Fujinon XF 35 mm f/1.4 R - test obiektywu

Podstawowym obiektywem dla wielu użytkowników aparatu Fujifilm X-Pro1 będzie Fujinon XF 35 mm f/1.4 R. Jasny ekwiwalent standardu to bardzo dobra propozycja dla kogoś, kto dopiero zaczyna budować swój system.

Autor: Patryk Wiśniewski

20 Lipiec 2012
Artykuł na: 23-28 minut

13. Podsumowanie

Obiektyw Fujinon XF 35 mm f/1.4 R przetestowaliśmy zgodnie z procedurą DxO. Wyszedł z niej "z tarczą". Dla wielu użytkowników tego systemu będzie pierwszym i podstawowym szkłem. Producent musiał więc sprostać niemałym oczekiwaniom, które będzie musiał spełniać ten obiektyw w zestawie z aparatem Fujifilm X-Pro1.

Jak przystało na obiektyw tej klasy jakości wykonania nie możemy nic zarzucić. Bagnet wykonano z metalu oraz został dobrze oznaczony, dzięki czemu bez problemowo instalujemy obiektyw na korpusie. Obudowa została wykonana z bardzo dobrych jakościowo materiałów, prążkowanie na pierścieniu przysłony skutecznie chroni przed ześlizgnięciem ręki. Jedynym problemem jaki czyha na użytkownika jest jego skok, który praktycznie uniemożliwia wygodne manualne ostrzenie. Pierścień przysłony chodzi płynnie z wyczuwalnymi klikami. Na jego powierzchni również są delikatne żłobienia, które umożliwiają komfortową obsługę. Podobnie jak testowany przez nas Fujinon XF 18 mm f/2 R obiektyw przychodzi w bardzo eleganckim opakowaniu, w którym oprócz dwóch podstawowych dekielków znajdziemy także: osłonę przeciwsłoneczną oraz zakrywkę do niej pasującą.

O problemach z autofokusem w tym modelu pisaliśmy już kilkukrotnie - liczymy na jego poprawę wraz z pojawianiem się kolejnych aktualizacji firmware'u. W tym momencie należy pamiętać aby powtarzać ujęcia, zwłaszcza na niskich wartościach przysłony. To co na pewno można zarzucić producentowi to tradycyjny silnik, a nie jego ultradźwiękowy odpowiednik. W tej klasie sprzętu tego typu rozwiązanie powinno być standardem.

Jeśli chodzi o właściwości optyczne, obiektyw zachowuje się nie najlepiej tylko dla maksymalnego otworu względnego, gdzie notujemy wyniki poniżej oczekiwań zarówno w centrum jak i na brzegach kadru. Jakość obrazu bardzo szybko ulega poprawie i już dla przysłony f/2.8 notujemy dobre wyniki zarówno w centrum jak i na brzegach kadru. Najlepsze osiągi zanotowaliśmy dla przysłony f/4, na kolejnych wartościach obserwowaliśmy stopniowy spadek funkcji MTF50 dla centrum kadru, które zrównało się z wartościami osiąganymi na brzegach. W przypadku zdjęć zapisywanych w formacie JPEG, algorytmy dobrze radzą sobie z wyostrzaniem obrazu, wartości funkcji MTF50, ulegają podwyższeniu i wyrównaniu w stosunku do tych zanotowanych dla surowych plików.

Wady optyczne zostały bardzo dobrze skorygowane przez producenta. Aberracja chromatyczna jest praktycznie nie zauważalna i nie wpływa negatywnie na jakość obrazu. Nikogo nie powinna dziwić minimalna dystorsji, przy standardowym obiektywie jej występowanie byłoby dość dziwnym zjawiskiem. W przypadku winietowania obiektyw po raz drugi zalicza wpadkę dla maksymalnego otworu względnego. Podobnie jednak jak w przypadku innych działów obraz ulega bardzo szybkiej poprawie i dla przysłony f/2, winieta nie wpływa w znaczny sposób na jakość naszych zdjęć.

Fujinon XF 35 mm f/1.4 R dobrze radzi sobie także z odblaskami. Aby osiągnąć nieprzyjemny dla oka rezultat, należy się bardzo postarać przy zdjętej osłonie przeciwsłonecznej. Z założonym "tulipanem" praktycznie nie musimy obawiać się o niekontrolowane flary.

Jasny standard sygnowany logiem Fujinona spełnia praktycznie wszystkie wymogi, które mamy w stosunku do tego typu obiektywów. Jedyne zastrzeżenia jakie się pojawiają dotyczą maksymalnego otworu względnego. Na wszystkich pozostałych wartościach przysłony obiektyw notuje bardzo dobre rezultaty. Wady optyczne nie dają się we znaki w czasie fotografowania. W połączeniu z flagowym korpusem serii X - Fujifilm X-Pro1 użytkownicy otrzymują bardzo dobry jakościowo zestaw, który umożliwi im swobodne fotografowanie w wielu sytuacjach. Szkoda, że producent zdecydował się na elektroniczne przełożenie pierścienia ostrości oraz podobnie jak w przypadku szerokokątnej 18-tki użył miękkiego lakieru do pokrycia osłony przeciwsłonecznej.

+ jakość wykonania

+ rozdzielczość obrazu w centrum kadru

+ rozdzielczość obrazu na brzegach kadru

+ dobrze skorygowana aberracja chromatyczna

+ mała dystorsja

+ niski poziom winietowania

+ skuteczne powłoki antyrefleksyjne

+ bogaty zestaw handlowy

- elektroniczne przełożenie pierścienia ostrości

- ostrość na maksymalnym otworze względnym

- winietowanie na maksymalnym otworze względnym

- delikatny lakier osłony przeciwsłonecznej

- brak stabilizacji w systemie

Ocena (w skali 1-6):

Konstrukcja: 4.5

Autofokus: 3

Stabilizacja: 1

Rozdzielczość: 5

Rozmycie: 5

Aberracja chromatyczna: 5

Dystorsja : 5

Winietowanie: 4.5

Odblaski: 4.5

Fujinon XF 35 mm f/1.4 R otrzymał w swojej klasie wynik 74%
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)