Carl Zeiss Apo-Sonnar T* 135mm f/2 - test

W ubiegłym roku podczas targów Photokina firma Zeiss zaprezentowała nowy teleobiektyw. Carl Zeiss Apo-Sonnar T* 135mm f/2 to niezwykle ciekawa konstrukcja, która wykracza poza standardowe rozwiązania. Zobaczcie jak ten obiektyw sprawdził się w naszym teście.

Autor: Patryk Wiśniewski

8 Listopad 2013
Artykuł na: 17-22 minuty

3. Konstrukcja

Carl Zeiss Apo-Sonnar T* 135mm f/2 to niezwykle solidna konstrukcja wykonana w całości z metalu. Szkło charakteryzuje się prostym i funkcjonalnym wzornictwem. Może trochę dziwić srebrny pierścień służący do mocowania filtrów. Dzięki pomalowaniu go na czarno konstrukcja zyskałaby na prostocie i elegancji. Obiektyw został wykonany w Japonii, o czym zapewnia nas wygrawerowany napis.

W skład zestawu handlowego wchodzi tylny oraz przedni dekielek. O ile do tylnego nie mieliśmy zastrzeżeń, to przedni pozostawia dużo do życzenia. Mimo dwóch uchwytów (wewnętrzy i zewnętrzny) korzystanie z niego nie jest wygodne. Oba uchwyty są zbyt płaskie, co powodowało częste wypadanie z dłoni i na dłuższą metę może być denerwujące.

Do obiektywu dołączona jest także metalowa, bardzo porządnie wykonana osłona przeciwsłoneczna. Jej wnętrze zostało wyciemnione.

Wadą obiektywu może być waga. Zestaw z pełnoklatkową lustrzanką nie jest najbardziej komfortowy, ale nie powinno to nikogo dziwić - w końcu to szkło, do którego producent podszedł bezkompromisowo.

Obiektyw nie jest uszczelnione. Rowkowany pierścień ustawiania ostrości jest szeroki i umożliwia swobodne przeostrzanie. Delikatny opór pozwala na precyzyjne ustawienie ostrości. Kąt obrotu pierścienia to aż 270 stopni. W wizjerze widzimy potwierdzenie ostrości.

Carl Zeiss Apo-Sonnar 135mm f/2 składa się z 11 elementów w 8 grupach. Cztery soczewki zostały wykonane ze specjalnego rodzaju szkła, które mają niwelować wady optyczne. Przysłona składa się z 9 ułożonych kołowo listków, co ma zapewnić świetny efekt bokeh. Minimalna odległość ostrzenia wynosi 0,8 metrów. Obiektyw waży 930 gramów, a jego wymiary to 145 x 96 milimetrów.

1. Wstęp

2. Specyfikacja

3. Konstrukcja

4. Ustawianie ostrości

5. Stabilizacja

6. Rozdzielczość RAW

7. Rozdzielczość JPEG

8. Rozmycie

9. Aberracja chromatyczna

10. Dystorsja

11. Winietowanie

12. Odblaski

13. Podsumowanie

14. Zdjęcia do pobrania

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)