Fotografowanie

Kodak EasyShare P712 to najbardziej zaawansowany "superzoom" w dotychczasowej ofercie Kodaka. Mający zadowolić zarówno początkujących, jak i doświadczonych użytkowników aparat oferuje zestaw funkcji porównywalny z niejedną amatorską lustrzanką. Inne atuty to 12-krotny stabilizowany zoom, wysoka rozdzielczość sensora 7,1 Mp oraz stosunkowo szybka praca.

Autor: Tomasz Gutkowski

9 Styczeń 2007
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści


Szybkość pracy

Kodak EasyShare P712 w niektórych pomiarach zbliża się do doskonałości, w innych jest przeciętniakiem. Po włączeniu musimy poczekać ok. 3,5 sekundy aż aparat wysunie obiektyw do pozycji roboczej i włączy LCD, by zrobić pierwsze zdjęcie. Wyłączanie zajmuje od 3,5 do 5,5 s, w zależności od pozycji obiektywu. Nie są to imponujące wyniki. Nieco lepiej jest z gotowością do wykonania zdjęcia przy przejściu z trybu odtwarzania do trybu rejestracji: ok. 1 sekundy.

Natomiast okazało się, że informacje o bardzo szybkim systemie pomiaru ostrości nie były tylko przechwałkami producenta. Czas reakcji migawki (przy zmierzonej ostrości) wynosi ok. 0,07 s (znamy lepsze wyniki w tej klasie), ale już reakcja migawki wraz z pomiarem jest imponująca: przy szerokim kącie wynosi ok 0,15 s, a przy szerokim kącie wzrasta do 0,75 s. Oznacza to, że pomiar ostrości w pozycji szerokokątnej (przy poprawnych warunkach oświetleniowych) zajmuje 0,1 s. Naprawdę nieźle!

W trybie zdjęć seryjnych możemy wykonać do 8 ujęć w serii z prędkością 1,1 kl./s. Na oczyszczenie zapełnionego bufora musimy poczekać 15 sekund. Natomiast w trybie pojedynczym kolejne zdjęcia można wykonać z odstępem 1,4 s.

Ekspozycja (tryby i funkcje)

Testowany aparat oferuje wyjątkowo rozbudowany zestaw trybów pracy i funkcji. Wspominaliśmy już, że można go porównywać z kilkoma amatorskimi lustrzankami cyfrowymi. Jednocześnie nie jest to aparat wyłącznie dla zaawansowanych użytkowników - liczne programy tematyczne i ułatwienia w postaci opisów poszczególnych trybów pracy to ukłon w stronę ambitnych początkujących fotografów szukających wiedzy.

Lista trybów ekspozycji (wybierane z poziomu pokrętła trybów ekspozycji) obejmuje:);Video: tryb wideo z częstotliwością 30 kl/s i jakością VGA lub QVGA;SCN: programy tematyczne (portret, panorama od lewej do prawej, panorama od prawej do lewej, autoportret, sport, krajobraz, nocny krajobraz, nocny portret, zachód słońca, pod światło, świece, kwiaty, tekst, muzeum, prywatka, śnieg, plaża, fajerwerki)]

Trzeba poświęcić kilka słów obsłudze trybów manualnych. Głównym narzędziem pracy jest tu pokrętło nastawcze i przycisk SET. Wspominamy w innym miejscu o podręcznym menu z kilkoma podstawowymi funkcjami przysłona, migawka, korekta ekspozycji, korekta mocy błysku, czułość) wyświetlanym w postaci paska na dole ekranu. Aby przejść od jednej funkcji do drugiej musimy wcisnąć przycisk SET, następnie przewinąć pokrętłem znacznik do wybranej funkcji, ponownie wcisnąć SET (wartość danej funkcji zostanie podświetlona) i za pomocą pokrętła dobrać wartość danego parametru.

poprawna ekspozycja w kontrastowej sytuacji

System ten jest wyjątkowo nieczytelny. Dużo czasu zajmie nam nauczenie się czy aktywna jest konkretna funkcja, czy też nagłówek umożliwiający przejście od jednej funkcji do drugiej. Poza tym takie rozwiązanie nie wpływa dobrze na szybkość pracy: ustawienie trzech różnych parametrów (np. czasu, przysłony i czułości) wymaga 3-krotnego powtórzenia cyklu: wybór funkcji (pokrętło) - potwierdzenie (SET) - dobór parametru (pokrętło) - potwierdzenie wyboru (SET). Trwa to zdecydowanie za długo.

Kodak P712 oferuje aż cztery metody pomiaru światła, w tym jeden pozwalający na wybór jednego z 25 pól pomiarowych. Kolejne dociśniecie przycisku ulokowanego na górnym panelu spowoduje przejście do następnego trybu w kolejności: wielopunktowy, centralnie-ważony, punktowy-centralny, punktowy z wyborem pola. Oczywiście do dyspozycji są też takie funkcje jak korekta ekspozycji (+/-2 EV w skoku 1/3) oraz ręczny dobór czułości. Ten ostatni należy pochwalić za drobny skok pozwalający na precyzyjny dobór czułości (ISO 64, ISO 100, ISO 125, ISO 160, ISO 200, ISO 250, ISO 320, ISO400, ISO 800), ale można zganić za to, że ISO 800 dostępne jest tylko dla najniższej rozdzielczości 1,2 Mp (1280 x 960).

