Nikon D3S - test

Nikon D3S jest bezpośrednim następcą modelu D3, który miał premierę w sierpniu 2007 roku. W międzyczasie Nikon zaprezentował studyjną wersję czyli model D3X, który charakteryzuje się 24,5-megapikselową matrycą. Teraz przyszedł czas na nowy aparat dla reporterów, który będzie oferował dobrą jakość zdjęć na wysokich czułościach - nawet do ISO 12800 i szybki tryb zdjęć seryjnych.

Autor: Marcin Falana

22 Styczeń 2010
Artykuł na: 49-60 minut

6. Fotografowanie

Szybkość działania
Nikon D3S jest gotowy do wykonania zdjęcia w momencie włączenia aparatu. Nawet gdy ustawimy czyszczenie matrycy przy włączaniu D3S nie daje odczuć żadnego opóźnienia. Trudno też narzekać na reakcję aparatu na naciśnięcie spustu migawki. Zdjęcie jest wykonywane dokładnie w momencie, który sobie założyliśmy. No cóż, nie spodziewaliśmy się innych wyników, w końcu D3S jest jedną z najbardziej zaawansowanych lustrzanek na rynku.

Przy korzystaniu z karty pamięci SanDisk Extreme Pro UDMA 6 bufor da się jedynie przytkać serią zdjęć z RAW-ami. Poza tym D3S zgrywa zdjęcia i filmy ma bieżąco.

Jeżeli chodzi o zdjęcia seryjne to producent deklaruje prędkość 9 kl/s w formacie FX i 11 kl/s w formacie DX. Nikon D3S trzyma deklarowane prędkości, w formacie JPEG zwalnia dopiero po 8 s czyli wykonaniu około 80 klatek. Przy zapisie tylko plików RAW D3S trzyma 9 kl/s przez około 4 s - 37 klatkek. Gdy korzystamy z plików JPEG + RAW aparat łapie czkawkę po 3,5 s czyli 32 klatkach.

Pomiar ostrości
Nikon D3S jest głównie skierowany do reporterów, dla których bardzo ważnym parametrem jest prędkość działania autofokusa. D3S może być pod tym względem pewną wykładnią jakości. Z obiektywami 24-70 f/2.8G ED i 70-200 f/2.8G wyposażonymi w silnik ultradźwiękowy ustawianie ostrości jest błyskawiczne. Poza pokazem mody, na którym D3S właściwie mnie nie zawiódł wykonałem kilka zdjęć samochodów jadących z dużą prędkością w trybie ciągłym autofokusa. D3S poradził sobie z tymi zadaniami jak na profesjonalistę przystało. Oczywiście trzeba ostrzyć na kontrastowe miejsca czy linie - możemy mieć wtedy pewność, że D3S nas nie zawiedzie i uchwycimy w ostrości interesujący nas motyw. Nawet przeostrzenie z odległości minimalnej do maksymalnej trwa moment, a obserwowanie pracy autofokusa w trybie ciągłym robi duże wrażenie. Aparat właściwe ostrzy na bieżąco.

Nikon D3S korzysta z modułu autofokusa Multi-CAM 3500FX i daje nam do dyspozycji 51 punktów z czego 15 to czujniki krzyżowe. Jeżeli jednak wybór spośród 51 pól jest zbyt szeroki, możemy w menu aparatu zdecydować się na węższy zakres 11 pól.
zakładka ilości aktywnych pól AF

Do obsługi autofokusa służą dwie dźwignie. Pierwsza z nich umieszczona została na przedniej ściance poniżej przycisku zwalniającego bagnet. Przy jej pomocy ustalamy czy ostrość ma być ustawiana w trybie ciągłym, pojedynczym czy manualnym. Najczęściej wybierany przez reporterów tryb ciągły został umieszczony w skrajnym położeniu dźwigni dzięki czemu można go łatwo ustawić bez potrzeby zerkania na aparat. W środkowym położeniu znalazł się tryb pojedynczy co także ułatwia jego uruchomienie.

Druga dźwignia umieszczona na tylnej ściance tuż pod nawigatorem służy do ustalenia sposobu wyboru pół autofokusa. Do dyspozycji mamy pomiar pojedynczy, w którym działa tylko wybrane przez nas nawigatorem pole AF. Kolejna metoda to pomiar wybranego punktu AF ze wspomaganiem przez pola sąsiadujące. Działa ona w ten sposób w tybie ciągłym, dodatkowo w menu aparatu możemy wybrać z ilu sąsiadujących punktów AF będzie korzystał aparat. Do dyspozycji mamy 9, 21, 51 pól wspomagających lub 51 z wykorzystaniem śledzenia 3D, w którym D3S rozpoznaje między innymi wielkość przedmiotu. Ostatnia metoda jest w pełni automatyczna i aparat sam decyduje o punkach ustawiania ostrości.


Pomiar światła
Nikon D3S oferuje matrycowy pomiar światła 3D Color Matrix II korzystający z 1005-pikselowego czujnika RGB - działa on z obiektywami typu G i D. Jeżeli dysponujemy innymi obiektywami z procesorem D3S korzysta wtedy z pomiaru matrycowego Color Matrix II. W przypadku podpięcia obiektywu bez procesora pomiar matrycowy Color Matrix jest dostępny po wprowadzeniu danych obiektywu - ogniskowej i maksymalnego otworu przysłony - w menu ustawień. Jeżeli te dane nie zostaną określone, stosowany jest pomiar centralny.

