Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
13. Podsumowanie
Obiektyw Olympus M. Zuiko ED 60mm f/2.8 przetestowaliśmy zgodnie z procedurą DxO,
Teleobiektyw Olympusa to kolejne po M.Zuiko Digital ED 75mm f/1.8, M. Zuiko Digital ED 12mm f/2.0 i M. Zuiko Digital 45mm f/1.8 i M. Zuiko Digital 17 mm f/1.8 szkło premium w ofercie Olympusa. Tym samym mamy już pięć obiektywów stałoogniskowych, które dają ekwiwalenty 24mm, 34mm, 90mm, 120mm i 150mm.
Szkło o ogniskowej 60mm jest solidnie wykonanym obiektywem makro. Metalowa konstrukcja prezentuje się elegancko. Obiektyw kosztuje ok. 1800 zł.
Obiektyw oferuje skalę odwzorowania 1/1. Nawet przy tym odwzorowaniu trzyma światło f/2,8. Dzięki szerokiemu pierścieniowi z drobnymi rowkami oferuje on wygodne i precyzyjne ostrzenie.
W zestawie otrzymujemy tylko przedni i tylny dekielek. Dodanie pokrowca i osłony przeciwsłonecznej byłoby na pewno dobrym uzupełnieniem.
Zuiko 60mm w połączeniu z Olympusem E-PL5 działa sprawnie i szybko. W przypadku zdjęć makro warto jednak przymknąć przysłonę, aby być pewnym, że fotografowany obiekt będzie ostry. Trzeba pamiętać również o tym, że w gorszych warunkach oświetleniowych ostrzenie może zająć chwilę.
Obiektyw nie oferuje optycznej stabilizacji ponieważ system Olympusa dysponuje stabilizowanymi matrycami. Wraz z korpusem Olympus E-PL5 udało nam się wydłużyć ekspozycję o 1 EV.
Jeśli chodzi o jakość obrazu Olympus M. Zuiko ED 60mm f/2.8 daje bardzo dobre rezultaty. Obraz jest przyzwoity już od przysłony f/2.8. Wyraźniejszy spadek jakości następuje po przekroczeniu f/11. W formacie JPEG obiektyw tradycyjnie uzyskuje jeszcze lepsze rezultaty. Dzięki umiejętnemu operowaniu przesłoną możemy uzyskać plastyczne obrazy o założonej głębi ostrości.
Olympus M. Zuiko ED 60mm f/2.8 nie ma problemów z aberracją, która jest właściwie niewidoczna na odbitce w formacie 20x30cm. Dziwić może niesymetryczne rozłożenie aberracji chromatycznej na pikselach. Zjawisko dystorsji również jest niedostrzegalne dla ludzkiego oka.
Delikatne winietowanie może być widoczne na f/2.8 jednak już przymknięcie do f/4 daje wyraźną poprawę i wada ta przestaje praktycznie występować. Obiektyw nie ma też większych problemów z odblaskami i światłem wpadającym w obiektyw.
Olympus M. Zuiko ED 60mm f/2.8 to znakomite szkło wprost stworzone do zdjęć makro. Równie dobrze poradzi sobie w przypadku portretu, architektury i krajobrazu. Dzięki niemu uzyskamy bogate w szczegóły i barwy, plastyczne obrazy.
+ solidna budowa
+ jakość wykonania
+ prostota i wygoda obsługi
+ sprawnie działający autofokus
+ jakość i plastyka obrazu
+ niski poziom winietowania od f/4
- wielkość obiektywu
- winietowanie na f/2.8
- nierównomiernie rozłożona aberracja chromatyczna
- rozmycie na niskich przesłonach
Ocena (w skali 1-6):
Konstrukcja: 6
Autofokus: 5
Stabilizacja:
Rozdzielczość: 5
Rozmycie: 3
Aberracja chromatyczna: 4
Dystorsja: 5
Winietowanie: 5
Odblaski: 5