Canon EOS 7D - Fotografowanie

Zapraszamy do lektury testu Canona EOS 7D - najbardziej zaawansowanej lustrzanki tego producenta z matrycą o rozmiarze APS-C. Dotychczas w ofercie Canona brakowało niepełnoklatkowej, szybkiej lustrzanki reporterskiej, która mogłaby być pomostem między korpusami amatorskimi, a serią 1D. EOS 7D ma uzupełnić ofertę Canona w tym segmencie.

Autor: Michal Grzegorczyk

6 Listopad 2009
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

6. Fotografowanie

Szybkość działania
Canon EOS 7D jak przystało na aparat reporterski jest gotowy do wykonania zdjęcia momentalnie po przełączeniu włącznika na pozycję ON. Trudno też narzekać na reakcję aparatu na naciśnięcie spustu migawki. EOS 7D robi zdjęcie dokładnie wtedy kiedy chcemy.

Ważnym elementem w pracy reportera są zdjęcia seryjne, według producenta 7D osiąga prędkość 8 kl/s w serii 126 JPEG-ów - Large/Fine(Quality 8) i 15 RAW-ów. Jeżeli chodzi o JPEG-i w najwyższej rozdzielczości to 7D trzyma 8 kl/s przez pierwszą sekundę, następnie w czasie 10 s wykonał 70 klatek, z czego wynika, że w tym formacie jest to raczej 7 kl/s. Jeżeli chodzi o RAW-y to 7D trzyma deklarowane 8 kl/s w serii 15 klatek. Jednym słowem jest to jeden z najszybszych aparatów w klasie zaawansowanych lustrzanek.

Jeżeli chodzi o bufor to 7D nie daje właściwie odczuć jego zajętości. Oczywiście po długiej serii zdjęć w RAW-ach czerwona dioda miga dość długo jednak, jeżeli fotografujemy w JPEG-ach bufor jest opróżniany prawie na bieżąco.

Odtwarzanie nie nastręcza większych problemów, 7D przewija zdjęcia jak animację i powiększa je w szybki sposób. Także przewijanie powiększeń trwa chwilę.

Pomiar ostrości
Canon 7D oferuje 19 punktów AF i wszystkie to pola krzyżowe (centralne f/2.8). Poza tym do dyspozycji mamy jeden z trzech trybów działania:
  • ONE SHOT - po ustawieniu ostrości autofokus jest blokowany i można dowolnie zmieniać kadr
  • AI SERVO - tryb śledzenia, do obiektów w ruchu
  • AI FOCUS - tryb automatyczny, który rozpoznaje ruch przedmiotu w kadrze i wtedy przełącza pracę z ONE SHOT na AI SERVO
Bardzo ważnym elementem dla aparatu reporterskiego jest szybkie i cele ustawianie ostrości. Pod tym względem 7D nie zawodzi - w dobrym oświetleniu autofokus jest szybki i celny, nie można też narzekać na tryb ciągły, który z profesjonalnymi szkłami pozwala na komfortowe fotografowanie obiektów w ruchu. Gdy nastawimy tryb ciągły z priorytetem wyzwalania na ostrość aparat szybko zmienia ostrość i momentalnie wyzwala migawkę.

Jedynym z dwóch elementów, który działa denerwująco jest światło wspomagające autofokus - 7D korzysta z przerywanych błysków wbudowanej lampy błyskowej lub dedykowanej lampy reporterskiej. Jest to sposób skuteczny jednak wiąże się z oślepianiem fotografowanego obiektu.
zakładka AF w menu funkcji indywidualnych

Drugim jest zakładka dostosowująca autofokus do naszych potrzeb. Przebrnięcie przez nią kosztuje chwilę czasu i odrobinę frustracji - komendy: Wyłącz, Włącz, Rejestruj i do tego Zastosuj nie wróżą łatwej obsługi. Jednak gdy już przez to przejdziemy 7D pozwala na korzystanie z różnych trybów działania autofokusa, a te zaznaczone będą trybami dostępnymi w menu ekranowym. Dzięki czemu możemy tam umieścić tylko te z których najczęściej korzystamy.
tryby AF szybie menu ekranowe Q


