Menu aparatu i tryby odtwarzania

Rynek lustrzanek cyfrowych poszerzył się o nowego producenta. Koreańska firma Samsung postanowiła robić amatorskie lustrzanki w kooperacji z japońskim Pentaxem. Efekt jest taki, że nowe modele Samsunga, GX-1S oraz GX-1L, są kopiami modeli *ist DS2 i *ist DL2 Pentaxa. W poniższym teście przyjrzymy się uważnie GX-1L i spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy taka polityka może wyjść na dobre firmom wkraczającym na nowe dla siebie rynki i jaka może z tego wyniknąć korzyść dla przeciętnego klienta.

Autor: Paweł Ryczkowski

30 Maj 2006
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

5. Menu aparatu i tryby odtwarzania

Menu w Samsungu wygląda tak samo jak w odpowiadającym mu Pentaksie. Jest przejrzyste i wygodne, więc nie można się dziwić, że przeniesiono je bez zmian do GX-a. Poruszamy się po nim przy pomocy przycisków nawigacyjnego i OK.

Główne menu podzielono na cztery zakładki: rejestracji, odtwarzania, ustawień aparatu i ustawień użytkownika.

Zakładka rejestracji obrazu

W pierwszej z nich do wyboru mamy następujące ustawienia:

  • wybór tonacji obrazu (nasycona lub naturalna)
  • rozdzielczość (6, 4 lub 1,5 M pikseli)
  • poziom kompresji (RAW i trzy stopnie kompresji JPG)
  • nasycenie
  • ostrość
  • kontrast
  • bracketing
  • tryb pomiaru światła (matrycowy 16-segmentowy, centralnie ważony, punktowy)
  • wybór aktywnych punktów autofokusa (środkowy lub wszystkie)
  • tryb pracy autofokusa (pojedynczy lub ciągły)
  • korekcja siły błysku

Jak widać umieszczenie trybu pomiaru światła, wyboru aktywnych punktów autofocusa i trybu jego pracy tak głęboko w menu jest bardzo niewygodne. Bardziej zaawansowanym użytkownikom lub zawodowcom może to utrudnić pracę.

Zakładka ustawień odtwarzania zdjęć

Zakładka odtwarzania jest dużo skromniejsza i dzieli się w następujący sposób:

  • sposób wyświetlania zdjęć (samo zdjęcie, histogram, informacje o parametrach naświetlania i obróbki pliku, pokazanie prześwietlonych obszarów zdjęcia)
  • czas podglądu bezpośrednio po zrobieniu zdjęcia
  • możliwość wyświetlenia w czasie podglądu bezpośrednio po zrobieniu zdjęcia histogramu i obszarów prześwietlonych
  • filtry cyfrowe (zdjęcie czarno-białe, sepia, zmiękczenie, wyszczuplenie lub pogubienie, jasność)
  • czas prezentacji zdjęć w czasie pokazu slajdów
Zakładka ustawień aparatu

Dużo bogatsze są możliwości ustawień aparatu:

  • formatowanie karty
  • włączanie dźwięku
  • ustawianie daty i godziny
  • czas światowy
  • język (12 do wyboru)
  • wyświetlenie informacji o wybranym trybie pracy aparatu w momencie włączenia aparatu i przełączenia trybu
  • jasność monitora
  • system odtwarzania obrazu (PAL lub NTSC)
  • sposób transferu danych
  • automatyczne wyłączanie aparatu gdy nie jest używany
  • nazwanie folderu (standardowe lub zawierające datę)
  • sposób numerowania zdjęć (ciągły lub zerowany po wyjęciu karty)
  • podnoszenie lustra i otwarcie migawki w celu wyczyszczenia lustra
  • przywrócenie ustawień fabrycznych
Zakładka ustawień użytkownika

Zakładka ustawień użytkownika umożliwia:

  • włączenie lub wyłączenie ustawień użytkownika
  • włączenie lub wyłączenie redukcji szumów
  • wybór kroku ustawień korekcji (co 1/2 lub 1/3 EV)
  • wybór zakresu czułości wybieranej w trybie automatycznym (ISO 200-800, 200-400, 200-1600, 200-3200)
  • wybór poziomu czułości, przy którym pojawi się ostrzeżenie w trybie automatycznego wyboru czułości
  • włączanie sprzężenia pomiaru matrycowego z punktem autofocusa
  • wybór czasu aktywności światłomierza
  • połączenie blokady ekspozycji z blokadą ostrości
  • wybór pokazywania ilości zdjęć, które zmieszczą się na karcie lub ilości zdjęć możliwych do wykonania w serii po naciśnięciu spustu migawki do połowy
  • możliwość włączenia centralnego punktu autofokusa po naciśnięciu przycisku OK, uruchamianie autofokusa po naciśnięciu OK, blokowanie autofokusa po naciśnięciu OK
  • możliwość wyboru funkcji przycisku AE-L w czasie pracy w trybie M (naciśnięcie go powoduje odpowiednio: dobranie parametrów ekspozycji liniowo jak w trybie P, dobranie parametrów ekspozycji jak w trybie Tv, dobranie parametrów ekspozycji jak w trybie Av)
  • możliwość wyłączenia pracy autofokusa podczas pracy z pilotem
  • włączenie wyświetlania ustawienia ostrości podczas pracy z obiektywami manualnymi
  • włączenie lub wyłączenie możliwości pracy z obiektywami manualnymi, kiedy pierścień przysłony nie jest w pozycji A
  • włączanie lub wyłączanie możliwości wyzwolenia migawki podczas ładowania lampy błyskowej
  • wybór metody podglądu ostrości (optyczna lub cyfrowa)
  • ustawienie wartości powiększenia obrazu po włączeniu funkcji powiększania (1,2x, 2x, 4x, 8x, 12x)
  • możliwość ustawiania balansu bieli tylko w obszarze punktowego pomiaru ekspozycji
  • wybór przestrzeni barwnej (sRGB lub AdobeRGB)
  • przywrócenie fabrycznych ustawień funkcji użytkownika

