Olympus M. Zuiko ED 60mm f/2.8 - test

We wrześniu br. poznaliśmy plany firmy Olympus w zakresie wprowadzenia na rynek nowych obiektywów do systemu Mikro Cztery Trzecie: 12mm, 15mm, 17mm i 60 mm. Dziś prezentujemy test obiektywu makro M. Zuiko ED 60mm f/2.8.

Autor: Marcin Grabowiecki

16 Listopad 2012
Artykuł na: 17-22 minuty

13. Podsumowanie

Obiektyw Olympus M. Zuiko ED 60mm f/2.8 przetestowaliśmy zgodnie z procedurą DxO,

Teleobiektyw Olympusa to kolejne po M.Zuiko Digital ED 75mm f/1.8, M. Zuiko Digital ED 12mm f/2.0 i M. Zuiko Digital 45mm f/1.8 i M. Zuiko Digital 17 mm f/1.8 szkło premium w ofercie Olympusa. Tym samym mamy już pięć obiektywów stałoogniskowych, które dają ekwiwalenty 24mm, 34mm, 90mm, 120mm i 150mm.

Szkło o ogniskowej 60mm jest solidnie wykonanym obiektywem makro. Metalowa konstrukcja prezentuje się elegancko. Obiektyw kosztuje ok. 1800 zł.

Obiektyw oferuje skalę odwzorowania 1/1. Nawet przy tym odwzorowaniu trzyma światło f/2,8. Dzięki szerokiemu pierścieniowi z drobnymi rowkami oferuje on wygodne i precyzyjne ostrzenie.

W zestawie otrzymujemy tylko przedni i tylny dekielek. Dodanie pokrowca i osłony przeciwsłonecznej byłoby na pewno dobrym uzupełnieniem.

Zuiko 60mm w połączeniu z Olympusem E-PL5 działa sprawnie i szybko. W przypadku zdjęć makro warto jednak przymknąć przysłonę, aby być pewnym, że fotografowany obiekt będzie ostry. Trzeba pamiętać również o tym, że w gorszych warunkach oświetleniowych ostrzenie może zająć chwilę.

Obiektyw nie oferuje optycznej stabilizacji ponieważ system Olympusa dysponuje stabilizowanymi matrycami. Wraz z korpusem Olympus E-PL5 udało nam się wydłużyć ekspozycję o 1 EV.

Jeśli chodzi o jakość obrazu Olympus M. Zuiko ED 60mm f/2.8 daje bardzo dobre rezultaty. Obraz jest przyzwoity już od przysłony f/2.8. Wyraźniejszy spadek jakości następuje po przekroczeniu f/11. W formacie JPEG obiektyw tradycyjnie uzyskuje jeszcze lepsze rezultaty. Dzięki umiejętnemu operowaniu przesłoną możemy uzyskać plastyczne obrazy o założonej głębi ostrości.

Olympus M. Zuiko ED 60mm f/2.8 nie ma problemów z aberracją, która jest właściwie niewidoczna na odbitce w formacie 20x30cm. Dziwić może niesymetryczne rozłożenie aberracji chromatycznej na pikselach. Zjawisko dystorsji również jest niedostrzegalne dla ludzkiego oka.

Delikatne winietowanie może być widoczne na f/2.8 jednak już przymknięcie do f/4 daje wyraźną poprawę i wada ta przestaje praktycznie występować. Obiektyw nie ma też większych problemów z odblaskami i światłem wpadającym w obiektyw.

Olympus M. Zuiko ED 60mm f/2.8 to znakomite szkło wprost stworzone do zdjęć makro. Równie dobrze poradzi sobie w przypadku portretu, architektury i krajobrazu. Dzięki niemu uzyskamy bogate w szczegóły i barwy, plastyczne obrazy.

+ solidna budowa

+ jakość wykonania

+ prostota i wygoda obsługi

+ sprawnie działający autofokus

+ jakość i plastyka obrazu

+ niski poziom winietowania od f/4

- wielkość obiektywu

- winietowanie na f/2.8

- nierównomiernie rozłożona aberracja chromatyczna

- rozmycie na niskich przesłonach

Ocena (w skali 1-6):

Konstrukcja: 6

Autofokus: 5

Stabilizacja:

Rozdzielczość: 5

Rozmycie: 3

Aberracja chromatyczna: 4

Dystorsja: 5

Winietowanie: 5

Odblaski: 5

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)