Wydarzenia
„Wewnętrze” - Marta Zgierska i refleksje na temat domu w Galerii Centrala
13. Podsumowanie
Obiektyw Sigma 50mm f/1.4 DG HSM przetestowaliśmy zgodnie z procedurą DxO,
Sigma 50mm f/1.4 DG HSM to nowocześnie zaprojektowane i bardzo solidnie wykonane szkło. Konsekwencję producenta jeśli, chodzi o projektowanie kolejnych szkieł oceniamy bardzo dobrze. Dużym plusem jest metalowy bagnet, szkoda tylko, że nie jest uszczelniony. Poręczny i wygodny przedni dekielek, pokrowiec oraz osłona przeciwsłoneczna to niewątpliwe zalety zestawu handlowego Sigmy.
Jeżeli szukamy niewielkiej 50-tki, to raczej nie zdecydujemy się na nową Sigmę. Na tle swoich najbliższych konkurentów Sigma jest prawdziwym olbrzymem, który może stawać w szranki z Canonem 50mm f/1,2 L lub Zeissem Otusem 55mm f/1,4. Mimo swoich potężnych rozmiarów, możemy mieć zastrzeżenia do jakości obrazu w brzegach kadru. Niewielkie, ale się pojawiają. Szkoda, ponieważ centrum jest po prostu rewelacyjne. Tam obiektyw oferuje bardzo dobrą jakość obrazu już od przesłony f/1.4. Najlepsze efekty osiągniemy po przymknięciu go do f/5.6.
Pozostałe wady optyczne w nowej Sigmie praktycznie nie występują. Aberracja jest dobrze skorygowana już od maksymalnego otworu względnego, a po przekroczeniu f/4 staje się praktycznie niezauważalna. Winietowanie jest minimalnym problemem i raczej będziemy je dodawać w procesie postprodukcji, niż niwelować. Obiektyw świetnie radzi sobie także z dystorsją i pracą pod ostre światło.
Sigma 50mm f/1,4 DG HSM to bardzo dobry obiektyw standardowy o szeregu zastosowań. Tego typu ogniskowa powinna znaleźć się w każdej torbie fotograficznej. Pytanie tylko czy powinna być to Sigma? Jeżeli zależy nam na bardzo dobrej jakości obrazu, to na pewno jest to obiektyw, na który powinniśmy zwrócić uwagę. I to pomimo wysokiej, jak na taką ogniskową, ceny.
+ nowoczesne i funkcjonalne wzornictwo
+ solidna konstrukcja
+ poręczny dekielek
+ osłona przeciwsłoneczna w zestawie
+ praca pod światło
+ cichy i szybki autofokus
+ bardzo dobra jakość zdjęć na wszystkich przesłonach
+ plastyka obrazu na najniższych przesłonach
- brak gumowej uszczelki przy bagnecie
- jakość obrazu w brzegach kadru