Poza tym do dyspozycji mamy pomiar centralnie ważony - aparat dokonuje pomiaru w całym kadrze jednak największą wagę przypisuje obszarowi okręgu o średnicy 12 mm pośrodku wizjera. Jeżeli korzystamy z obiektywu z procesorem mamy możliwość dostosowania obszaru pomiaru w menu ustawień osobistych. Do dyspozycji mamy okręgi o średnicy: 8, 12, 15, 20 mm, możemy także skorzystać z pomiaru uśrednionego na podstawie całego kadru.
zakładka obszaru pomiaru centralnego

W profesjonalnej lustrzance nie mogło zabraknąć pomiaru punktowego, który korzysta z koła o średnicy 4 mm - około 1,5% kadru. Środek obszaru leży w bieżącym punkcie ostrości.

Tryby ekspozycji
Nikon D3S to propozycja dla zawodowców więc wśród dostępnych trybów ekspozycji nie znajdziemy programów tematycznych ani pełnej automatyki. Do dyspozycji mamy standardowy dla lustrzanek zestaw trybów ekspozycji:
  • P - automatyka z fleksją
  • S - preselekcja czasu
  • A - preselekcja przysłony
  • M - tryb manualny
Zmiany trybu ekspozycji dokonujemy tylną tarczą po wciśnięciu i przytrzymaniu przycisku MODE. Chyba, że ustawimy funkcję - Puść przycisk, by użyć pokrętła, wtedy wystarczy wcisnąć przycisk i następnie zmienić tryb ekspozycji. Tak czy inaczej zmiana trybu ekspozycji jest wygodna i możemy jej dokonać prawą ręką podczas trzymania nią aparatu. W podobny sposób dokonujemy korekty ekspozycji - po wciśnięciu przycisku z symbolem +/-, który także znajduje się obok spustu migawki, tylną tarczą ustalamy odpowiednią wartość.

Bracketing
Nikon D3S oferuje szerokie możliwości bracketingu. Do dyspozycji mamy bracketing ekspozycji, błysku, ekspozycji i błysku, balansu bieli i funkcji D-Lighting. W celu ustalenia z jakim bracketing-iem mamy do czynienia musimy sięgnąć do menu aparatu.
zakładka bracketingu

Gdy już zdecydujemy się na konkretny sposób to bracketing uruchamiamy za pomocą dedykowanego przycisku na grzybku w połączeniu z tarczami nastaw. Jest to wygodne i szybkie rozwiązanie.

Balans bieli
Jak przystało na sprzęt dla zawodowców Nikon D3S oferuje wszystkie możliwe tryby balansu bieli. Dostajemy się do nich za pomocą dedykowanego przycisku WB lub przez menu aparatu. Do dyspozycji mamy sześć ustawień zdefiniowanych, balans bieli w Kelvinach i ustawienie manualne na białą/szarą kartę. Na uwagę zasługuje przyjazne rozwiązanie balansu bieli według wzorca. Wystarczy wcisnąć i przytrzymać przycisk WB, a w momencie jak symbol PRE zacznie migać sfotografować jakiś biały / neutralny element. Aparat wyświetla wtedy komunikat GOOD i możemy fotografować ze zdefiniowanym na nowo balansem bieli.
zakładka balansu bieli

Automatyczny balans bieli radzi sobie dobrze ze światłem dziennym i jarzeniowym. W naszym studiu testowym automatyczny balans bieli dobrze zinterpretował światło jarzeniowe i dał bardzo zbliżone rezultaty do balansu bieli według wzorca na białą kartę. Automat trochę gorzej radzi sobie ze światłem o niskiej temperaturze barwowej jak lapy sodowe.
górne zdjęcie balans bieli auto, dolne zdjęcie według wzorca

Warto skorzystać wtedy z RAW-ów lub rozbudowanej zakładki światło jarzeniowe - poniżej.


Filmowanie
Nikon D3S podobnie jak D90, D5000 i D300s należy do lustrzanek umożliwiających nagrywanie klipów wideo w najwyższej jakości 1280 x 720 pikseli z prędkością 24 kl/s. Podczas nagrywania możemy korzystać z pomiaru ostrości opartego na zasadzie detekcji kontrastu. Punkt AF możemy ustawić dowolnie w zakresie całego kadru. Szybkość ostrzenia nie powala na kolana więc jeżeli chcemy nakręcić naprawdę fajne ujęcie z przejściem od nieostrości do ostrości to musimy zastosować manualne ustawianie ostrości. Podczas filmowania do dyspozycji mamy wszystkie czułości ISO oraz zmiany przysłony - dzięki czemu możemy uzyskać efekt małej głębi ostrości czu atrakcyjnie wyglądające bokeh.

Dźwięk można rejestrować za pomocą wbudowanego mikrofonu monofonicznego lub opcjonalnego zewnętrznego mikrofonu, który podłączamy do gniazda mikrofonu mini jack. D3S rejestruje filmy w formacie AVI.

Podsumowanie
Nikon D3S oferuje wszystko co jest potrzebne w pracy reportera. Poza szybkością działania i znakomitym systemem autofokusa należy zwrócić uwagę na rozbudowany pomiar światła, umożliwiający dostosowanie go do własnych preferencji. Poza tym D3S pozwala na nagrywanie filmów w rozdzielczości 720p.

+ szybkość działania
+ zdjęcia seryjne - 9 kl/s w pełnej rozdzielczości
+ 15 krzyżowych / 51 wszystkich punktów AF
+ szybki tryb ciągły autofokusa
+ rozbudowany pomiar światła
+ rozbudowany bracketing
+ filmy w jakości 1280 x 720 pikseli

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
27
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
35
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
44
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)