Pomiar światła
Za pomiar światła odpowiedzialny jest 63-strefowy fotoelement krzemowy. Pozwala na wybór jednego z czterech sposobów pomiaru:
  • wielosegmentowy - połączony z dowolnym punktem AF
  • skupiony - wykorzystujący około 9,4 % wizjera
  • punktowy - wykorzystujący około 2,3 % centrum kadru
  • centralnie ważony uśredniony

wybór trybu pomiaru światła

Tradycyjnie w lustrzankach Canona trzeba uważać na oznaczenia trybu pomiaru światła na górnym wyświetlaczu. Pomylić się może pomiar centralnie ważony - oznaczony pustym prostokącikiem z pomiarem wielosegmentowym. Właściwie jedynym trybem co do, którego nie można mieć wątpliwości jest pomiar punktowy. Jeżeli zapomnimy jaki symbol oznacza jaki tryb pomiaru możemy wystarczy wyświetlić na tylnym monitorze informację. Po naciśnięci przycisku służącego do zmiany trybu pomiaru światła pojawi się ich lista z pełnymi nazwami.

Pomiar punktowy wykorzystujący 2,3 % kadru zbliża 7D do Nikona D300 i D300s, w porównaniu z modelem 50D, który oferuje 3,8 % jest dużo lepiej.

Praca poszczególnych metod pomiaru nie budzi zastrzeżeń - działają one zgodnie ze swoimi charakterystykami. Podczas testu najczęściej korzystałem z pomiaru wielosegmentowego, który sprawował się bez zarzutów. Podczas korzytsania z tego trybu warto pamiętać o powiązaniu go z wybranym przez nas punktem AF. Skutkuje to dostosowaniem ekspozycji do przedmiotu, na który ostrzymy.
porównanie pomiaru ekspozycji przy różnych punktach AF

Test pomiaru punktowego polegający na fotografowaniu dłoni w różnych warunkach oświetleniowych dawał bardzo zbliżone rezultaty.

Tryby ekspozycji
Jak przystało na lustrzankę z wyższej półki na tarczy trybów 7D nie znajdziemy trybów tematycznych. Do dyspozycji mamy dwa tryby w pełni automatyczne - zielony i CA (kreatywny auto), tryb półautomatyczny P i manualne tryby Tv - preselekcja czasu, Av - preselekcja przysłony, M - manualny, oraz B. Poza tym możemy skorzystać z jednego z trzech trybów C1, C2, C3, które pozwalają na zapisanie pod nimi większości ustawień aparatu łącznie z wyborem trybu fotografowania.
tarcza trybów fotografowania


Bracketing
EOS 7D pozwala na bracketing ekspozycji i balansu bieli. Do bracketingu ekspozycji dostajemy się za pomocą menu głównego lub szybkiego manu ekranowego Q. Gdy wejdziemy do zakładki ekspozycji (poniżej) to przednią tarczą zmianiamy wartość bracketingu.
zakładka bracketingu


Balans bieli
EOS 7D jak przystało na zaawansowaną lustrzankę oferuje wszystkie możliwe tryby balansu bieli. Dostajemy się do nich za pomocą dedykowane przycisku, szybkiego menu - Q lub menu aparatu. Do dyspozycji mamy ustawienia: auto, sześć ustawień zdefiniowanych, balans bieli według wzorca na białą kartkę i w Kelvinach.
wybór balansu bieli szybkie menu Q

górne zdjęcie balans bieli auto, dolne zdjęcie według wzorca

Automatyczny balans bieli radzi sobie bardzo dobrze właściwie interpretując zarówno światło dzienne jak i inne sztuczne źródła światła. W naszym studiu automatyczny balans bieli nieźle poradził sobie z interpretacją światła jarzeniowego, w porównaniu z ustawieniem według wzorca odchylenia nie przekraczają 3 punktów w składowych RGB.
zakładka bracketingu i dostrajania balansu bieli

Dodatkowo mamy możliwość dostosowania balansu bieli na wykresie i zastosowania bracketingu - ilustracja powyżej.