Irytujące jest użycie skrótów w opisach funkcji, czasem ich odszyfrowanie dla osób słabo znających język może być trudne.

Określenie grupy odbiorców testowanego aparatu po przejrzeniu jedynie funkcji ustawień użytkownika nie byłoby jednoznaczne. Funkcje trywialne i przeznaczone jedynie dla amatorów (na przykład ostrzeżenie o wyborze przez automatykę wyższej czułości) mieszają się z bardzo ciekawymi i zaawansowanymi (jak choćby balans bieli ustawiany na podstawie odczytu z punktowego pola pomiaru światła). Potwierdza to przypuszczenie, że aparat ten może być chętnie używany przez zawodowców.

Menu dostępne po naciśnięciu przycisku funkcyjnego

Wygodny okazał się przycisk funkcyjny, po naciśnięciu którego przechodzimy do menu ustawień czułości, lampy błyskowej, balansu bieli oraz trybów zdjęć ciągłych i samowyzwalacza. Oto ich omówienie.

Czułość:

  • wybór automatyczny
  • 200 ISO
  • 400 ISO
  • 800 ISO
  • 1600 ISO
  • 3200 ISO

Balans bieli:

  • automatyczny balans bieli
  • słońce
  • cień
  • dzień pochmurny
  • trzy ustawienia światła jarzeniowego
  • światło żarowe
  • światło błyskowe
  • ustawienia balansu przez uzytkownika

Lampa błyskowa:

  • automatyczne uruchamianie
  • ręczne uruchamianie
  • automatyczne uruchamianie i redukcja czerwonych oczu
  • ręczne uruchamianie i redukcja czerwonych oczu

Zdjecia ciągłe i samowyzwalacz:

  • zdjęcia pojedyncze
  • zdjęcia ciągłe
  • samowyzwalacz (12 s)
  • samowyzwalacz (2 s)
  • wyzwalanie migawki pilotem
  • wyzwalanie migawki pilotem z opóźnieniem 3 s
  • automatyczny braketing
Menu dostępne po naciśnięciu przycisku funkcyjnego w trybie SCN

W trybie SCN, czyli dodatkowych programów tematycznych dodatkowo do wyboru mamy:

  • zdjęcia nocne
  • robienie zdjęć na tle mocno odbijającym światło (np. na plaży lub śniegu)
  • fotografowanie tekstu
  • zdjęcia zachodu lub wschodu słońca
  • zdjęcia dzieci
  • zdjęcia zwierząt
  • zdjęcia przy świeczkach
  • zdjęcia bez lampy błyskowej
Menu dostępne po naciśnięciu przycisku funkcyjnego w trybie podglądu obrazu

Natomiast w trybie przeglądania zdjęć po wciśnięciu przycisku funkcyjnego możemy skorzystać z filtrów cyfrowych, drukowania zdjęć i pokazu slajdów. Dwie ostatnie funkcje są oczywiste, więc nie zostaną opisane, natomiast do wyboru mamy następujące filtry:

  • zdjęcia czarno-białe
  • sepia
  • zmiękczanie obrazu
  • wyszczuplenie
  • jasność
Informacje wyświetlane na monitorze

Dodatkowo w trybie przeglądania zdjęć (z wyłączeniem pokazu slajdów) na ekranie można uzyskać dodatkowe informacje w postaci histogramu, miniaturki zdjęcia i wszystkich parametrów, samego zdjęcia z pokazaniem fragmentów prześwietlonych, powiększenie zdjęcia do 12 razy oraz indeks zdjęć (9 miniaturek).

Jak widać, menu aparatu jest przejrzyste i podzielone w logiczny sposób. Bardzo dobrym pomysłem okazał się przycisk funkcyjny, przy pomocy którego szybko możemy zmieniać podstawowe parametry aparatu. Jednak ten pozytywny wizerunek zaburza umieszczenie w tak dziwacznym miejscu sterowania trybami pomiaru światła, pracy autofokusa i aktywnych pól autofokusa. Wydaje się, że jest to jedna z najpoważniejszych wad GX-a. A wystarczyło rozbudować możliwości przycisku funkcyjnego...

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły