Canon EF 28mm f/2.8 IS USM - test

Canon EF 28mm f/2.8 IS USM to następca wysłużonej stałki skierowanej do amatorów. Z poprzednikiem łączą go tylko rozmiary. W nowej wersji zmieniono obudowę, pierścień ostrości oraz dodano cichy silnik ultradźwiękowy i stabilizację.

Autor: Patryk Wiśniewski

10 Maj 2013
Artykuł na: 17-22 minuty

3. Konstrukcja

W pudełku firmowym oprócz obiektywu znajdziemy dekielki przedni oraz tylni. Przedni nie należy do najlepiej wykonanych. Musimy bardzo dokładnie umieścić go przed przednią soczewką, w przeciwnym wypadku samoistnie spada.

Canon EF 28mm f/2.8 IS USM niewiele odbiega od swojego poprzednika pod względem wymiarów. Stosunkowo lekki obiektyw tworzy bardzo komfortowy zestaw razem z półprofesjonalnym body Canona EOS 5D Mark III. Na lustrzankach z matrycą w rozmiarze APS-C obiektyw daje ogniskową 45 mm.

Tył obiektywu został zakończony metalowym bagnetem. Miejsce mocowania producent oznaczył tradycyjną czerwoną kropką. Oprócz tego elementu na korpusie znajdują się szeroki pierścień ostrości oraz dwa przełączniki: AF/MF oraz IS ON/OFF.

Pierścień wyłożono antypoślizgowym materiałem z rowkami, dzięki czemu nie musimy obawiać się o przypadkowe ześlizgnięcie dłoni przy manualnym ostrzeniu. Przełączniki działają z wyraźnym oporem. Nie ma możliwości aby przypadkowo się przełączyły.

Szerokokątna stałka składa się z 9 elementów w 7 grupach. Średnica mocowania filtra wynosi 58mm, minimalna odległość ostrzenia to 23cm. Obiektyw o ogniskowej 28mm pokryje na pełnej klatce pole widzenia 75 stopni.

Obiektyw waży 260 gramów bez dekielków, jego wymiary to 68,4 x 51,5mm. Rozmiary nieznacznie się zmieniły, wyraźnie skoczyła waga, aż o 80 gram. W dalszych częściach przekonamy się, czy przełożyło się to kulturę pracy nowego obiektywu.

1. Wstęp

2. Specyfikacja

3. Konstrukcja

4. Ustawianie ostrości

5. Stabilizacja

6. Rozdzielczość RAW

7. Rozdzielczość JPEG

8. Rozmycie

9. Aberracja chromatyczna

10. Dystorsja

11. Winietowanie

12. Odblaski

13. Podsumowanie

14. Przykładowe zdjęcia do pobrania

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
24
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
37
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)