Jeżeli chodzi o ustawianie balansu bieli według wzorca to zabrakło w 7D, podobnie jak w innych lustrzankach Canona, szybkiej metody wprowadzenia wzorca bez potrzeby wchodzenia do menu głównego. Poza tym system działa bez zarzutów - musimy na dowolnych ustawianiach balansu bieli zrobić zdjęcie czemuś białemu i następnie ustawić to zdjęcie jako wzorzec bieli w menu aparatu. Kolejne zdjęcia zostaną już wykonane z balansem bieli odpowiednim do źródła światła.

Opcje korekty obrazu
Canon 7D oferuje kilka metod korekty obrazu. Pierwsza z nich pozwala na wybór jednego z sześciu zdefiniowanych stylów obrazu oraz trzech ustawień, które możemy zdefiniować. Do stylów obrazu dostajemy się za pomocą dedykowanego przycisku, szybkiego menu Q lub menu aparatu.
zakładka stylu obrazu

Po otwarciu zakładki Styl obrazów mamy dostęp do zmiany wartości wyostrzenia, kontrastu, nasycenia i tonu koloru. W stylu monochromatycznym mamy dostęp do wyostrzenia, kontrastu, efektu filtrów i tonalności.
zakładka stylu obrazu

Drugim sposobem korekty obrazu jaki oferuje 7D jest funkcja - Priorytrt jasnych partii obrazu, którą znajdziemy w zakładce OBRAZ w menu funkcji indywidualnych. Pozwala ona na zmniejszenie ryzyka prześwietlenia najjaśniejszych obszarów zdjęcia. Jest to przydatna funkcja podczas fotografowania kontrastowych scen, gdy nie chcemy mieć prześwietlonych świateł.

Trzecią funkcją, która pozwala na korektę obrazu jest Automatyczny optymalizator jasności, który umożliwia nam poprawienie jasności i ilości szczegółów w cieniach. Producent zastrzega jednak, że podczas korzystania z funkcji Priorytetu jasnych partii obrazu i Automatycznego optymalizatora jasności może wzrosnąć ilość szumu. Osobiście wolę zrobić zdjęcie w formacie RAW i następnie wywołać go odpowiednio do własnych preferencji.

Filmowanie
Po modelach EOS 5D Mark II i EOS 500D, EOS 7D jest trzecim modelem Canona wyposażonym w możliwość nagrywania filmów video. EOS 7D umożliwia manualne ustawianie przysłony i czasu. W najwyższej rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli możemy nagrywać filmy z prędkością 30, 25 lub 24 kl/s w formacie MOV (H.264). W rozdzielczości 1280 x 720 do dyspozycji mamy też prędkość 60 i 50 kl/s. Wbudowany mikrofon nagrywa dźwięk mono. Do dyspozycji mamy też gniazdo mikrofonu do którego możemy podłączyć mikrofon zewnętrzny, który będzie nagrywał dźwięk stereo.

Podczas filmowania możemy skorzystać z autofokusa, dział on jednak dość wolno i dodatkowo otwiera przysłonę co skutkuje rozjaśnieniem ekspozycji ma moment. Pozostaje manualne ustawianie ostrości, które może dawać rewelacyjne rezultaty szczególnie gdy korzystamy z jasnych szkieł, które dają małą głębię ostrości.

Podsumowanie
Praca z modelem 7D należy do przyjemności. Nie bałbym się go zabrać zarówno na zdjęcia ślubne jak i na zawody sportowe. Myślę też, że dobrze poradzi sobie ze zdjęciami studyjnymi. Na plus przemawiają - szybkość działania, prędkość AF i pomiar światła. Poza tym mamy możliwość nagrywania filmów z manualnymi ustawieniami w jakości HD.

+ szybkość działania
+ zdjęcia seryjne
+ 19 krzyżowych punktów AF
+ szybki tryb ciągły autofokusa
+ pomiar światła połączony z wybranym punktem AF
+ automatyczny balans bieli
+ filmy w jakości HD 1920 x 1080 pikseli

- wspomaganie autofokusa lampą błyskową

Spis treści
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły