Właściwości fotograficzne

Olympus E-300 to druga po flagowej E-1 lustrzanka cyfrowa zgodna z Systemem 4/3. Mimo, że jest to aparat skromniejszy, i w zamierzeniu producenta tańszy niż E-1, oferuje kompletny zestaw zaawansowanych funkcji, który zadowoli wymagających użytkowników. E-300 posiada przy tym kilka interesujących cech, które odróżniają go od innych aparatów na rynku.

Autor: Tomasz Gutkowski

22 Grudzień 2004
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

WŁAŚCIWOŚCI FOTOGRAFICZNE

Tryby pracy

Pokrętło trybów pracy posiada aż 10 pozycji: P, A, S, M to tryby kreatywne, następnie 5 podstawowych trybów tematycznych oraz SCENE pod którym kryje się 14 dalszych trybów "na każdą okazję" (przy czym 5 z nich pokrywa się z programami mającymi swoją własną pozycję na pokrętle). Olympus E-300 jest więc aparatem w pełni wyposażonym w funkcje zaawansowane, ale także osoby początkujące nie będą miały problemów z wprowadzeniem ustawień w trudnych warunkach - aparat po prostu zrobi to za nie.

  • (P) Program - kreatywna automatyka ekspozycji z dostępem do wszystkich ustawień aparatu. Program posiada funkcję "fleksji" czyli płynnej zmiany stosunku czas / przysłona z zachowaniem stałej wartości ekspozycji.
  • (A) Priorytet przysłony - automatyka ekspozycji z ręcznym doborem przysłony i ustawianym przez aparat czasem naświetlenia. Z poziomu menu można wybrać skok zmiany tego parametru: co 1/3EV lub 1/2EV lub 1EV.
  • (S) Priorytet migawki - automatyka ekspozycji z ręcznym doborem czasu naświetlania i automatycznie dobieraną wartością przysłony. Dostępne są czasy z zakresu 30 - 1/4000 sek. w skoku 1/3 lub 1/2 lub 1.0EV.
  • (M) Manual - ręczny dobór czasu naświetlania i wartości przysłony. E-300 posiada tylko jedno pokrętło nastawcze i w trybie domyślnym odpowiada ono za zmianę przysłony. Aby zmienić czas migawki, należy docisnąć przycisk korekty ekspozycji na tylnej ściance. Zmieniany parametr będzie podświetlony na zielono na ekranie LCD. O poprawności wprowadzonych ustawień informuje skala światłomierza o szerokim zakresie +/-5EV.
  • Portret - automatyka ekspozycji z preferencją małej głębi ostrości (ostry pierwszy plan i rozmyte tło). Aparat wprowadza korektę ostrości -1 oraz kontrastu -1.
  • Krajobraz - maksymalizacja głębi ostrości (ostrość od pierwszego do ostatniego planu). Ostrość, kontrast i kolor podniesione do +1.
  • Makro - program do zbliżeń. Wartość przysłony nie mniejsza niż F4.0. Dostępny pomiar ciągły ostrości ze stałą korektą manualną (S-AF + MF)
  • Sport - tryb do zdjęć sportowych. Dąży do uzyskania jak najkrótszego czasu ekspozycji (a zatem najmniejszej możliwej wartości przysłony), Ostrość +1
  • Sceneria nocna - długa ekspozycja z opcją doświetlenia pierwszego planu błyskiem. Korekta ostrości i kontrastu -2, balans bieli na 5300K.
  • Scenki - lista 14 cyfrowych programów tematycznych. Podczas wybierania jednego z nich, na ekranie pojawi się przykładowe zdjęcie z krótkim opisem funkcji[LST

]Kontrola ekspozycji

Jak widać na powyższej liście, E-300 posiada wyjątkowo dużo programów tematycznych. Optymalizują one ustawienia aparatu, a nawet posiadają krótkie opisy wyjaśniające kiedy należy ich użyć. Oczywiście jest to sekcja przeznaczona dla mniej wprawionych użytkowników. E-300 jest jednak modelem zaawansowanym i oferuje kompletny zestaw narzędzi do manualnej kontroli ekspozycji.

W trybie manualnym wartość przysłony / czasu wprowadzamy za pomocą pokrętła nastawczego, przy czym drugi parametr jest aktywny po naciśnięciu przycisku korekty ekspozycji. Podczas wprowadzania parametru cały czas aktywny jest światłomierz, który wyświetla na ekranie różnice między stanem aktualnym a poprawną (wynikającą z pomiaru) ekspozycją (wartość liczbowa do +/-5EV). Do dyspozycji mamy trzy rodzaje pomiaru światła: matrycowy ESP, centralnie-ważony oraz punktowy. Pomiar punktowy pokrywa ok. 2% powierzchni kadru. Sposób pomiaru zmieniamy wciskając odpowiedzialny za to ustawienie przycisk i obracając pokrętło nastawcze.

Korzystają z trybu innego niż manualny możemy wprowadzić korektę do pomiaru światła. Zakres kompensacji ekspozycji jest wyjątkowo szeroki od -5 do +5EV w skoku 1/3, 1/2 lub 1EV. Jeśli musimy mieć pewność, że zdjęcie będzie poprawnie naświetlone, można wypróbować 3-zdjęciowy bracketing ekspozycji (seria ze stałym skokiem wartości ekspozycji). Jeśli chodzi o czułość to w trybie podstawowym operujemy w obrębie wartości ISO 100, 200, 400, a po rozszerzeniu (w menu) także ISO 800 i ISO 1600. W obu trybach dostępna jest pozycja Auto (automatyczny dobór czułości, zakres ISO 100 - 400).

E-300 posiada dedykowany przycisk blokady ekspozycji AEL. Co ciekawe, z poziomu menu możemy powiązać go z jednym typem pomiaru światła (funkcja AEL Metering w menu Setup 1) i on zostanie użyty niezależnie od tego w jakim trybie aktualnie pracujemy. Ponadto w menu znajdziemy funkcję redukcji szumów, a także funkcję "kompensacji cieni", która eliminuje (na poziomie przetwarzania) spadek jasności w rogach obrazu. Podczas zdjęć nocnych lub przy fotografowaniu detali warto skorzystać z funkcji Anti-Shock. Jak sama nazwa wskazuje zapobiega ona drganiom aparatu wywołanym ruchem lustra (jest oto dmiana tradycyjnej blokady lustra, przy czym tu możemy wprowadzić długość odstępu między podniesieniem lustra a wyzwoleniem migawki).

Pomiar ostrości

Automatyczny pomiar ostrości (AF) oparty jest na detekcji fazowej kontrastu TTL (pomiar przez obiektyw). Do dyspozycji mamy 3 punkty pomiarowe zaznaczone wyraźnie w celowniku i podświetlane na czerwono gdy są aktywne. Centralny punkt ma układ krzyżowy. Po naciśnięciu przycisku odpowiadającego za wybór aktywnego punktu możemy wybrać jedną z pozycji: lewo, centrum, prawo lub wszystkie punkty aktywne (szeroki pomiar AF).

Na listę trybów pomiaru ostrości składają się: Single AF (pomiar pojedynczy, aktywny po lekkim dociśnięciu spustu migawki, w ustawieniu fabrycznym migawka może być wyzwolona dopiero po zmierzeniu ostrości); Continuous AF (pomiar ciągły ze śledzeniem obiektu, choć Olympus używa nazwy "przewidujący" to nie zauważyliśmy by w tym trybie zmieniał się samoczynnie punkt pomiaru AF); MF (ostrość manualna, ustawiana za pomocą pierścienia przelotowego na obiektywie. Pierścień nie jest mechanicznie połączony z optyką i dlatego wielkość / szybkość obrotu nie jest proporcjonalna do zakresu zmiany płaszczyzny ostrości. Z poziomu menu Setup możemy wybrać kierunek rotacji pierścienia); AF-S + MF (pomiar pojedynczy ze stałym dostępem do korekty manualnej).

Aparat pozwala na wprowadzenie priorytetu migawki przed ostrością i to oddzielnie dla trybu pojedynczego i ciągłego. Jeśli włączymy tę funkcję to migawka zostanie wyzwolona nawet wtedy gdy ostrość nie będzie zmierzona.

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)