Pod przyciskiem DRIVE (napęd) ukryto kilka interesujących funkcji związanych z szybkością pracy oraz uzyskaniem poprawnej ekspozycji. Są to:

  • Zdjęcia pojedyncze
  • Samowyzwalacz 10 s
  • Samowyzwalacz 2 s
  • Samowyzwalacz podwójny (po 2 i 10 s)
  • Seria (pierwsza): rejestracja do 8 zdjęć JPEG Fine
  • Seria (ostatnie): rejestracja 5 ostatnich ujęć JPEG Fine w serii
  • Bracketing ekspozycji 3: wykonuje 3 zdjęcia ze stałym skokiem 1/3, 1/2, 2/3 lub 1 EV
  • Bracketing 5: 5 zdjęć ze stałym skokiem ekspozycji
  • Interwał: od 2 do 99 zdjęć rejestrowanych ze stałym odstępem od 10 s do 24 godzin

Pomiar ostrości

Kodak P712 korzysta z hybrydowego systemu pomiaru ostrości Dual Focus opartego na detekcji kontrastu TTL oraz zewnętrznym czujniku. W trybie normalnym zakres pomiaru wynosi od 50 cm do nieskończoności (w pozycji szerokokątnej) lub od 1,9 m do nieskończoności (w pozycji tele). Za pomocą przycisku FOCUS możemy wybrać inny tryb pomiaru: Macro AF (10-60 cm przy szerokim kącie lub 0,9-2 m w pozycji tele), Infinity AF (ostrość ustawiona na nieskończoność) oraz Manual (strojenie ręczne za pomocą joysticka, centrum kadru zostanie powiększone po rozpoczęciu strojenia).

pomiar ostrści w praktyce

Drugi podział dotyczy aktywnego obszaru pomiarowego. Z poziomu menu dostępne są następujące opcje: pomiar wielostrefowy (priorytet pierwszego planu), pomiar centralną strefą (aktywna środkowa, szeroka ramka AF), pomiar z wyborem aktywnego pola. Na uwagę zasługuje ten ostatni - do dyspozycji jest 25 pól pomiarowych, a aktywną ramkę przesuwamy za pomocą joysticka. Jeśli jednocześnie wybrany będzie punktowy pomiar światła, ramka AF i ramka pomiaru światła będą powiązane.

Szybkość i skuteczność działania systemu pomiaru ostrości zasługuje na słowa uznania. Zmierzenie ostrości w pozycji szerokokątnej zajmuje mniej niż 0,1 s, a w pozycji tele 0,3-0,5 s. Oba wyniki są powyżej średniej w tej klasie. Równie dobrze wypadają pomiary w słabym oświetleniu. Dioda wspomagająca system AF radzi sobie nawet z ciemnymi i niekontrastowymi powierzchniami.

Balans bieli

Niemniej rozbudowany od systemu pomiary ostrości jest system równoważenia światła białego. Na liście podstawowych trybów balansu znajdują się: balans automatyczny, do światła słonecznego, do zachmurzonego nieba, do zdjęć robionych w cieniu, do zachodu słońca (!), do światła żarowego, do światła jarzeniowego, szybkie ustawienie manualne (Click WB) oraz 3 tryby definiowane przez użytkownika. Click WB działa tak jak tryb manualny w innych aparatach - fotografujemy białą powierzchnię w zastanym oświetleniu. Natomiast ustawienia trzech trybów definiowanych przez użytkownika reguluje się w kolejnej zakładce menu.

bardzo dobry manualny balans bieli

Możemy w tym miejscu wskazać zdjęcie wzorcowe oraz skorygować aktualny balans do +/-7 w stronę czerwony/niebieski lub magenta/zielony. Sposób wprowadzania korekty jest bardzo pomysłowy i wygodny - na wyświetlaczu pojawia się niewielka tablica kolorów i za pomocą joysticka ustawiamy kursor w wybranym miejscu. Najważniejszy jest tu fakt, że bardzo szybko operujemy na obu osiach uzyskując żądaną korektę.

Efekty i korekta obrazu

Jeśli nie liczyć opisanych wyżej opcji korekty balansu bieli, P712 nie oferuje niczego wyjątkowego w obrębie efektów i korekt obrazu. Możemy podnieść lub obniżyć o jeden poziom nasycenie, kontrast i ostrość, a także wykonać zdjęcia w czerni i bieli lub w sepii.

podstawowe tryby kolorów: wyższe i niższe nasycenie, czarno-białe, sepia

+ rekordowa liczba trybów pracy (automatycznych, manualnych i definiowanych)

+ rozbudowany system kontroli ekspozycji

+ bardzo szybki pomiar ostrości

+ precyzyjny pomiar światła

+ rozbudowany i skuteczny balans bieli

- ISO 800 tylko w najniższej rozdzielczości

- nieco za długi czas uruchamiania

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły