Fujifilm Fujinon XF 50-140mm f/2,8 R LM OIS WR - test

Fujifilm Fujinon XF 50-140mm f/2,8 R LM OIS WR to jasny, profesjonalny tele-zoom do systemu Fujifilm X, odpowiadający zakresem ogniskowych małoobrazkowemu obiektywowi 76-213 mm. Zobaczcie jak to niebanalne szkło wypadło w naszym teście.

Autor: Marcin Grabowiecki

23 Grudzień 2014
Artykuł na: 23-28 minut


8. Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:
poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
0.5-1.5 - obraz ostry
1.5-2.5 - delikatne rozmycie
2.5-3.5 - rozmycie widoczne
3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Wartości dla odbitki 20x30 cm:
poniżej 10 - obraz zbyt ostry
10-20 - obraz ostry
20-30 - delikatne rozmycie
30-40 - rozmycie widoczne
40-50 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Jak widać na wykresach na 50mm rozmycie na f/2,8 może być widoczne. Na pochwałę zasługuje fakt, że wykres jest płaski, co oznacza, że rozmycie jest takie samo w całym kadrze i nie jest bardziej widoczne w jego rogach.

Sytuacja zmienia się nieznacznie w przypadku zwiększania ogniskowej. Wykres na 90mm i f/2,8 ma trochę inną charakterystykę, ale rozmycie nadal jest na podobnym poziomie. Na f/4 wykres spłaszcza się.

Na najdłuższej ogniskowej rozmycie jest na tym samym poziomie co na innych ogniskowych i może być widoczne w całym zakresie przesłon (przy powiększeniu 1:1).
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

W przypadku odbitki 20x30cm obraz będzie ostry w całym zakresie przesłon, bez względu na ogniskową. To bardzo dobrze świadczy o jakości optycznej konstrukcji.


Konstrukcja;
Autofokus;
Stabilizacja;
Rozdzielczość 50 mm;
Rozdzielczość 90 mm;
Rozdzielczość 140 mm;
Rozmycie;
Aberracja chromatyczna;
Dystorsja;
Winietowanie;
Odblaski;
Podsumowanie;
Zdjęcia do pobrania

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
24
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
37
Powiązane artykuły