Canon EF 28mm f/2.8 IS USM - test

Canon EF 28mm f/2.8 IS USM to następca wysłużonej stałki skierowanej do amatorów. Z poprzednikiem łączą go tylko rozmiary. W nowej wersji zmieniono obudowę, pierścień ostrości oraz dodano cichy silnik ultradźwiękowy i stabilizację.

Autor: Patryk Wiśniewski

10 Maj 2013
Artykuł na: 17-22 minuty

3. Konstrukcja

W pudełku firmowym oprócz obiektywu znajdziemy dekielki przedni oraz tylni. Przedni nie należy do najlepiej wykonanych. Musimy bardzo dokładnie umieścić go przed przednią soczewką, w przeciwnym wypadku samoistnie spada.

Canon EF 28mm f/2.8 IS USM niewiele odbiega od swojego poprzednika pod względem wymiarów. Stosunkowo lekki obiektyw tworzy bardzo komfortowy zestaw razem z półprofesjonalnym body Canona EOS 5D Mark III. Na lustrzankach z matrycą w rozmiarze APS-C obiektyw daje ogniskową 45 mm.

Tył obiektywu został zakończony metalowym bagnetem. Miejsce mocowania producent oznaczył tradycyjną czerwoną kropką. Oprócz tego elementu na korpusie znajdują się szeroki pierścień ostrości oraz dwa przełączniki: AF/MF oraz IS ON/OFF.

Pierścień wyłożono antypoślizgowym materiałem z rowkami, dzięki czemu nie musimy obawiać się o przypadkowe ześlizgnięcie dłoni przy manualnym ostrzeniu. Przełączniki działają z wyraźnym oporem. Nie ma możliwości aby przypadkowo się przełączyły.

Szerokokątna stałka składa się z 9 elementów w 7 grupach. Średnica mocowania filtra wynosi 58mm, minimalna odległość ostrzenia to 23cm. Obiektyw o ogniskowej 28mm pokryje na pełnej klatce pole widzenia 75 stopni.

Obiektyw waży 260 gramów bez dekielków, jego wymiary to 68,4 x 51,5mm. Rozmiary nieznacznie się zmieniły, wyraźnie skoczyła waga, aż o 80 gram. W dalszych częściach przekonamy się, czy przełożyło się to kulturę pracy nowego obiektywu.

1. Wstęp

2. Specyfikacja

3. Konstrukcja

4. Ustawianie ostrości

5. Stabilizacja

6. Rozdzielczość RAW

7. Rozdzielczość JPEG

8. Rozmycie

9. Aberracja chromatyczna

10. Dystorsja

11. Winietowanie

12. Odblaski

13. Podsumowanie

14. Przykładowe zdjęcia do pobrania

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy na rynku pełnoklatkowy telezoom 400-800 mm ma być odpowiedzią na potrzeby fotografów przyrody, a zwłaszcza „ptasiarzy”. Czy jednak okaże się bardziej praktyczny od...
5
Sony FE 16 mm f/1.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16 mm f/1.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa szerokokątna stałka z serii G celuje w idealny balans pomiędzy modelami 14 mm f/1.8 i 20 mm f/1.8, oferując wysokiej jakości optykę w bardzo kompaktowej obudowie z przystępną...
11
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)