Wydarzenia
„Wewnętrze” - Marta Zgierska i refleksje na temat domu w Galerii Centrala
81%
XF 50 mm f/2 R WR to trzecia z serii kompaktowych i uszczelnionych stałek. Jednak czy najnowsza konstrukcja o ekwiwalencie 76 mm i świetle f/2 powtórzy sukces swoich starszych braci i przekona do siebie wymagających portrecistów?
Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Przedstawiane wykresy pokazują najgorsze wartości.
Aberracja chromatyczna to częsty problem większości jasnych obiektywów. Jednak jak obiecywał producent, zaawansowany układ optyczny nowego Fujinona ma sprawić, że obiektyw będzie praktycznie pozbawiony tej wady. Niestety realia są zgoła odmienne. W praktyce okazało się, że aberracja chromatyczna nie jest perfekcyjnie korygowana.
Największą anomalia zaobserwowaliśmy na najszerzej otwartej przysłonie f/2. Wprawdzie wartość aberracji wyniosła 1.29 piksela, co na tle konkurencyjnych obiektywów portretowych nie jest wcale dużym wynikiem. Jednak może już martwić jej charakterystyka - anomalia wypełniła większą część kadru i skoncentrowała się wokół centrum planu fotograficznego. W praktyce oznacza to, że wyraźne przebarwienia kontrastowych fragmentów zdjęcia są już widoczne, a to może zepsuć ogólny odbiór fotografii.
Aberracja chromatyczna w praktyce