Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
13. Podsumowanie
Obiektyw Olympus M.Zuiko Digital 25 mm f/1,8 to jasne standardowe szkło do aparatów systemu Mikro Cztery Trzecie. Daje ekwiwalent 50 milimetrów dla małego obrazka.
Plastikowa konstrukcja nie robi najlepszego wrażenia, chociaż wszystkie elementy są dobrze spasowane. Korzystanie z rowkowanego pierścienia ostrości nie sprawiało nam problemu. Minusem jest plastikowy pierścień, który należy zdjąć, kiedy chcemy założyć osłonę przeciwsłoneczną.
Autofokus działał szybko i sprawnie. Warto pamiętać jednak o tym, żeby na niskich przysłonach wykonać kilka naświetleń. Obiektyw nie ma wbudowanej stabilizacji, dlatego sprawdziliśmy jak działa ona razem z aparatem Olympus OM-D E-M5. Udało nam się wydłużyć ekspozycję o 3 EV.
W kwestii rozdzielczości obrazu obiektyw Olympus M.Zuiko Digital 25 mm f/1,8 oferuje bardzo dobre rezultaty. Obraz można uznać za użyteczny już od f/1,8, zarówno w centrum jak i na brzegach kadru. Najwyższą rozdzielczość osiąga on w okolicach f/4-f/5,6.
Piętą achillesową nowego M.Zuiko jest winietowanie, które może być uciążliwe. Obiektyw ma też problemy z aberracją chromatyczną w brzegach kadru. Na pocieszenie można dodać, że szkło dość dobrze sobie radzi z odblaskami i ma małą dystorsję.
Olympus M.Zuiko Digital 25 mm f/1,8 to ciekawy obiektyw standardowy, który może być z powodzeniem wykorzystywany w takich dziedzinach jak krajobraz, portret, fotografia architektury czy reportaż. Oferuje bardzo dobrą rozdzielczość, a jedyną jego poważniejszą wadą jest winietowanie, które możemy szybko usunąć w procesie postprodukcji. Jeżeli szukamy dobrego ekwiwalentu 50mm, to Olympus M.Zuiko Digital 25 mm f/1,8 spełnia wszystkie warunki. To propozycja stosunkowo jasna, z korzystnym stosunkiem jakości do ceny, którą na pewno powinniśmy wziąć pod uwagę, jeżeli poszukujemy tego typu ogniskowej do naszego bezlusterkowca.
+ skuteczny autofokus
+ bardzo dobra rozdzielczość obrazu
+ osłona przeciwsłoneczna w zestawie
+ małe odblaski
- brak uszczelnień
- jakość wykonania
- wysoki poziom winietowania
- nie najlepiej skorygowana aberracja chromatyczna