stałek. Jednak czy najnowsza konstrukcja o ekwiwalencie 76 mm i świetle f/2 powtórzy sukces swoich starszych braci i przekona do siebie wymagających portrecistów?

Autor: Michał Chrzanowski

3 Maj 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Podsumowanie

Fujinon XF 50 mm f/2 R WR to kolejne udane szło jakie możemy znaleźć w ofercie Fujifilm. Jednak japoński producent nie ustrzegł się drobnych wpadek. Na szczęście wszelkie wady obiektywu bledną przy jego licznych zaletach. Dlatego też nawet bardziej wymagający fotografowie nie powinni być rozczarowani.

Po raz kolejny mamy do czynienia z wykonaniem stojącym na najwyższym poziomie. Konstrukcyjnie nie możemy się do niczego przyczepić. Nowy Fujinon to wyjątkowo lekka, kompaktowa i solidna metalowa konstrukcja, która dzięki dodatkowym uszczelnieniom została zaprojektowana, by przetrwać naprawdę wiele. Do tego wszystkiego dochodzi ponadczasowy design oraz wyjątkowa dbałość o detale, z których już słynie japoński producent. Z dobrej strony zaprezentował się także system autofokusa, któremu możemy zawierzyć również w nieco trudniejszych warunkach – choć na poprawne wyostrzenie będzie potrzebował chwili.

Pochwalić musimy także wyjątkowo wyrównaną rozdzielczość obrazu, dzięki czemu wyrazistość na brzegach będzie tylko minimalnie mniejsza od tej zaobserwowanej w centrum kadru. Poza tym dochodzi przyjemna dla oka plastyka zdjęć na maksymalnie otwartej przysłonie, wysoki kontrast oraz odpowiednie przenoszenie barw. Co więcej dystorsja i winietowanie są świetnie korygowane. Natomiast życzylibyśmy sobie mniejszej aberracji chromatycznej. Ta wada układu optycznego niestety jest już wyraźnie zauważalna na zdjęciach. Uzasadnione zastrzeżenia mamy także do pracy obiektywu w trudnych warunkach oświetleniowych, gdzie nie trudno o różnego rodzaju bliki i flary.

Plusy

  • bardzo dobre wykonanie
  • uszczelniony tubus
  • klasyczny wygląd
  • precyzyjny autofokus
  • dobra plastyka obrazu
  • wyrównana rozdzielczość w centrum i na brzegach kadru
  • miękkie rozmycia nieostrości
  • znikoma dystorsja
  • dobrze korygowana winieta

Minusy

  • niska rozdzielczość na maksymalnie otwartej przysłonie f/2
  • wyraźnie zauważalna aberracja chromatyczna
  • widoczne bliki i flary w momencie pracy w warunkach kontrastowego oświetlenia
Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
7
Optyka:
7.5
Budowa:
8
Ocena ogólna

81%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły